به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از پایگاه ۵۹۸ به نقل از خبرنگار ایسنا منطقه قم، محمدرضا پژوهشگر منتقد و مدرس سینما در این کارگاه یک روزه با اشاره به خصوصیات نقد منصفانه و دقیق فیلم عنوان نمود: نقد فیلم دارای شاخص ها و مولفه هایی هست در این راستا نگاه مخاطب با منتقد […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از پایگاه ۵۹۸ به نقل از خبرنگار ایسنا منطقه قم، محمدرضا پژوهشگر منتقد و مدرس سینما در این کارگاه یک روزه با اشاره به خصوصیات نقد منصفانه و دقیق فیلم عنوان نمود: نقد فیلم دارای شاخص ها و مولفه هایی هست در این راستا نگاه مخاطب با منتقد تفاوت هایی دارد.

این منتقد سینما اضافه کرد: نقد جدی فیلم توان دارد سینما را به لحاظ کیفی و اندکی ارتقاء دهد تا وقتی که نقدی جدی و حقیقی از فیلم عرضه نشود نمی شود رشد و پیشرفتی را در سینما شاهد بود.

وی تصریح نمود: آنالیز و نقد فیلم با گزارش فیلم متمایز هست و منتقد همه ابعاد فیلم را از نظر کارگردانی، دوربین، میزانسن، تنظیم ارتباطات صحنه و بازی و چگونگی رویدادها مورد آنالیز قرار می دهد.

پژوهشگر گفته بود: منتقد تا وقتی که با شخصیت های فیلم همزاد پنداری نکند و مخاطب را نشناسد توان ندارد آنالیز دقیق و درستی از فیلم عرضه دهد.

وی اظهار کرد: منتقدان حرفه ای هیچ گاه با نگاه غرض ورزی و یا جانبدارانه به نقد فیلم نمی پردازند لکن بر اساس حقیقت ها و شاخص ها به نقد می پردازند.

این مدرس سینما خاطرنشان کرد: فیلم ساز و کارگردان باید به قوائد لازم در ساخت فیلم تن دهد وگرنه فیلم او فضایی برای رشد ندارد و توان ندارد رابطه خوبی با مخاطب ایجاد کند.

وی اظهار کرد: گرچه تعداد مخاطب توان دارد شاخصی برای خوب بودن فیلم باشد اما تنها حضور بالای مخاطب های دلیلی بر خوب بودن فیلم نیست.

پژوهشگر دنبال کرد: گاهی فیلم از اصالت و رسالت حقیقی فاصله می گیرد و مسیر ابتذال را می پیماید و امکان دارد این امر برای مخاطب خوشایند باشد و جذب فیلم شود یک منتقد حرفه ای تعداد مخاطب های را معیاری برای خوب یا بد بودن فیلم در نظر نمی گیرد.

این منتقد سینما عنوان کرد: سبک های مختلفی در نگارش نقد فیلم وجود دارد که باید آنان را بدرستی فرا گرفت علاوه بر این باید عناصر فیلم را به خوبی شناخت.

وی تصریح نمود: منتقد نقدی صریح دارد اما بیانی فحش آمیز ندارد علاوه بر این منتقد هیچ گاه درخواست ها و امیال شخصی خود را در نقد نمی آورد.

گفتنی هست در انتهاء این کارگاه فیلم سینمایی طلای سرخ ساخته جعفر پناهی اکران و نقد گردید.