به گزارش شهرکریمه به نقل از سایت خبری کریمه، شهریورماه ۱۳۸۹ بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارآفرینان واژه “اقتصاد مقاومتی” را مطرح کردند؛ در همین دیدار، مقام معظم رهبری “اقتصاد مقاومتی” را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل “فشار اقتصادی دشمنان” و […]

به گزارش شهرکریمه به نقل از سایت خبری کریمه، شهریورماه ۱۳۸۹ بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارآفرینان واژه “اقتصاد مقاومتی” را مطرح کردند؛ در همین دیدار، مقام معظم رهبری “اقتصاد مقاومتی” را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل “فشار اقتصادی دشمنان” و “آمادگی کشور برایی جهش” را معرفی نمودند.

از همان روز به بعد، بسیجیان مخلص و خیل عظیم مردمی که گوش به فرمان رهبر خود بودند و هستند، در این مسیر گام برداشته و امروزه به موفقیت های چشمگیری در این زمینه دست یافته اند.

یکی از این بسیجیان مخلص که در این زمینه حرف هایی برای گفتن دارد حسین بیاتی است، وی که متولد ۱۳۷۰، دارای مدرک کارشناسی معماری و ساکن پردیسان قم می باشد از سال ۹۱، شروع به پرورش قارچ کرده و درحال حاضر، یکی از پخش کننده های اصلی قارچ در قم و سایر شهرها به شمار می آید.

از این رو خبرنگار ما در زمینه فعالیت های اقتصاد مقاومتی با آقای حسین بیاتی گفت و گویی انجام داده است.

از تحصیل در رشته معماری تا پرورش قارچ

حسین بیاتی، درباره چگونگی ورودش به عرصه پرورش قارچ می گوید: زمانی که از دانشگاه با مدرک کارشناسی معماری، فارغ التحصیل شدم، دست روی دست نگذاشتم تا سازمان یا ارگانی مرا به استخدام خود درآورد، بلکه خود آستین همت را بالا زدم و تصمیم گرفتم تا کاری را شروع کنم و از آن جایی که با بحث اقتصاد مقاومتی هم آشنایی داشتم به این سمت و سو گرایش پیدا کردم و کار پرورش قارچ را از سال ۹۱ کلید زدم.

وی می افزاید: برای سرمایه اولیه این کار، از طریق بسیج به بانک معرفی شدم و یک وام ۳۰ میلیون تومانی دریافت کردم، اما نکته ای که اینجا حائز اهمیت می باشد این است که تنها دادن وام مهم نیست، بلکه متولیان این کار باید علاوه بر کمک مالی، متقاضیان را با دانش کار و بازار فروش آشنا کنند.

فعال اقتصادمقاومتی، ادامه می دهد: به همین خاطر چون من دانش کافی در این زمینه را نداشتم و از آن جایی که کار پرورش قارچ برعکس آن چه که در ظاهر نشان می دهد و در ذهن مردم نقش بسته، کار سختی می باشد، در همان سال های اول ورشکست شده و قریب به ۹۰ میلیون تومان متضرر شدم.

هر روز ۱۵۰ کیلومتر از محل سکونت تا محل کارم طی می کنم

وی درباره ادامه کارش توضیح داد و گفت: اما من کوتاه نیامدم و بار دیگر از طریق بسیج به بانک معرفی شده و ۲ وام ۳۰ میلیون تومانی دیگر دریافت کردم و با قدرت وارد این کارشدم و چون این بار تجربه و دانش کافی در این زمینه را به دست آورده بودم، در کارم موفق شدم و امروز قارچ هایی را که تولید می کنیم، نه تنها در فروشگاه های بزرگ و معتبر در قم به فروش می رسد، بلکه به سایر شهرها همچون اصفهان، شمال، شیراز، یزد و حتی به کشورهایی همچون عراق نیز صادر می شود.

بیاتی، افزود: در حال حاضر نیز برای اینکه بتوانیم در بازار دوام بیاوریم کار خود را گسترش دادیم و یک کارخانه تقریبا نیمه صنعتی به مساحت حدودا ۴ هزار متر که ۲ هزار متر آن سرپوشیده است در نزدیکی روستای ورجان داریم که متشکل از ۲۰ سالن است و الان با ۱۵ نفر مشغول به این کار هستیم که قارچ را تولید، بسته بندی و پخش می کنیم.

وی ادامه داد: درواقع بنده هر روز ۱۵۰ کیلومتر از محل سکونت تا محل کارم طی می کنم، چون اگر بخواهیم زمینی با این مساحت در داخل شهر اجاره کنیم از پس اجاره بهای آن برنمی آییم، علاوه بر این هوای روستا خنک تر از داخل شهر است و از آن جایی که محل پرورش قارچ باید خنک باشد، به سیستم سرمایش کمتری در تابستان نیاز داریم و این خود هزینه ها را پایین می آورد.

کار پرورش قارچ فصلی نیست

فعال اقتصادمقاومتی، بیان کرد: کار پرورش قارچ فصلی نیست و یک پرورش دهنده قارچ هم می تواند در تابستان تولید داشته باشد هم در زمستان و در این صورت است که می تواند بازار کار خود را پیدا کند، چرا که اگر این طور نباشد و فقط در یک فصل تولید داشته باشد، مشتریان به سمت دلالان سوق پیدا می کنند.

وی در خصوص درآمدی که از این راه کسب می کند، گفت: اگر کسی ۲۰۰ میلیون هزینه کند، ماهیانه چیزی حدود ۷ تا ۱۰ میلیون تومان درآمد خواهد داشت و خداروشکر با همه سختی که در این کار کشیدیم و ضرر دادیم، امروز داریم به سوددهی می رسیم و اگر خدا بخواهد می توانیم آن سال هایی را که ضرر کردیم را جبران کنیم.

تئوری تولید قارچ تنها ۵ درصد از تولید قارچ را دربرمی گیرد

بیاتی توصیه ای هم به کسانی که می خواهند وارد این عرص شوند کرد و گفت: به هر حال به کسانی که می خواهند وارد این کار شوند توصیه می کنم که در ابتدای شروع کار سرمایه کافی را داشته باشند، علاوه بر این باید از دانش کافی نیز برخوردار باشند، چرا که هر چقدر هم که سرمایه داشته باشند ولی دانش این کار را نداشته باشند، قطعا در همان سال های اول ورشکست خواهند شد؛ چرا که تئوری تولید قارچ تنها ۵ درصد از تولید قارچ را دربرمی گیرد و مابقی آن در گرو تجربه است.

وی افزود: بنده سراغ دارم که کارخانه های بزرگی در همین استان بودند که حتی کار خود را با میلیارد شروع کرده بودند، به طوری که سرمایه گذاری روزانه آنها بیشتر از سرمایه اولیه ما بود، ولی چون دانش این کار را نداشتند و فقط پول داشتند، دوام نیاورده و ورشکست شدند.

فعال اقتصادمقاومتی، ادامه داد: لذا این که گفتم پرورش قارچ کار سختی است، منظورم از نظر زور بازو نبود، بلکه منظور بنده این است که باید اول دانش این کار را کسب کرده و بعد کار را به صورت اصولی شروع کنند؛ یعنی اینکه اگر کسی بخواهد وارد این کار شود، چند ماهی را در یک کارخانه پرورش قارچ، کار کرده و آموزش ببینید و بعد خود شروع به کار کند.

یکی از عوامل موفقیتم کسب تجربه و دانش کافی و تولید ارگانیک است

بیاتی خاطرنشان کرد: البته با سرمایه کم هم می شود کار را شروع کرد فقط در این مورد باید فرد موردنظر ابتدا کار خود را زیر نظر یک کارخانه آغاز کند؛ همانطور که ما افرادی را با سرمایه کم زیرنظر خودمان گرفتیم و یک سالن به اندازه بودجه ای که داشتند برای آن ها راه اندازی کردیم؛ اما از آن جایی که این پرورش دهندگان به صورت دائم قارچ ندارند، نمی توانند محصولات خود را بفروشند، برای همین چون ما پخش مستمر داریم، قراردادی با آن ها بستیم و محصولاتشان را در بازار پخش کرده و به فروش می رسانیم.

وی درباره عوامل موفقیتش در این عرصه گفت: یکی از عوامل موفقیت ما در این زمینه، علاوه بر کسب تجربه و دانش کافی، تولید محصولات ارگانیک است، یعنی ما محصولاتمان را بدون هیچ سمی پرورش می دهیم، به همین خاطر از کیفیت بالایی برخوردار است، این طوری هم مدیون مردم نمی شویم و هم اینکه فروشگاه های بزرگ و معتبر چه در قم و چه در سایر شهرها راغب هستند تا از محصولات ما برای فروش استفاده کنند.

برخی از ارگان های دولتی با ما همکاری نمی کنند

فعال اقتصادمقاومتی، با اشاره به میزان قارچ مصرفی روزانه در قم، گفت: امروزه در قم روزانه چیزی حدود ۶ تن قارچ مصرف می شود که تنها یک تن آن در قم تولید می شود و مابقی آن توسط دلالان از شهرستان ها وارد این استان می شود و همین باعث ورشکستگی برخی از کارخانه ها شد.

وی بیان کرد: اما با این وجود ما مجبوریم که محصولات خود را صادر کنیم، چون محصولات ما از کیفیت بالایی برخوردار است و هزینه اولیه بالایی برای آن صرف می کنیم که متاسفانه اگر بخواهیم محصولات خود را در اینجا به فروش برسانیم حتی هزینه ای را که کردیم را هم به ما برنمی گرداند، اما چون دلالان قارچ های بی کیفیتی با قیمت پایین تر وارد می کنند برایشان سود دارد، رغبت چندانی به خرید محصولات ما ندارند.

بیاتی تصریح کرد: علاوه بر این برخی از ارگان های دولتی با ما همکاری نمی کنند؛ الان تقریبا دو سال است که ما یک طرحی دادیم که قارچ استان قم را خود قم تامین کند، این طرح توسط بسیج مورد پیگیری قرار گرفته، ولی متاسفانه بهداشت همکاری لازم را نمی کند؛ که اگر موافقت کند ما می توانیم این را انجام دهیم، چون خیلی ها با ما تماس گرفتند که می خواهند با سرمایه کم وارد این کار شوند، ما می توانیم آن ها را پشتیبانی کنیم و قارچ موردنیاز استان را خودمان تامین کنیم تا دیگر هیچ قارچ بی کیفیتی از شهر های دیگر وار د استان نشود.

اقتصاد مقاومتی نیاز به اجرا و عمل دارد

وی در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که رهبر عزیزمان تاکید کرده اند، اقتصاد مقاومتی نیاز به عمل و اجرا دارد، به طوری که اگر فرمایشات ایشان در این زمینه به اجرا درآید، قطعا در اقتصاد کشور دیگر هیچ نیازی به کشورهای دیگر نخواهیم داشت؛ و همانطور که ایشان فرمودند: اقتصاد هر شهر توسط خود آن شهر و اقتصاد هر کشور توسط خود آن کشور تامین شود، ما در تلاش هستیم که قارچ موردنیاز استان قم را در خود قم تامین کنیم.

گفتگو از سیده فاطمه حسینی