مسئله پشتیبانی از تولید ملّی و کالای ایرانی به طور مستمر دغدغۀ کلیدی رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و هست و اسم گذاری سال های موخر توسط معظم له بر پایۀ گفتمان اقتصادی ازجمله نوآوری و شکوفایی، اصلاح اُلگوی استفاده، همت مضاعف- کار مضاعف، جهاد اقتصادی، تولیدملّی و پشتیبانی از کار وسرمایۀ ایرانی، حماسۀ سیاسی […]

مسئله پشتیبانی از تولید ملّی و کالای ایرانی به طور مستمر دغدغۀ کلیدی رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و هست و اسم گذاری سال های موخر توسط معظم له بر پایۀ گفتمان اقتصادی ازجمله نوآوری و شکوفایی، اصلاح اُلگوی استفاده، همت مضاعف- کار مضاعف، جهاد اقتصادی، تولیدملّی و پشتیبانی از کار وسرمایۀ ایرانی، حماسۀ سیاسی و حماسۀ اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ، اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل و راهبرد سال کنونی به اسم “پشتیبانی از کالای ایرانی” مسئله پشتیبانی از تولید ملّی و کالای ایرانی به طور مستمر دغدغۀ کلیدی رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و هست و اسم گذاری سال های موخر توسط معظم له بر پایۀ گفتمان اقتصادی ازجمله نوآوری و شکوفایی، اصلاح اُلگوی استفاده، همت مضاعف- کار مضاعف، جهاد اقتصادی، تولیدملّی و پشتیبانی از کار وسرمایۀ ایرانی، حماسۀ سیاسی و حماسۀ اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ، اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل و راهبرد سال کنونی به اسم “پشتیبانی از کالای ایرانی” بر این اساس بوده هست بدین منظور برای فهم خوب تر مبحث، کشور ژاپن و الگوی اقتصاد مقاومتی آنان را مثال می زنیم.

در خوش بینانه ترین حالت کسی فکر نمی کرد که بعد از جنگ جهانی دوم، ژاپنی که به گورستانی از خرابی ها تبدیل گردد این چنین ازلحاظ اقتصادی شکوفا گردد که مردم هنگام خرید کالا با دیدن برچسب (Madein Japon) خیالشان از بابت کیفیت کالا آسوده باشد اما چه چیزی باعث گردید ژاپن این چنین رُشد اقتصادی داشته باشد؟ ژاپنی که نه نفت دارد، نه کشور پهناور و نه نیروی کار جوان؛ جواب به این سوال عمل به راهبردِ نوین امروز ما یعنی اقتصاد مقاومتی به معنای حقیقی هست. اگر مورخ و شرایط جغرافیایی کشور ژاپن دقت کنید به لحاظ مراجع طبیعی و نیز تاریخ سیاسی شرایط بغرنجی داشته هست امّا بااین وجود با داشتن تولید ناخالص داخلی به میزان چهار و نیم تریلیون دلار در سال ۲۰۰۵ دومین قدرت اقتصادی بعد از ایالات متحدۀ آمریکا بوده هست و در سال ۲۰۱۴ به عنوان سومین کشور بعد از چین و آمریکا قرارگرفته هست. زمانی میتوان شرایط اقتصادی را مقاومتی دانست که همۀ دولتمردان و مردم آن کشور در پی مقاوم سازی اقتصاد ملّی خود باشند و تولید ملّی به عنوان پایۀ کلیدی در مرکز همۀ برنامه ها قرار گیرد. ژاپن منابعِ بسیار محدود و کم ارزشی دارد و زیادتر منطقه های آن کوهستانی و آتش فشانی هست و به لحاظ سیاسی و نیز شکست در جنگ جهانی دوم وضعیت بغرنجی را به وجود آورد. به صورتی که ۱۳میلیون بیکار داشت، با کم بودن مواد غذایی و تورم بالا رو به رو بود و در کنار آن می بایست غرامت متفقین را هم پرداخت می کرد امّا مشارکت دولت، مردم و صنعت و نیز توسعۀ فن آوری های مدرن در کنار اعتمادسازی بین قسمتی، ژاپن را به یکی از پیشگامان عمده در عرصۀ صنعت و فن آوری تبدیل کرد.

مواردی که علت رُشد و توسعۀ کشور ژاپن گردید عبارت اند از:

۱٫ فرهنگ سازی و مقدّس دانستن کار و تولید در کنار کوشش مضاعف و ارتقاء دانش؛

۲٫ فرهنگ درست استفاده کردن ازجمله قناعت و اعتدال و اهتمام بر استفاده کالاهای وطنی؛

۳٫ کاهش واردات و عدم آزادسازی واردات از کشورهای دیگر بویژه چین به منظور تقویت صنعت های داخلی سیاستی که گاهی چنان تندرو اجرا می گردید که با عنوان سیاست انزواطلبی از آن یاد می گردید؛

۴٫ سیاست تأمین بازار داخلی با کالاهای وطنی؛

۵٫ سیاست کاهش ارزش پول ملّی در برابر دلارآمریکا  تا کالای ژاپنی برای خریداران ارزان تر تمام گردد و صادرات افزایش یابد؛

۶٫ .. فرهنگ سازی و مقدّس دانستن کار و تولید در کنار کوشش مضاعف و ارتقاء دانش؛۲٫

  فرهنگ درست استفاده کردن ازجمله قناعت و اعتدال و اهتمام بر استفاده کالاهای وطنی؛۳٫ کاهش واردات و عدم آزادسازی واردات از کشورهای دیگر بویژه چین به منظور تقویت صنعت های داخلی سیاستی که گاهی چنان تندرو اجرا می گردید که با عنوان سیاست انزواطلبی از آن یاد می گردید؛۴٫ سیاست تأمین بازار داخلی با کالاهای وطنی؛۵٫ سیاست کاهش ارزش پول ملّی در برابر دلارآمریکا  تا کالای ژاپنی برای خریداران ارزان تر تمام گردد و صادرات افزایش یابد؛۶٫
پشتیبانی نظام بانکی از تولیدکننده، تنظیم وضعیت مالیاتی و.  از این رو همانگونه که اشاره گردید یکی از ابتکارات رهبر حکیم انقلاب اسلامی، اسم گذاری سال ها در سخنرانی شروع سال و پیرو آن اهتمام نمادین و عملی هر ساله برای تحقق آن هست. نقشۀ راهی که گرچه سال ها جلوتر از فضای فکری جامعه هست ولی به مرور زمان توانسته توجه فرهیختگان را به خود جلب نماید. گویی این اسم گذاری ها ودیعه ای برای قضاوت تاریخ هست…. هرچند که در کمال تأسف طبق معمول این مجال با ارزش با بدسلیقگی، تنها در سربرگ نامه ها و برنوشته ها چکیده می گردد و در رویکردها و راهکارهای ادارات رسوخ نمی کند… باید فارغ از مناسبات فرسودۀ اداری، رویکردِ نهادهای انقلابی به این اسم گذاری ها به عنوان راهبرد و استراتژی، برنامه ریزی یک ساله و عملیاتی باشد.

 پایگاه بصیرت

انتهای متن/