×
×

کارگاه روحانیون عضو کمیته اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی برگزار شد

  • کد نوشته: 4229
  • کارگاه ملی توانمند سازی روحانیون عضو کمیته دانشگاهی اخلاقی در پژوهش‌های زیست پزشکی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی استان قم برگزار شد.

    کارگاه روحانیون عضو کمیته اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی برگزار شد
  • به نقل از دانشگاه علوم پزشکی قم، در مراسمی که با حضور بیش از ۵۰ نفر از طلاب و روحانیون برگزار شد، مباحثی در خصوص اهمیت رعایت اخلاق در پژوهش مد نظر قرار گرفت.
    محسن رضایی آدریانی دبیر کارگاه ملی توانمند سازی روحانیون عضو کمیته دانشگاهی اخلاقی در پژوهش های زیست پزشکی در حاشیه اختتامیه این همایش که با حضور اساتید، طلاب و روحانیون در تالار امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد گفت: کمیته های اخلاقی در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار می شود که این کمیته ها یک ترکیب چند وجهی داشته و طرح های پژوهشی را از نظر اخلاقی نظارت می کنند.
    وی گفت: این کمیته های اغلب ۹ نفر عضو دارند که یکی از اعضای آن را روحانیون تشکیل می دهند که کمیته ملی اخلاق در پژوهش با توجه به اهمیت برگزاری آموزش، دوره آموزشی ویژه اعضای روحانی این کمیته ها را در قم برگزار کرد.
    دبیر کارگاه ملی توانمند سازی روحانیون عضو کمیته دانشگاهی اخلاقی در پژوهش های زیست پزشکی افزود: در این دوره جلسات به صورت کارگاهی برگزار شد که پژوهش و چارچوب ها و مشکلاتی که در پژوهش های زیست پزشکی وجود داشت و همچنین چالش های مد نظر مورد بررسی قرار گرفت.
    رضایی آدریانی عنوان داشت: در این دوره دکتر تقی پور، دکتر شمسی و بنده موضوعاتی را از قبیل تاریخچه اخلاق پزشکی، ساختار اخلاق، روش تحیقی، چارچوب های کمیته و… بیان کردیم و دکتر ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم و دکتر ثقفی معاون پژوهشی دانشگاه نیز به ارائه دیدگاه ها و راهکارها پرداختند.
    وی تصریح کرد: همچنین در این دوره نقش روحانیون و چالش ها اشاره و در نهایت قرار شد یک شرح وظایف برای اعضا تهیه شود و به عنوان یک نقشه راه تصویب شود.
    دبیر کارگاه ملی توانمند سازی روحانیون عضو کمیته دانشگاهی اخلاقی در پژوهش های زیست پزشکی عنوان داشت: پیش نویس اولیه کار تهیه شده و پس از ارائه و جمع آوری نقطه نظرات مورد بهره برداری قرار می گیرد.
    وی افزود: از این همایش استقبال خوبی صورت گرفته بود و ۵۰ نفر از روحانیون عضو کمیته دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در آن حضور داشتند.
    سند محوری اخلاق در پژوهش ترسیم شود
    ابوالفضل ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این کارگاه علمی گفت: برگزاری چنین نشست هایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و جای برگزاری این قبیل نشست ها نیز در شهر مقدس قم به عنوان ام القرای جهان اسلام است.
    وی با اشاره به پیشرفت های گسترده در علم پزشکی عنوان داشت: با پیشرفت علوم در همه عرصه ها به ویژه در علوم پزشکی طی سال های اخیر شاهد ارتقا جایگاه علمی ایران اسلامی هستیم و امروزه با افتخار می توانیم اعلام کنیم که کشور ما در حوزه پزشکی در دنیا حرفی برای گفتن دارد.
    دکتر ایرانی خواه با اشاره به تاکید دین مبین اسلام بر رعایت اخلاق در جامعه گفت: با چنین رشد و پیشرفتی، موضوع اصول اخلاقی به ویژه در مسائل پژوهشی باید مد نظر باشد.
    وی افزود: اهمیت رعایت اصول و موازین اخلاقی در حفظ و رعایت رازداری و مداخلاتی که در پژوهش انسانی ضرورت دارد، امر مهمی است که باید موازین اخلاقی مطابق با شرع مقدس را در دستور کار قرار دهیم.
    رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان داشت: در کنار مسائل اخلاقی، شرع مقدس نیز بر این امور تاکید دارد که اهمیت کار روحانیت معزز در تدوین اصول اخلاقی و رعایت موازین اخلاق شرعی در پژوهش را نشان می دهد و در این راستا باید نقشه راه ترسیم شود.
    ایرانی خواه افزود: برگزاری این نشست ها می تواند، مقدمه ای برای ارائه دستاوردهای مهم به جهان اسلام باشد و این همایش می تواند در ارتقا اثرات پژوهشی، علمی، تحقیقات و فناوری تاثیر گذارد.
    رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: اخلاق در پژوهش امر مهمی است که باید مورد توجه بوده و از روحانیت معزز انتظار می رود در این زمینه همکاری تا سند محوری اخلاق در پژوهش ترسیم شود.
    ثقفی معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز گفت: این همایش با مشارکت روحانیون عضو کمیته‌های اخلاق پژوهش در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، به میزبانی استان قم برگزار شد.
    وی عنوان داشت: در همه دانشگاه ها و برخی از دانشکده های علوم پزشکی کشور، کمیته اخلاق به صورت سازمانی فعالیت دارند، که در آن ۹ نفر عضو بوده و یکی از آنها روحانیون هستند، حضور روحانیون در آن کمیته های پژوهش به این دلیل است که پژوهش هایی که می خواهد صورت گیرد، در واقع نگاه شرعی را به آن بتوانند القا کرده و مشکلات را به صورت شفاف بیان کند.
    معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: در آن کمیته اخلاق افراد گسترده ای حضور دارند که یک نفر از آنها روحانیون هستند و از دید خود مسائل را بیان و اشکالات اخلاقی را رفع می کنند.
    ثقفی تصریح کرد: برای آنکه روحانیون بدانند نقش آنها چیست؟ و چه وظایفی بر عهده دارند، دبیرخانه تصمیم گرفته که این روحانیون را جمع آوری کرده و با برگزاری یک هم اندیشی روند را یکسان سازی فعالیت ها و نقش یک روحانی عضو کمیته را تشریح کند.
    وی عنوان داشت: این همایش به منظور رفع ابهام ها برگزار شد و همایش ضروری و لازمی بود که در واقع یک هماهنگی ساختاری در کل دانشگاه های سراسر کشور شکل می گیرد.
    معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: قرار است در  پایان نشست نیز یک سندی فراهم شده تا اصول کلی را مشخص و در ماه های آینده کار دنبال و در قالب یک آیین نامه عملیاتی شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.