به گزار ایکنا، حوزه درج کرد: حجت الاسلام محمد کهوند، کارشناس فضای سایبری به عنوان مهمان مخصوص در نشست شورای دبیران خبرگزاری حوزه حاضر گردید و موضوعات تفصیلی در مورد پشت پرده زیادی از فعالیت هایی که با اسم فضای سایبری دنبال می گردد مطرح نمود که سخنان این کارشناس به طور تفصیلی تقدیم علاقه […]

به گزار ایکنا، حوزه درج کرد: حجت الاسلام محمد کهوند، کارشناس فضای سایبری به عنوان مهمان مخصوص در نشست شورای دبیران خبرگزاری حوزه حاضر گردید و موضوعات تفصیلی در مورد پشت پرده زیادی از فعالیت هایی که با اسم فضای سایبری دنبال می گردد مطرح نمود که سخنان این کارشناس به طور تفصیلی تقدیم علاقه مندان می گردد.

بسم الله الرحمن الرحیم

با دلی پرخون و مملو از دغدغه به این جلسه آمده ام.

یکی از سؤالاتی که وجود دارد این است که به چه سبب فضای سایبری در چین و آمریکا، مجال حداکثری است؛ اما در ایران تهدید حداکثری است؟

اینترنت در آمریکا یعنی تأمین قسمتی از اقتصاد؛ اما ما اینترنت را می خریم؛ اینترنت در آمریکا یعنی تحمیل فرهنگ خود؛ اما اینترنت در ایران یعنی فرهنگ پذیری.

اینترنت در آمریکا یعنی تألیف اطلاعات همه؛ اما در ایران یعنی دادن اطلاعات. این چه نوع اینترنتی است که ما داریم؟

* چهار عامل آسیب در فضای سایبری

این چه نوع اینترنتی است که ما داریم؟در این جلسه به آسیب ها و علاوه بر این راه اقدامات کاهش آسیب و مبدل به مجال حداکثری می پردازم.

چهار عامل برای آسیب در فضای سایبری وجود دارد که «مدیریت»، «ساختار فناوری»، «محتوا» و «کاربر» عامل مدیریت  به چند دسته تقسیم می گردد؛  من جمله «سلطه دشمن بر فضای مجازی»، «سوء مدیریت مسئولین کشور»  و .

است  که در مدیریت وجود دارد… سلطه دشمن بر فضای سایبری چه نقشی در ایجاد آسیب ایفا می کند؟ تلقی ما از فضای سایبری این است که فضایی آزاد برای بیان سخنان خود است.

 

* آسیب های سلطه دشمن بر فضای سایبری

به وی اظهار کردم به چه سبب این بازی را دوست داری؟ اظهار کرد: به علت اینکه جهان آزاده ()؛ البته من از محتوای این بازی خبر داشتم؛ اما قصد داشتم از زبان خودش این نکات را بشنوم و تفکرات وی را بیرون بکشم.

به دانش آموزی در مدرسه اظهار کردم چه بازی انجام میدهی؟ اظهار کرد جی تی ای (GTA). به وی اظهار کردم به چه سبب این بازی را دوست داری؟ اظهار کرد: به علت اینکه جهان آزاده (open world)؛ اظهار کرد: هرکاری که دوست داریم، توان داریم در این بازی انجام دهیم. اظهار کردم: توان دارم نماز بخوانم، اظهار کرد نه؛ اظهار کردم توان دارم مسجد و حسینیه درست کنم؟ اظهار کرد خیر؛ اظهار کردم توان دارم دست پدر و مادر را ببوسم؟ اظهار کرد نه؛ اظهار کردم صدقه توان دارم بدهم؟ اظهار کرد نه؛  در ادامه اظهار کردم خب  از خیر اسلام گذشتم؛  توان دارم پیرمردی را از آن طرف خیابان به این طرف ببرم؟ اظهار کرد نه؛ اظهار کردم اعمال خلاف شرع، دزدی، آدم ربایی و . توان دارم انجام دهم؟ اظهار کرد: بله… ؛ این گردید محیط تماما استبدادی با دیوارهای شیشه ای.

به وی اظهار کردم اینکه نشد دنیای آزاد “” open world؛ بازی جی تی ای مشابه دنیای ماست و هرکاری که در عالم حقیقت توان داریم انجام دهیم، در آن هم انجام می دهیم.

 

* به نظر بنده جی تی ای فاسدترین بازی جهان است

به نظر بنده جی تی ای فاسدترین بازی جهان است و سومین بازی پرطرفدار در ایران است و هزار ساعت طول می کشد که گیمر آن را تمام کند و رکورددار صنعت سرگرمی است.

ما در محیط مجازی همچین وضعیتی داریم و تلقی این است که آزادی داریم؛ اما اصلا آزادی وجود ندارد.

ما تحقیق کردیم .

و ۱۰ سرچ اول ایران در گوگل، آمریکا در گوگل و جهان در گوگل  را تصرف کردیم .۱۰۰ صفحه اول فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و یوتویوب ایران، آمریکا و جهان را ارزیابی کردیم و به دو نتیجه جالب آمدیم.

۱۰۰ نتیجه این گردید که همه جهان بی استثنا حتی خود آمریکا از فضای سایبری به بدترین وجه ممکن استفاده می نمایند و مشی عموم اعضاء بسیار مثل هم است.

از ۱۰ جستجوی اول ایران، ۹ جستجوی ما شبیه آمریکا و جهان است و توان ندارد تصادفی باشد.

همین توئیتری که بیان می کنند سیاسی است، در آمریکا ۶۹ صفحه اول از ۱۰۰ صفحه برای مدل ها، خواننده ها و بازیگرهاست.

 

* برخی ها با ۵۰۰ فالوئر می اندیشند اینستاگرام را ترکانده اند!

ما در ۱۰۰ صفحه اول اینستاگرام، یک صفحه مناسب و قابل دفاع  داریم که KHAMENEI.IR تعجب می کنم از برخی عزیزانی که ۵۰۰ فالوئر دارند و بیان می کنند اینستاگرام را ترکوندیم؛ هنوز مانده به آن خانمی برسید که هفت میلیون و ۸۰۰ هزار فالوئر دارد و جریان ساز کلیدی اینستاگرام است.

اینکه همه مثل هم می باشند و اینکه همه بد استفاده می نماید مثل این است که یک چاقو را دست ۲۲ میلیون زن در ایران داده و ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دست خود را ببرند، اینجا توان نداریم این بانوان را متهم درجه یک دریافت کنیم که تقصیر خود آنان می باشند .

شبکه اجتماعی در ایران چه فیلتر باشد مثل فیسبوک و توئیتر و چه فیلتر نباشد مثل اینستاگرام و تلگرام؛ چه بچه های انقلابی در آن حضور جدی داشته و تولید محتوا کنند و چه حضور نداشته باشند، باید نگاه کنیم خروجی چه کسی است؟ مساله این است.

سلطه دشمن چند خروجی برای ما داشته است؛ ما نه توان داریم کار ایجابی خوب انجام دهیم؛ چون جلوی آن را می گیرند؛ و نه این امکان برای ما وجود دارد که حرکت سلبی انجام دهیم.

 

* نه توان داریم کار ایجابی انجام دهیم؛ نه کار سلبی

ما توان نداریم حتی یک پیکسل از عکس های فاسدی که انتشار می یابد را حذف کنیم؛  به امامن اطهار علیهم السلام فحش می گردد و ما حتی یک حرف را هم توان نداریم حذف کنیم؛ بعد می آییم کانال و گروه می زنیم؛ اما دیگران سازمان دهی می کنند.

مثالی برای مدیریت کانال ها بزنم.

حضرت آقا در سوم بهمن ماه ۱۳۹۶ فرمودند: تلگرام فیلتر گردد؛ اکنون یا ما جایگزین ایرانی داریم یا نداریم.

با یک پوسته تلگرامی میتوان اقدامات زیادی کرد و در کانال های متفاوت ورود کرد و به مدیریت پرداخت و خبر ها را کم و افزایش داد؛ مدیر یک پوسته توان دارد این کار را انجام دهد؛ اکنون نگاه کنید مدیر اصل آن اپلیکیشن چه کارهایی توان دارد انجام دهد؟!

 

* دلواپس هاتگرام و تلگرام طلایی هستم

جایگزین ها ساخته گردیدند و این جایگزین ها یا توان دارند یا نمی توانند، غیر از این دو حالت نیست.

واتساپ (WhatsApp) که فیلتر نیست؛ به محض اینکه تلگرام فیلتر گردید، وی چت (WeChat) هم فیلتر گردید و ما می دانیم این دو سرویس انصافا از لحاظ گوناگون عالی می باشند؛ مردم هم پیشینه داشته که از واتساپ (WhatsApp) و وی چت (WeChat) چند عامل موجب گردید که پیام رسان های داخلی رونق نگرفت.

مردم از تلگرام بیرون می آیند و بالفرض که اصلا فعالیت در پیام رسان های ایرانی ممکن نیست و دو مرتبه قصد بازگشت به واتساپ (WhatsApp) را دارند؛ شما چه انگیزه ای داری که دو مرتبه با هاتگرام و تلگرام طلایی، مردم را برگردانی؟ چکار دارید که مردم کجا می روند؟ به چه سبب پهنای گروه مخصوص به هاتگرام و تلگرام طلایی می دهید؟

 

* آیا واقعا پیام رسان های داخلی ما مشکل دارند؟

آیا مشکل فنی بود؟ بله؛ سروش مشکل فنی داشت؛ در کمال تأسف سروش برای صداوسیماست و به طور مکرر فقط سروش را تبلیغ می کند و مردم با مابقی آشنا نیستند؛ اما باقی پیام رسان های داخلی دیگر واقعا از نظر فنی مشکل ندارند؛ البته استعداد ها کم بود؛ اما استعداد ها را باید به مرور زمان زمان افزود.

بنده از معاون وزیر هم در مناظره رادیویی و هم در کمیسیون سیاسی-اجتماعی خبرگان سؤال کردم که به چه سبب اینجور کردید؟ جواب داد که مرکز ملی فضای سایبری به ما ابلاغ کرده است؛ ما هرچه ابلاغ کردند، اجرا کرده ایم.

مساله این نبود که این سرویس برنامه نویسی سنگین دارد و جواب نمی دهد؛  مساله این است که دولت در حالی که تلگرام سه هزار سرور برای عرضه خدمات داشت و به هاتگرام و تلگرام طلایی خود دولت  600 سرور داده و مجوز ۲۰۰۰ سرور دیگر را از قوه قضائیه اخذ کرده و من نمی دانم که این دو هزار را مستقر کردند یا نه؛ اما آمده است به هر پیام رسان داخلی ۳۰ سرور اختصاص داده است!

در آنجا بیان کردم که شخصی رفته بود هارد بخرد، به فروشنده اظهار کرد: هارد ۵۰۰ گیگ بده؛ اما فروشنده هارد ۲۵۰ گیگ بهش داد و اظهار کرد یک کم استفاده کن، جا باز می کنه! اظهار کردم: شاید آقای فیروزآبادی، دبیر محترم شورای فضای سایبری فکر کرده هارد و سرور مثل کفش است که یک مدت استفاده کنیم، جا می گشاید؛ اکنون شما که آدم فنی بودید، به چه سبب نگفتید که این امکانات مناسبت نیست؟ آقای جهرمی، وزیر ارتباطات که آدم فنی است، به چه سبب نگفت؟ بنده از شما می پرسم مرکز ملی فضای سایبری امکانات نمی داد، به چه سبب به مجلس نگفتید؟  البته بنده پیشاپیش این جمله را  به وی اظهار کردم تا به بنده کذب نگویند که به مجلس شورای اسلامی هم گفته ایم !، چون اطلاع داشتم که نگفته اند .

اظهار کردم به نماینده مجلس که نگفتید؛ پیام رسان داخلی، سرور که ندارد، پهنای گروه مناسب هم که به آنان ندادید.

شما به تلگرام۲۳۰ گیگابیت دادی، به داخلی اظهار کردی ۵۰ گیگ داخلی و ۵ گیگ بین الملل می دهیم که انصافا برای آغاز خوب بود و پیام رسان های داخلی هم از ذوق در حال سکته بودند که اظهار کردید برای اینکه سکته نکنید، فعلا ۱۰ گیگ داخلی و یک گیگ بین الملل می دهیم که همین را هم می گوییم برای آغاز خوب است؛ اما برادر عزیز، شما۱۰ گیگ داخلی که دادید، آنقدر اختلال دارد که وقتی در اوج اختلالات سروش، ایتا و .

بنده فیلترشکنم را فعال می کنم، اختلالات برطرف می گردد و سرعت پیام رسان داخلی بالا می رود و وارد یک گیگ بین الملل شده و جواب می دهد… در حال حاضر مجموع پهنای باندی که هفت سرویس پیام رسان داخلی در مجموع در حال استفاده می باشند، ۳۵ گیگ است؛ اما تلگرام و اینستاگرام ۷۰۰ گیگ است.

الان در رسانه ها بیان می کنند پهنای گروه را فراوان می کنیم؛ این پهنا به چه درد می خورد؟ شما این ۵۰ گیگ داخلی رو ۵ هزار گیگ هم که بکنید، به درد نمی خورد؛ یک مثال بزنم: این جاده سنگلاخ است و ماشین توان ندارد رد گردد؛ اکنون هرچه جاده را هم پهن کنیم، به درد نمی خورد و ماشینی رد نمی توان.

 

* پهنای باندی که به پیام رسان های داخلی داده اند، مملو از اختلالات است

اظهار کردم: مشکل کجاست؟ می گوید اپراتورها مشکل دارند؛ خب تا وقتی که مشکل اختلالات حل گردد، پهنای گروه بین المللی می دادید، وقتی اختلالات برطرف گردید، پیام رسان داخلی را با پهنای گروه داخلی ساپورت می کردید.

نکته ای که باید به آن توجه نماییم این است که آن وقتی که تلگرام، فیلتر و ویچت، برطرف فیلتر گردید و واتساپ هم حضور داشت، مردم به سمت این سرویس های بیگانه نرفتند؛ لکن به سمت سرویس های کند و بی امکانات داخلی آمدند و تحمل کردند.

بیان می کنند مردم اعتماد ندارند؛ اما به محض اینکه هاتگرام و تلگرام طلایی آمد، کوچ عکس انجام شد و در حالی که آمدنیوز اظهار کرد این پیام رسان برای دستگاه امنیتی ایران است؛ ولی باز مردم به این سمت آمدند.

 

* مساله مردم امنیت اطلاعات نیست/ گزارشات خود را برای دفتر مقام معظم رهبری فرستاده ام

پس بحث ضعف پیام رسانی داخلی نبود؛ بنده نگرانم که این اشخاص دنبال چه می باشند که دو مرتبه هاتگرام و تلگرام طلایی را آوردند؟ ده ها آنالیز برای این کار وجود دارد و گزارشات مفصلی را به طور فنی در این باره نوشته ام و حتی برای دفتر مقام معظم رهبری فرستاده ام؛ البته نمی دانم به دست خود حضرت آقا فرا رسیده است یا خیر.

به چه سبب فقط پنج میلیون نفر با فیلترشکنی که مثل نقل و نبات دست مردم است به سمت تلگرام کلیدی رفته و ۳۵ میلیون به سمت هاتگرام و طلاگرام آمدند؟ مگر هاتگرام و تلگرام طلایی برای دستگاه امنیتی ایران نبود؟

IRما در گوگل یک کلمه را جستجو می کنیم و نتایجی به ما می دهد؛ به طور مثال کلمه اهل سنت را می نویسیم، در قسمت عکس ها صفوف نماز جماعت و لباس های سفید و .

سلطه دشمن چگونه عمل می کند؟

نگاه کنید آن پوسته می توانست آن کارها را انجام دهد، مدیر کلیدی اپلیکیشن چکار می کند؟ اولا شما در یوتیوب کلمه ای مثل خدا را با ۱۰ کامپیوتر متفاوت بنویسید و نتیجه های را با هم قیاس کنید که نتیجه های یکسان می دهد؛ دوم بنشینید و نگاه کنید که فیلم ها بر چه بنیادی چیده شده اند؟ حروف الفبا، تایم فیلم، ظرفیت فیلم؟ سؤال پیش می آید که این فیلم ها بر چه بنیادی چیده شده است؟

 

* مساله چیز دیگری است

ما پیج KHAMENEI.IR را در اینستاگرام رویت می کنیم و می بینم ذیل هر مطلب، الی ماشاءالله فحش نوشته می گردد؛ سؤال پیش می آید که آیا اینجا همه مخالف نظام می باشند؟ مخالف رهبری می باشند؟ یا مساله چیز دیگری است؟

را نشان می دهد؛ اما به محض اینکه کلمه شیعیان را می نویسیم، دعوا، کشتار، خونریزی، قمه زنی را نشان می دهد… اگر در اینترنت بنویسید که «اتحادیه اروپا گوگل را جریمه کرد»؛ گوگل  از سال قبل تا چند روز پیش دو یا سه مرتبه آن هم با رقم های سنگین که کف آن دو و چهاردهم میلیارد یورو و سقف آن پنج میلیارد دلار است، جریمه گردیده است.

به چه سبب اینطور عکس ها را می چیند؟ آیا برای آن «تگ» تشریح شده است؟ آیا سئو (seo) شده است؟ بهینه شده است؟ آیا صادقانه می چیند یا مساله چیز دیگری است؟

ما چیزی را در گوگل تایپ می کنیم و اینتر (Enter) را نزده و گاها کلمه را اشتباه نوشتیم، لیستی را پیشنهاد می دهد که آیا دنبال این کلمات هستید؟ سؤال اینجاست که این کلمات بر چه بنیادی پیشنهاد داده می گردد؟

 

 

* سبب جریمه گوگل از سوی اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا به گوگل می گوید: تو مدعا می کنی که طبق شخصیت آدم ها  اطلاعات می چینی، اما در حال آسیب رساندن به اکتساب و کار هستی.

تو برای تأمین منفعت های اقتصادی خود بنابراین های جستجو دستکاری می کنی. اتحادیه اروپا فهمیده و وی را جریمه کرده است . بنده از روی تحقیق عرض می نمایم که تمام رؤسای این شرکت ها یهودی صهیونیست می باشند.

الان در اینستاگرام چند پیج به شما نشان بدهم که فیلم های آن پخش نمی توان؟ چند تا پیج نمایش دهم که کلیک می کنی، اما عکس ها را نشان نمی دهد؟ چند تا پیج نمایش دهم که حذف شده است؟ آدم می آورم برای شما حرف بزند که من وقتی می خواهم در اینستاگرام فلان محتوای موردنظر خودم را بارگذاری کنم، این امکان را به من نمی دهد؛ اما در همان لحظه محتوای دیگری را بارگذاری کنم، انجام می گردد.

نمی گذارند کار ایجابی کنیم؛ در تلگرام که اوج این کارهاست؛ تلگرام از این بازی های در نمی آورد؛ لکن مهندسی بازدید می کند.

 

* تلگرام مهندسی بازدید انجام می دهد/ شبهه “آیت الله کشتن عام” در کشور انتشار می یابد؛ اما جواب آن به دست مردم نمی رسد

افرادی که ادمین تلگرامی بودند، می دانند که می توانستند در گروه یک نفر به غیر از بقیه محتوا را نبیند؛ یا یک نفر در گروه محتوا بگذارد و مابقی نبینند؛ جلوی استیکر، لینک، متن را دریافت کنند؛ وقتی ادمین یک کانال تلگرامی توان دارد این کار را انجام دهد، مدیر تلگرام توان ندارد؟! می آید در انتخابات این کار را می کند؛ شبهه “آیت الله کشتن عام “در کل کشور انتشار می یابد؛ اما جواب آن به دست مردم نمی رسد.

افرادی که ادمین تلگرامی بودند، می دانند که می توانستند در گروه یک نفر به غیر از بقیه محتوا را نبیند؛ یا یک نفر در گروه محتوا بگذارد و مابقی نبینند؛ جلوی استیکر، لینک، متن را دریافت کنند؛ وقتی ادمین یک کانال تلگرامی توان دارد این کار را انجام دهد، مدیر تلگرام توان ندارد؟! می آید در انتخابات این کار را می کند؛ شبهه “آیت الله کشتن عام “همیشه می اندیشیم بچه های حزب اللهی کار بلد نیستند؛ منکر این نیستم که تعلیم ببینند؛ باید تعلیم دید؛ اما آیا مساله کلیدی این است؟ آیا مساله کلیدی کم بودن محتواست یا مساله این است که همیشه محتوای فاسد در صدر قرار می گیرد و محتوای روشنگر و ضداستکباری بالا نیاید.

 

* می اندیشیم بچه های حزب اللهی کاربلد نیستند؛ اما مساله چیز دیگری است

به سبب پذیرش سلطه دشمن در فضای سایبری توان نداریم محتوای تولیدی مناسب خود را به دست مخاطب های برسانیم.

حال این سلطه دشمن از جانب چه کسانی است؟ این سلطه از جانب شرکت هایی است که ۸۰ درصد اقتصاد جهان در مشت آنان است و مشخص گردیده است که اسم این شرکت ها چیست و نقش آنان در خودروسازی، نفت، گاز، فساد و فحشا، مواد مخدر، خودروسازی و مخصوصا «رسانه» چه خواهد بود.

«سونی»، «والت دیزنی»، «تایم وارنر»، «نشنال امیوزمنت» و «کام کست کورپوریشن» 5 شرکت عمده تولید فیلم و سریال، موسیقی، مجله، خبرگزاری، انیمیشن، مستند، خبر، روزنامه و .

 

* پنج شرکت کلیدی تولیدات رسانه ای در دنیا

« می باشند؛ البته فاکس قرن ۲۱ هم داشتیم که شرکت وال دیزنی آن را خرید… سران این شرکت ها همه یهودی می باشند . بودجه سال آمریکا قریب به ۴ تریلیون دلار است؛ اما شرکتی که از سهام داران کلیدی رسانه های دنیاست، نزدیک به ۷ تریلیون دلار بودجه دارد.

بدهی بیگانه آمریکا که بزرگترین بدهکار جهانی است، ۲۳ تریلیون دلار است؛ اما مدیریت سرمایه یکی از همین شرکت ها، بیست و هشت تریلیون دلار است و ۱۱ درصد اقتصاد جهان تحت کنترل این شرکت است.

این شرکت ها در شرکت های مکرر،  سهام دار کلیدی می باشند و تمام بزرگان رسانه دنیا به این ۵ شرکت وصل می گردند.

بنده مخالف سواد رسانه نیستم؛ اما مخالف سواد رسانه موجود هستم؛ این سواد رسانه مصیبت است.

 

* مشکلات سواد رسانه ای موجود در ایران/ سواد رسانه ای موجود مصیبت است

ژاپن و کانادا که سواد رسانه دارند، بنده آنان را با فیلیپین و فنلاند که سواد رسانه ندارند، قیاس کرده و رویت می کنم که وضع پروفایل های شبکه اجتماعی، مشی اعضاء در محیط مجازی یکی است.

خاصیت این سواد رسانه چیست؟ بعد می روم و نگاه می کنم که در آموزه های سواد رسانه و کتاب هایی که چاپ می کنیم و یونسکو سفارش کرده، نگاه کنیم که فقط کلمات خدا و تقوا جزء ابداعات ماست و آنان را به مجموعه اضافه کرده ایم.

بدی سواد رسانه موجود این است که از یک طرح بنیادهای فکری، اعتقادی و دینی مردم ما و جهان محکم نیست و از سوی دیگر هنرمندی مثل استیون اسپیلبرگ که شخصیتی فوق حرفه ای است، پیدا شده و ۱۰ حرف را در ظاهر فیلم و ۵۰۰ حرف را پس فیلم می زند.

نکته ای که باید به آن توجه گردد، این است که بنده چون زبان رسانه را نمی فهمم، خیلی از مطلوبات کارگردان به بنده جابه جا نمی توان؛ اما این عزیزان با این سواد رسانه کاری می کنند که تمام منویات کارگردان ها به طور کامل به مردم جابه جا گردد و اثرگذاری قبول کنند.

مشکل بعدی سواد رسانه داخلی این است که آن را منحصر در مخاطب کردند؛ مگر مسئول فضای سایبری کشور قصد ندارد سواد رسانه داشته باشد؟ بعد تکالیفی در سواد رسانه به مردم داده می گردد که امکان پذیر نیست.

بنده کتاب های زیادی از سواد رسانه های داخلی ها را خوانده ام؛ تکالیفی در آن برای مردم وجود دارد که خود مالک کتاب هم توان ندارد انجام دهد.

یونسکو می آید گفتمان سازی می کند و می گوید: «کار سلبی نکنید»، «آزادی بیان باید باشد»، «دولت حق مداخله ندارند»، «جریان آزادی اطلاعات باید وجود داشته باشد» و علاوه بر این نظریات فراگرد اطلاعات را به خورد مردم می دهند  از تا اینکه  وسیله در حال مدیریت است غافل شویم، بیشتر از ۸۰ سال است که گفتمان سازی گسترده از سوی آمریکا و صهیونیست ها در حال انجام است که خروجی آن را رویت می کنیم.

 

* حقه یونسکو

مسئولین کشور هم که اذن دارند خلاف آیه «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا» عمل کرده و آیه «و اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّه» را فقط در موشک چکیده کرده و آن را وارد موشک مجازی نکرده اند.

سوء مدیریت مسئولین در این بیست و چند سال مشهود است و از همه زیادتر، در این زمینه از حوزه علمیه توقع داشتم.

زیرا حوزه علمیه گارد نداشت؛ حوزه علمیه با فناوری مواجهه نداشت؛ لکن معاشقه داشت؛ هرچه آمد، قبول کرد؛ سؤال کردیم: به چه سبب طلاب را به تلگرام فرستادی؟ جواب می دهند: اضطرار؛ می گوییم خدا خیرتان دهد، تماما درست است، ۴۰ میلیون مخاطب است و طلاب باید بروند شبهات را جواب دهند؛ بعد می گوییم محذور شما تبلیغ در فضای سایبری بود و صحبتی نداریم؛ به چه سبب طلاب را در سازماندهی و رابطه گیری به تلگرام کشاندید؟ مگر این کار محذور شما بود؟ چه خاکی به سرمان بریزیم که ۲۰ سال بعدی که این طلبه مسئول می گردد از اطلاعات شخصی او استفاده می نمایند؟حضرت آقا در دیدار با مسئولین دفتر تبلیغات اسلامی فرمودند: همه در فضای سایبری هستید؛ اما جریان ساز نیستید؛ به چه سبب جریان ساز نیستید؟ چون سلطه دشمن را پذیرفتید؛ چون ۳۰ سال است که جمهوری اسلامی را در اضطرار نگه داشتید. زیرا حوزه علمیه گارد نداشت؛ حوزه علمیه با فناوری مواجهه نداشت؛ لکن معاشقه داشت؛ هرچه آمد، قبول کرد؛ سؤال کردیم: به چه سبب طلاب را به تلگرام فرستادی؟ جواب می دهند: اضطرار؛ می گوییم خدا خیرتان دهد، تماما درست است، ۴۰ میلیون مخاطب است و طلاب باید بروند شبهات را جواب دهند؛ بعد می گوییم محذور شما تبلیغ در فضای سایبری بود و صحبتی نداریم؛ به چه سبب طلاب را در سازماندهی و رابطه گیری به تلگرام کشاندید؟ مگر این کار محذور شما بود؟ چه خاکی به سرمان بریزیم که ۲۰ سال بعدی که این طلبه مسئول می گردد از اطلاعات شخصی او استفاده می نمایند؟

بیمارستان نجمه خاتون در تهران تأسیس گردید و سر درب آن نوشته است: «مقام معظم رهبری: بنده به آرزوی قدیمی خود رسیدم»؛ آرزوی قدیمی رهبر معظم انقلاب این بوده که بیمارستان مختص بانوان دارا باشیم.

سپاه پاسداران و مراجع معظم بیمارستان های زیادی ساختند؛ اما یک بیمارستان مختص بانوان ساخته نگردیده بود که این عزیزان هم ساختند.

این شبهات را فقط و فقط حضرت آقا در حال پاسخگویی است.

 در محیط مجازی در کمال تأسف ۳۰ سال است که کشور در اضطرار است؛ ادبیات، فقه، گفتمان، بنیادهای دینی کجاست؟

شبهه می اندازند “الانسان حریص ما مُنع:؛ یا شبهه می اندازند  که برخوردهای سلبی با ماهواره چه دستاوردی داشته است؟

  کجا یقه دولت را گرفتیم که اصلاح کند؟باید در برابر این ادبیات که بگویند نخستین فیلترچی پهلوی اول بود و مورخ پیوست، جواب منطقی دهیم تا به سادگی چنین حرف هایی نزنند.  کجا یقه دولت را گرفتیم که اصلاح کند؟

 

* باید در برابر ادبیات غیرعقلانی ایستاد

ما بنابر منویات رهبر معظم انقلاب دو تکلیف داریم. اول تولید کالای فرهنگی خوب و دوم جلوگیری. یکی از مشکلات بحث محتوایی است.

دو سال قوه قضائیه فهرست ایده ای گوگل را مسدود کرد، جستجوهای غیراخلاقی در ایران بشدت کاهش پیدا نمود و نتیجه می گیریم آدم حریص بر آن چیزی است که نسبت به آن تحریک بشود؛ نه منع گردد. گاهی منع های ما تحریک کننده است و بنده قبول دارم؛ اما اصل این است که مخاطب را تحریک می کنند.

 

* مخاطب را تحریک می کنند

به عنوان مثال پسر من برای معالجه سکسکه بنده به اینترنت مراجعه می کند تا درمانی برای آن پیدا نماید که بنابراین جستجوهای گوگل، به جایی می رسد که نباید برسد. ۲۰ کشور اول در فهرست کشورهای مراجعه کننده به محتوای غیراخلاقی، همه کشورهای اتوکشیده می باشند، آمریکا، انگلستان، کانادا، هند و ژاپن ۵ کشور اول می باشند؛ مابقی نیز سوئد، آلمان، ایتالیا، استرالیا، آفریقای جنوبی، بلغارستان و .

۲۰ ؛بنده اعتقاد دارم این سواد رسانه موجود هرچه زیادتر در کشور گسترش پیدا نماید، اشکالات نیز زیادتر خواهد گردید…؛

ما ۱۴ اشکال به این سواد رسانه موجود گرفته ایم که قابل حل و اصلاح است و پس از اصلاح مطمئنا کاربردی خواهد گردید.

تا به اینجا روضه های بنده بود؛ اما خبر خوش این است که الحمدلله در مبحث فضای سایبری بن بست وجود نداشته و راهکار فراوان است.

 

* خبر خوش

یک نکته هم در مورد فیلترشکن بگویم.

 

* فیلترشکن را چگونه ببندیم؟

یکی از راهکارها بستن فیلترشکن هاست. چگونه فیلترشکن را ببندیم؟ اول اینکه از نظر فنی تماما شدنی است و میتوان جلوی فیلترشکن ها را گرفت؛ اکنون می گوییم نمی توان و توان نداریم فیلترشکن ها را ببندیم؛ اما سؤال اینجاست که آیا توان نداریم نرخ پهنای گروه اینترنت بین المللی را به طور مثال ۱۰ برابر کنیم؟ هر شخصی فیلترشکن استفاده کند، باید با نرخ به طور مثال ۱۰ تساوی استفاده کند؛ آیا دو مرتبه هم استفاده می نمایند؟چه مقدار وقت می گیرد که این راهکار اجرا گردد؟ به این مقدار وقت می گیرد که اگر وزیر آغاز به نوشتن کرده و امضا نماید و به کارتابل برود و دیده گردد و به فاز عملیات برسد و هزار تا کار حاشیه ای هم در کنار آن صورت پذیرد، دو روز به طول خواهد انجامید؛ اگر بخواهد دستوری بگوید که اجرا کنید، در دو ثانیه اجرا می گردد. چگونه فیلترشکن را ببندیم؟ اول اینکه از نظر فنی تماما شدنی است و میتوان جلوی فیلترشکن ها را گرفت؛ اکنون می گوییم نمی توان و توان نداریم فیلترشکن ها را ببندیم؛ اما سؤال اینجاست که آیا توان نداریم نرخ پهنای گروه اینترنت بین المللی را به طور مثال ۱۰ برابر کنیم؟ هر شخصی فیلترشکن استفاده کند، باید با نرخ به طور مثال ۱۰ تساوی استفاده کند؛ آیا دو مرتبه هم استفاده می نمایند؟

به چه سبب اجرا نمی کنند؟ چون قصد ندارند اجرا گردد؛ چون فیلترشکن فروش های ما داخلی می باشند.

یک مساله بسیار عجیبی که در فضای سایبری وجود دارد، این است که دولت دو جانبه در حال استفاده پولی است و اصلا هم حاضر نیست شریک قبول کند و همه چیز را انحصاری در دست خود گرفته است.

 

* دولت حاضر به پذیرفتن شریک نیست

برای راه اندازی یک سایت چقدر هزینه احتیاج است؛ یک هزینه طراحی سایت داریم که طبیعی است و باید پرداخت کرد؛ هزینه دامین داریم که طبیعی است؛ اما یکی از هزینه ها، پرداخت پول برای “هاست ” است.

برای راه اندازی یک سایت چقدر هزینه احتیاج است؛ یک هزینه طراحی سایت داریم که طبیعی است و باید پرداخت کرد؛ هزینه دامین داریم که طبیعی است؛ اما یکی از هزینه ها، پرداخت پول برای “هاست ” نکته ما در هزینه “هاست” است؛ اولا در معماری اینترنت وقتی می روی هاست بخری، معماری به شکلی نادرست است که فرض کنید یک شرکت ایرانی و یک شرکت بیگانه داریم؛ هر دوتای آنان، امکانات خود را به طور مثال از فلان شرکت خریده اند و تمام امکاناتشان یک چیز است؛ وقتی می رویم هاست بخریم، رویت می کنیم که هاست ایرانی با نرخ بسیاربالاتر و سرعت کمتر و هاست بیگانه با نرخ پایین تر و سرعت بالاتر است.

نکته ما در هزینه “هاست” دلیل چیست؟ دلیل در معماری وصل شدن اینترنت است؛ در معماری وصل شدن اینترنت جریان به نفع بیگانه است.

ما وقتی در نشست ها عمومی برای مردم این وصل شدن را به طور آسان توضیح می دهیم، همه می خندند؛ به مغز کسی که این کار را انجام داده است، می خندند؛ به عنوان مثال وقتی در شهر قم می خواهیم به سایت خبرگزاری حوزه مراجعه کنیم و فرض کنید که سرور این خبرگزاری تو همین ساختمان باشد، در ابتدا درخواست ورود به سایت بنده به تهران و پس از ان به «گیت وی» رفته و پس از آن خارج از کشور و به آمریکا می رسد و آمریکا دو مرتبه به داخل کشور ارجاع داده و تحویل سرور می گردد و دو مرتبه از سرور داخلی به آمریکا بر می گردد و آمریکا می بیند کاربرش کجاست و دو مرتبه بر می گردد به صفحه بنده و سایت حوزه نیوز بالا می آید.

این کار، اوج مصیبت است؛ معماری وصل شدن اینترنت به نحوی است که اگر سرور را در ایران مستقر کنیم، قیمتمان برای مالک سایت بالا می رود و برای همین است که هاست های یکی از خبرگزاری های معتبر داخلی در ایران نیست و در ترکیه انتصاب کرده است. نکته دوم این است که آقا آمده ۱۰ گیگ هاست خریده است؛ به این مفهوم که وقتی وی ۵ گیگ اطلاعات آپلود کرده، از هاست او رفته است و ما نیز که اطلاعات را دانلود می کنیم، به ازای هر گیگ که دانلود می کنیم، یک گیگ از او کم می گردد؛ یعنی تولیدکننده اطلاعات جریمه می گردد.

اکنون سایت چیز مهمی نیست؛ بیاییم در شبکه اجتماعی؛ الان شبکه اجتماعی مشابه ایتا کلا هزینه ست؛ یعنی ترافیکی که استفاده می کند، باید بابت آن هزینه بپردازد (البته الان برای شبکه های داخلی رایگان است).

شما هرچه استفاده ترافیک و گردش اطلاعاتت بالاتر برود، مدیر آن شبکه زیادتر بر سر خود می زند؛ چون این گردش اطلاعات هزینه ایجاد می کند؛ چون اطلاعات در سرور فلان پیام رسان داخلی آپلود می گردد و بنده و ۱۰۰ نفر دیگر هم که دانلود می کنیم، دولت صد مرتبه از مردم و صد مرتبه از مدیر آن پیام رسان پول می گیرد؛ پس آشکار است که کسی جرأت نمی کند که وارد این بازار گردد؛ الا اینکه به آب کری وصل باشد؛ در حالی که قاعده در شبکه ملی اطلاعات اینچنین است که آپلود اطلاعات رایگان شده و وقتی مردم دانلود می کند، نه فقط از هاست شما کم نخواهد گردید، لکن محاسبه می کنند و بیان می کنند ما گیگی سه هزار تومان از مردم پول گرفتیم و به کسی که خدمات داده است باید درصدی داده گردد که بنابراین، هزینه ای برای او نتراشیدیم و سهمی نیز به وی داده ایم و آشکار است که اشخاص در آن سرمایه گذاری خواهند کرد.

امروز قاعده نامناسبی وجود دارد که قصد ندارند آن را اصلاح کنند.

) است؛ یعنی اطلاعاتی که بالای یک میلیون دانلود می خورد و کانال هایی که بالای صد هزار عضو دارد، محتوایشان از سرورهای تلگرام در انگلستان و هلند نمی آید؛ لکن از داخل تأمین می گردد و چون از داخل تأمین می گردد، هم سرعت بالا می رود، هم نرخ برای اپراتور بشدت پایین می آید؛ چون همچنان گیگی سه هزار تومان پول می گیرند و گیگی ۳۰۰ تومان هم برای آنان نمی افتد.

* کلاه مالی که در تلگرام سر ملت می رود

خب اکنون بیگانه را چه کار کرده اند؟ برای اینکه همچنان نفع کنند آمده اند برای تلگرام «سی‌دی‌ان» (CDN) آوردند؛۷۰ درصد کل پهنای گروه تلگرام «سی‌دی‌ان» (CDN) در شبکه ملی اطلاعات می خواهیم بگوییم همه داخلی ها هم اینطور گردد؛ اپراتور و سرویس دهنده نفع کنند و خدمات مطلوب تر به مردم بدهند و اگر ایرانی بود، می گوییم سهمی هم به تولیدکننده داخلی بدهد؛ بنده محتوا را تولید  کرده و در کانال خود منتشر نموده ام و قسمت می خواهم.

با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات علاوه بر اینکه نرخ پایین آمده و سرعت و امنیت بالا می رود، سالم سازی محتوایی هم اتفاق می افتد و تولید کننده محتوا هم به قسمت خود می رسد.

 

* قسمت تولید کننده چه می گردد؟

شما «سی‌دی‌ان» (CDN) تأسیس کرده ای و این اطلاعات را به مردم می دهی و به چه سبب همه قسمت ها را شما می خورید؟ قسمت تولید کننده محتوا چه می گردد؟

 اگر این کار اتفاق افتد، زیادی از فعالین فضای سایبری وارد این فضا شده و اکتساب درآمد می کنند و تولید محتوا برای اکتساب درآمد انجام می گردد؛ علاوه بر این وادار می گردند در کلاس های آموزشی شرکت کنند تا بتوانند محتوای خوب تولید نماید.

 دولت باید پاسخگو باشد؟ به چه سبب فقط او شبهه بیندازد و ما جواب دهیم؟ یک بار هم ما شبهه بیندازیم تا او جواب دهد.

گزارش می دهند که در حال راه اندازی شبکه ملی اطلاعات هستیم؛ اما هیچ کاری نکرده اند.

انتهای پیام