به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در هفته های گذشته شاهد افزایش غیرمنتظره نرخ ارز در بازار کشور بودیم . بی شک تحولات اعتبار ارز بر تمام شئونات اقتصادی کشور مؤثر می باشد.     یکی از مباحث مهمی که همیشه بعد از کاهش اعتبار پول […]

کارگر و انرژی ارزان،برند ایرانی را در بازارهای جهانی رقابت پذیر می کند/ افزایش نرخ ارز یک شمشیر دو لبه است به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در هفته های گذشته شاهد افزایش غیرمنتظره نرخ ارز در بازار کشور بودیم . بی شک تحولات اعتبار ارز بر تمام شئونات اقتصادی کشور مؤثر می باشد.     یکی از مباحث مهمی که همیشه بعد از کاهش اعتبار پول ملی در مقابل ارزها مطرح هست ، تاثیر این پدیده بر میزان صادرات کشور هست . بعضی از مالک نظران و کارشناسان اعتقاد دارند که افزایش نرخ ارزها باعث پایین آمدن نرخ تولیدات ملی شده و بنابراین کالاهای ایرانی توان دارند با قدرت رقابت پذیری بهتری در بازار های بین المللی ورود کرده و قسمت بیشتری را عاید خود کنند ؛اکبر ترکان ، مدیر اسبق سازمان منطقه های آزاد کشور  معتقد هست افزایش نرخ ارز گام مثبتی در جهت صادراتی کردن تولیدات ملی بوده و توان دارد برند ایرانی را با سرعت بیشتری در بازارهای جهانی مطرح نماید این در حالیست که زیادی از کارشناسان با این نظر بشدت مخالف هستند و تجربیات ناموفق کشور در برهه های زمانی قبل را که با رشد صعودی نرخ ارز رو به رو بود، گواه این مبحث می دانند .     در گزارش پیش رو به دنبال ارزیابی این مبحث هستیم که تحولات نرخ ارز بر میزان صادرات کشور چه تاثیری خواهد گذاشت. افزایش نرخ ارز یک شمشیر دو لبه هست

فیروز ابراهیمی دبیر خانه صنعت معدن وتجارت خراسان رضوی در اظهار کرد و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، افزایش نرخ ارز یک شمشیر دو لبه هست اظهار کرد: در مقطعی که در دولت دهم نرخ ارز سه برابر گردید ، اتفاق هایی افتاد که میتوان از آن درس گرفت و در شرایط کنونی از آن استفاده کرد.

وی اضافه کرد :در هفته های گذشته شاهد افزایش پنجاه تا شصت درصدی نرخ ارز بودیم ، این اتفاق باعث ایجاد التهاب ونگرانی هایی در بازار کشور گردید .

ابراهیمی تصریح نمود : افزایش نرخ ارز یک شمشیر دو لبه هست ؛ بالا رفتن اعتبار دلار نسبت به پول ملی باعث گران تر شدن مواد اولیه بیگانه می گردد که تولید کننده داخلی به آن احتیاج دارد و بنابراین باعث افزایش نرخ کالای ایرانی دبیرِ خانه صنعت معدن وتجارت خراسان رضوی اضافه کرد: از سوی دیگر افزایش نرخ ارز توان دارد باعث کاهش نرخ تولیدات ملی در سطح بازار های جهانی شده و افزایش صادرات و رقابت پذیری خوب تر را به دنبال داشته باشد.

به عنوان مثال محصول استراتژیک زعفران در گذشته با افزایش غیرمنتظره نرخ ارز به صادرات خوب تر و بیشتری دست یافت و سود آوری بالاتری را نصیب کشور کرد. وی توضیح داد : این مبحث ضروری هست که یک پایش جامع در کل کشور صورت گرفته و مزیت های صادراتی هر منطقه طبق پتانسیل همان منطقه سنجیده گردد تا بتوانیم در برهه  کنونی و با افزایش نرخ ارز ، صادرات کشور را بهبود ببخشیم .

 ابراهیمی اعلام نمود: با توجه به آمارهای صادراتی سال های گذشته ، به جز میعانات گازی ومحصولات منسوب به نفت ، مواد غذایی حدود ۷۰ درصد ظرفیت صادرات کشور را به خود اختصاص می دهد ، افزایش نرخ ارز در این حوزه توان دارد باعث بهبود آمارهای صادراتی در آینده گردد .

 دبیرِ خانه صنعت معدن وتجارت خراسان رضوی از حقیقی شدن نرخ ارز استقبال کرد و اظهار کرد : در حالتی که دولت بتواند ارز مورد احتیاج تولید کنندگان کشور را با نرخ اعلام گردیده به آنان برساند ، نه فقط مشکلی در حوزه تولید پیش نخواهد آمد لکن صادرات نیز افزایش خواهد داشت .

وی با بیان اینکه نرخ ارزشی صادرات کشور در سال گذشته ۱۶ درصد افزایش داشت، اظهار کرد : امروز اولویت تولید کنندگان ، صادرکنندکان و مسئولین کشور باید تولید محصولاتی باشد که صادرات آنان طبق مزیت های ارزشی منطقه خودشان تشریح شده و اقتصادی هست .

افزایش نرخ ارز به سود صادرات کشور هست هر چند که اگر این مبحث بدرستی مدیریت نشود، اما بازهم در آینده نتیجه معکوس به دنبال خواهد داشت.

اگر افزایش نرخ ارز به شرط صحیح مدیریت نشود در صادرات نتیجه معکوس می دهد

موید حسینی صدر،کارشناس تجارت در اظهار کرد و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به تاثیرات نرخ ارز در صادرات اظهار کرد:

 افزایش نرخ ارز را در بهبود وضعیت صادراتی کشور موثر ندانست و اظهار کرد : اثر تحولات ارز شاید به صورت کوتاه بتواند میزان صادرات را افزایش دهد اما به مرور زمان شاهد تنش هایی در حوزه  صادرات می باشیم .

افزایش نرخ ارز آمار صادرات را در کوتاه مدت افزایش می دهد!

ابراهیم محمد رضا زاده مدیر میز عراق در سازمان توسعه تجارت در اظهار کرد و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، وی اضافه کرد: با افزایش نرخ ارز تولید کننده و صادر کننده می بایست از جهت وزنی ،کالای بیشتری به مشتریانی بیگانه بدهد و امکان دارد در انتهاء سال آمارهای صادراتی رشد صعودی را نشان داده وکمی فریبنده باشد اما باید در نظر گرفت افزایش وزنی صادرات در این حالت با افزایش ارزی در این حوزه برابر نخواهد بود .

محمد رضا زاده در  تشریح چگونگی بی تاثیری افزایش نرخ ارز در بهبود آمارهای صادراتی اظهار کرد : به صورت مثال کارخانه  ایرانی با فروش یک کولر به طرف عراقی ۳۰ دلار اکتساب می کرد اما حالا برای اکتساب این ۳۰ دلار باید ۱٫

۵ کولر تولید کند و این مبحث به معنای کار زیادتر و درآمد ارزی یکسان هست .۵ اعلام نمود: وقتی که اعتبار ریال در مقابل ارزها اُفت می کند،باید شاهد رشد صادرات فرآورده ها تولید داخل باشیم.

 انرژی ارزان ، برند ایرانی را در بازارهای جهانی رقابت پذیر می کند

محمدرضا منصوری نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی در اظهار کرد و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،

منصوری به فقدان توفیق صادرات در زمان افزایش نرخ ارز در سال های گذشته اشاره نمود و اظهار کرد:امید دارم در آینده تدابیر بهتری برای بهره بردن از مجال پیش آمده در این حوزه اتخاذ گردد تا شاهد افزایش آمار صادرات باشیم.

گزارش از سمیه عرب