حجت الاسلام مجید یزدی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم با اشاره به اهمیت کار فرهنگی در جامعه گفت: کار فرهنگی باید با نظم و دوراندیشی همراه باشد.

به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم، حجت الاسلام والمسلمین مجید یزدی روز شنبه در حاشیه بازدید از دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اظهار کرد: یکی از بهترین ظرفیت هایی که در اختیار ما قرار دارد، مسجد است.
وی افزود: مسجد در صدر اسلام دارای کارکردهای گوناگونی بوده و تمام مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و نظامی در این مکان مقدس انجام می ‌شده است، از این رو کانون های فرهنگی هنری مساجد می تواند نقش موثری در این عرصه داشته باشد.
وی با اشاره به عملکرد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم خاطرنشان کرد: این مجموعه کوچک؛ بسیار خلاق، فعال و پرتلاش است و در امور خود از نظم و روال منطقی برخوردار می باشد.
یزدی با اشاره به روایتی از پیامبر بزرگوار اسلام(ص) تصریح کرد: ایشان ۲ ابزار را برای موفقیت معرفی می ‌کنند؛ اول برنامه ‌ریزی و دوراندیشی و دوم عزم جزم، تصمیم راسخ و اراده پولادین است.
وی ادامه داد: در این مجموعه با وجود این که از لحاظ تعداد، نیروهای کمی مشغول به کار هستند، ولی نظم و برنامه ریزی در آن مشهود است، هم چنان که حضرت علی(ع) در کنار تقوا به نظم توصیه می کنند.
وی با بیان این که حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می فرمایند اگر نمی توانید مثل علی باشید لااقل علی یاور باشید، گفت: برای علی یار بودن باید چهار ویژگی هم چون متقی، عفیف، اجتهاد و سَداد داشته باشیم.
معاون دادگستری استان قم با اشاره به مفهوم اجتهاد در این روایت اضافه کرد: اجتهاد به معنای سختکوشی و سَداد به معنای محکم کاری است و از کانون ها نیز انتظار می‌ رود که این چهار ویژگی را داشته باشند.
وی با بیان این که قرآن کریم سراسر موعظه است، گفت: خداوند می فرماید من برای شما یک موعظه دارم که ای انسان همه کارهایتان باید چه فردی و جمعی ۲ ویژگی داشته باشد؛ اول قیام به فعل و دوم خالص بودن برای خداست.
یزدی افزود: فضای مسجد باید همراه با انسانیت، معنویت، اخلاق، ایمان، صبوری، گذشت، ایمان به خدا و غیره باشد.
وی در توصیه دیگری به کانون ها تصریح کرد: کانون ها باید تمام تلاش خود را بکنند تا مردم را از گناه، جرم، خلاف و آسیب های اجتماعی دور نگه دارند و این همه با دادن اطلاعات و آگاهی به مردم میسر می شود.
تعداد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم ۵۷۰ مورد است که از این تعداد ۳۷۰ کانون با دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم قرارداد دارند