به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای سایبری باشگاه خبرنگاران جوان؛ در جریان نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال پشتیبانی از کالای ایرانی، از همان ساعات اولیه استقبال خوبی در این زمینه از سوی مردم به ویژه اعضاء فضای سایبری انجام شد. در […]

چه طور می‌توان از کالای ایرانی در عرصه فضای سایبری پشتیبانی کرد؟به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای سایبری باشگاه خبرنگاران جوان؛ در جریان نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال پشتیبانی از کالای ایرانی، از همان ساعات اولیه استقبال خوبی در این زمینه از سوی مردم به ویژه اعضاء فضای سایبری انجام شد. در زمینه استقلال و پیشرفت هر کشوری به طور مستمر اقتصاد یکی از عناصر با اهمیت بوده هست. اگر کشوری بتواند در اقتصاد به خودکفایی برسد قدم بزرگی به سوی پیشرفت خواهد برداشت. تا وقتی که مردم کشوری به جای پشتیبانی از تولیدات ملی به فرآورده ها بیگانه روی آورند و کالای ملی خود را نادیده دریافت کنند به صورت قطع آن کشور اقتصادی منسوب خواهد داشت و بنابراین با تکان‌های جهانی یا خباثت دشمنان عارضه می‌بیند و این یکی از راه‌های نفوذ و سواستفاده دشمنان هست.

با توجه به شعار سال کنونی یکی از جنبه‌های پشتیبانی از کالای ایرانی می‌تواند در فضای سایبری و ابزارهای بومی بویژه در استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی نمود پیدا نماید. از آنجا که بر طبق معیارها و ترازهای جهانی، ایران به سبب آن که شبکه ملی اطلاعات ندارد، کشوری منسوب به غرب شمرده می‌شود، می‌توان گفت فضای سایبری من جمله مورد ها مهمی هست که اگر کنترل نشود تهدیدی جدی برای اقتصاد، فرهنگ و امنیت کشور می باشد.

سید علیرضا آل‌داوود کارشناس و محقق فضای سایبری و رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای سایبری باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: “؛ گفت: “قدم اول برای جامه عمل پوشاندن به شعار سال کنونی در این زمینه بومی سازی زیرساخت فضای سایبری یا همان شبکه ملی اطلاعات، مثل کشورهای مدرن جهان من جمله آمریکا، استرالیا، انگلستان، کره جنوبی و زیادی دیگر هست. با ارزیابی و کمی تأمل در مورد اپلیکیشن‌های مبتنی بر تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند، می‌توان به خوبی اهمیت استفاده از کالای ملی را فهم کرد. در مورد شبکه‌های اجتماعی نیز این اصل سندیت دارد؛ شبکه‌هایی که تعداد اعضاء آنان گاهی مرز میلیارد را هم رد می‌کند. حال گمان کنید چقدر می‌تواند استفاده از کالای ایرانی در فضای سایبری ارزش آفرین باشد و یک چرخه اقتصادی را به وجود آورد. از سویی فضای سایبری اگر در بستر شایسته ای هدایت گردد به خودی خود از راههای با اهمیت برای اشتغال‌زایی شمرده می‌شود به طور مثال استارت‌آپی مثل بازار که حدود ۳۰ میلیون عضو را پوشش می‌دهد یکی از نمونه‌های بارز آن هست که ضمن ایجاد شغل برای عده ای از هموطنان‌مان گردش مالی بسیار بالایی را به وجود آورده است”.

چه طور می‌توان از کالای ایرانی در عرصه فضای سایبری پشتیبانی کرد؟

این کارشناس فضای سایبری در توضیح اهمیت جایگزینی کالای داخلی با نمونه بیگانه آن گفت: ” از سویی فضای سایبری اگر در بستر شایسته ای هدایت گردد به خودی خود از راههای با اهمیت برای اشتغال‌زایی شمرده می‌شود به طور مثال استارت‌آپی مثل بازار که حدود ۳۰ میلیون عضو را پوشش می‌دهد یکی از نمونه‌های بارز آن هست که ضمن ایجاد شغل برای عده ای از هموطنان‌مان گردش مالی بسیار بالایی را به وجود آورده است”. این کارشناس فضای سایبری در توضیح اهمیت جایگزینی کالای داخلی با نمونه بیگانه آن گفت: “وقتی که مردم از سرویس‌های غربی به طور مثال همان پیام‌رسان‌ها و یا اپلیکیشن‌های دیگر استفاده می‌کنند در حقیقت به شکلی به پشتیبانی از آنان برخاسته و برای آن کشورها اشتغال‌زایی می‌کنند. البته وقتی که گفت وگو از کالای ایرانی می‌شود منظور کالایی هست که با کیفیت و در خور سلیقه مردم و قابل رقابت در سطح جهانی باشد. حال اگر همین تعداد عضو از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند، ارزش افزوده بسیار بالایی در کشور اتفاق خواهد افتاد و چندین هزار نفر در منطقه های متفاوت کشور به وسیله مسائل زیرساختی، فنی و محتوایی برای این پیام‌رسان مشغول کار می‌شوند”.

چه طور می‌توان از کالای ایرانی در عرصه فضای سایبری پشتیبانی کرد؟

وی علاوه بر این گفت: ” در حال حاضر بیشتر از ۵۶ میلیون نفر در کشور از تلفن همراه استفاده می‌کنند که حدود ۴۰ میلیون از آن‌ها از اعضاء تلگرام می باشند و از آن برای تبادل پیام‌هایشان استفاده می‌کنند؛ پیام رسانی که سرورهایش در داخل کشور نیست. در حال حاضر بعضی از کشورها با استفاده از داده‌های پیام رسان‌ها که در اصطلاح فنی بیگ‌دیتا نامیده می‌شود اطلاعات اعضاء را به دزدی می‌برند و توسط فناوری جدید به آنالیز آنان می‌پردازند و از آن با مقاصد سیاسی و اقتصادی بر ضد کشورهای مدنظر بهره می‌برند”.

آل‌داوود در این مورد دنبال کرد: ” حال اگر همین تعداد عضو از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند، ارزش افزوده بسیار بالایی در کشور اتفاق خواهد افتاد و چندین هزار نفر در منطقه های متفاوت کشور به وسیله مسائل زیرساختی، فنی و محتوایی برای این پیام‌رسان مشغول کار می‌شوند”. وی علاوه بر این گفت: “ناگفته نماند که مبحث استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی می‌تواند برای مردم هم مزیت‌هایی را در بر داشته باشد که مهمترین آن محافظت اطلاعات خصوصی آن‌ها در داخل کشور و جلوگیری از سوءاستفاده دشمنان هست. در حال حاضر بعضی از کشورها با استفاده از داده‌های پیام رسان‌ها که در اصطلاح فنی بیگ‌دیتا نامیده می‌شود اطلاعات اعضاء را به دزدی می‌برند و توسط فناوری جدید به آنالیز آنان می‌پردازند و از آن با مقاصد سیاسی و اقتصادی بر ضد کشورهای مدنظر بهره می‌برند”. آل‌داوود در این مورد دنبال کرد: “این مساله اهمیت ویژه‌ای نیز در بحث امنیت دارد؛ به عنوان مثال تلگرام به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین پیام رسان‌ها، ۳۲ امکان دسترسی تلفن‌های هوشمند اعضاء را باز کرده هست، و این یعنی یک نسخه پشتیبان کامل از محتوای تلفن همراه همراه مردم در انگلستان و هلند نیز موجود هست که می‌تواند هشداری جدی باشد. همین مدعا می‌تواند خود سبب محکمی بر عدم امنیت این پیام رسان و ضرورت استفاده از نمونه‌های داخلی باشد”.

چه طور می‌توان از کالای ایرانی در عرصه فضای سایبری پشتیبانی کرد؟

این محقق رسانه در ارتباط با مزیت اقتصادی استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی برای مردم گفت: “استفاده از پیام رسان‌های داخلی هزینه‌های مصرفی را به یک سوم کاهش می‌دهد که با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌تواند حتی تا یک بیستم هم برسد که به واقع دستاورد بزرگی است”.

آل‌داوود در خصوص چگونگی عمل به شعار سال، مهم‌ترین راهکار را همان اراده ملی مردم در پشتیبانی و استفاده از اپلیکیشن‌های داخلی دانست و گفت: ” امروزه از این اطلاعات با عنوان نفت جدید یاد می‌شود که یک ذخیره با ارزش برای دشمنان جمهوری اسلامی شمرده می‌شود. از طرف دیگر دولت برای یک پیام رسان بیگانه مثل تلگرام حدود ۶۰ درصد پهنای گروه رایگان اختصاص داده هست که البته درصد قابل ملاحظه ای هست، اگر همین میزان در اختیار پیام‌رسان‌های داخلی باشد و تلگرام محدود گردد، مطمئنا استقبال مردم از پیام رسان‌های داخلی زیادتر می باشد چون که سرعت بالا و هزینه کمتری را برای آنان در برخواهد داشت”.

وی در ارتباط با اهمیت اطلاع رسانی واضح به مردم در این حوزه گفت: ” آنان با استفاده از آنالیز و سنجش این اطلاعات موقعیت‌یابی و در زمانش بر ضد کشور اقدام می‌کنند. مردم باید بدانند که چنین چیزی صحت ندارد و این مبحث تنها با فرمان قاضی و به شکلی دقیق توسط شخص قاضی و تقاضاکننده انجام می‌شود و نه هیچ ارگان یا سازمانی، و مساله حریم خصوصی در این پیام رسان‌ها کاملاً رعایت می‌شود و این‌ها تنها ترفندهایی هست که منافقان و دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی برای ایجاد ذهنیت منفی و هموار کردن مسیر برای رسیدن به اغراض شوم خود و رؤیای ضربه وارد کردن به نظامبه کار می‌برند”.

پاول دوروف تٲسیس کننده تلگرام طی مصاحبه‌ای که با بلومبرگ داشت به صورت صریح اعلام نمود اطلاعات ۴۰ میلیون عضو ایرانی تلگرام ۵ میلیارد دلار می‌ارزد.

مهدیا جوهرپور