[ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه از قم، اظهار نظر اخیر مدیرکل محیط زیست استان در جلسه روز دوشنبه شورای شهر مبنی بر اینکه هزینه راهبری و نگهداری ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا زیاد بوده و با توجه به اعتبارات محدود اداره کل محیط زیست، شهرداری باید در این امر کمک و مشارکت داشته باشد، برخی […]

[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه از قم، اظهار نظر اخیر مدیرکل محیط زیست استان در جلسه روز دوشنبه شورای شهر مبنی بر اینکه هزینه راهبری و نگهداری ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا زیاد بوده و با توجه به اعتبارات محدود اداره کل محیط زیست، شهرداری باید در این امر کمک و مشارکت داشته باشد، برخی حواشی را به دنبال داشت.

این سخنان در حالی مطرح می شود که شهرداری در خصوص راهبری و نگهداری ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا مسؤولیت قانونی ندارد و در حوزه حفظ محیط زیست و کنترل آلاینده ها وظایفی دیگری بر عهده دارد که نسبت به انجام این وظایف متعهد است.

اگر نگاهی به قانون داشته باشیم بر اساس قانون، ایجاد و به روز رسانی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در کشور به عهده سازمان محیط زیست بوده و این مسئله در استان‌ها از طریق اداره کل محیط زیست استان دنبال می‌شود.

بر اساس بررسی های صورت گرفته در سال‌های اخیر شهرداری قم برای مساعدت و کمک به این موضوع وارد عمل شده و بین شهرداری قم و اداره کل محیط زیست استان توافقی صورت گرفت و شهرداری برای کمک به موضوع بروز رسانی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا اقدامی را انجام داده است.

اما وظیفه اصلی شهرداری در مسئله آلودگی هوا کاشت چمن و درختکاری، تقویت فضای سبز، رفت و روب و جمع آوری زباله و پسماند و جلوگیری از وارد آمدن آسیب به محیط زیست و همچنین تقویت هرچه بیشتری حمل و نقل عمومی است.

تحقیقات ثابت کرده است در ازای هر ۱٫۵ مترمربع چمنی که کاشته می شود اکسیژن مورد نیاز یک نفر در یکسال تامین می‌شود که در حال حاضر سرانه فضای سبز قم به ۱۹٫۶ متر مربع رسیده است که در چشم انداز شهرداری قرار است این میزان به ۲۶ متر مربع برسد.

شهرداری سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در بحث حفظ و نگهداری فضای سبز، جمع آوری زباله و حفظ محیط زیست هزینه کرده  و همچنین در زمینه کاهش آلاینده ها، اورهال اتوبوس‌ها، خرید اتوبوس جدید، نوسازی تاکسی‌ها و… نیز حجم بالایی از اعتبارات را پرداخت می‌کند.

بهتر است هر کدام از دستگاه‌های متولی ابتدای امر به وظایف و تکالیفی که قانون بر عهده آنها گذاشته است به صورت تمام و کمال عمل کرده و در صورت انجام تعهدات نسبت به کمک رسانی به دیگر دستگاه‌ها اهتمام داشته باشند.

انتهای پیام/۲۲۵۸

[ad_2]