به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، ، پوشش در کنار کارکردهای فرهنگی، بازار بزرگی هست که اقتصاد زیادی از منطقه های را رونق داده هست. این روزها پوشاک جایگاهی در رونق اقتصادی استان کرمانشاه ندارد زیرا پوشاک منطقه‌ای که دارای پوششی محلی، متنوع و اصیل هست را خارجی‌هایی تأمین […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، ، پوشش در کنار کارکردهای فرهنگی، بازار بزرگی هست که اقتصاد زیادی از منطقه های را رونق داده هست. این روزها پوشاک جایگاهی در رونق اقتصادی استان کرمانشاه ندارد زیرا پوشاک منطقه‌ای که دارای پوششی محلی، متنوع و اصیل هست را خارجی‌هایی تأمین می‌کنند که شناختنی از فرهنگ مردمان این دیار ندارند.

به گفته مجری جشنواره مد و لباس ایرانی – اسلامی فجر استان کرمانشاه ۹۰درصد درآمد حاصل از تولیدات پوشاک نصیب خارج از استان می‌شود و انگشت شمار تولیدکنندگان کرمانشاهی نیز کارها را به صورت برش خورده از سایر منطقه های وارد می‌کنند تا در کارگاه‌ها دوخته گردند و از طرف دیگر نیز کشور چین تمام بازار پوشاک را قبضه کرده هست.

استان کرمانشاه میزبان سومین جشنواره استانی مد و لباس اسلامی ایرانی فجر بود که تلاشی برای برگشت به فرهنگ اصیل پوششی این دیار بود و در گفت‌وگو با مسئولین برپایی این نمایشگاه چرایی برپایی و دستاوردهای آن ارزیابی گردید.

خارج شدن ۹۰درصد درآمد پوشاک از استان کرمانشاه

مجری جشنواره مد و لباس ایرانی – اسلامی فجر استان کرمانشاه، با اشاره به اینکه این جشنواره به موازات هفتمین مسابقه کشوری در تهران در بخش نمایشگاهی برای سومین بار و در بخش مسابقات زنده برای اولین بار در استان کرمانشاه برگزار گردید، گفت: بخش مسابقات به‌ویژه در شهرستان‌ها نوپا هست و با بودجه و ابزارها محدود به‌طور طبیعی امکان دارد با کاستی‌هایی رو به رو باشد.

لیلا نوری‌الاصل در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه با بیان اینکه در بخش نمایشگاهی ۱۳۰ اثر از ۱۰۰ طراح استان به نمایش گذاشته گردید، عنوان نمود: طراحان از قشر آزاد جامعه، دانشجوهای و مدرسان دانشگاه می باشند و عده ای اثر نیز در قالب چاپ و طراحی پارچه به صورت طرح‌هایی روی مقوا یا روسری و پارچه و آثاری در قالب کیف و زیورآلات نیز به دبیرخانه ارسال شده بود.

وی با اشاره به اینکه لباس‌های طراحی شده در ژانرهای مختلفی ایده‌پردازی و اجرا شده بود، گفت: آثار ارسال شده از لباس‌های سنتی و نقوش محلی استان، دفاع مقدس، قیام عاشورا و طراحی لباس‌های مفهومی از نقد معضلات اجتماعی، دفاع مقدس و غیره ایده گرفته‌اند و در بخش عفاف و حجاب نیز عده ای لباس‌ در راستای لباس فرم ادارات و مدرسه ها ارسال شده بود.

وی اضافه کرد: بین اقدامات مسابقه‌ای سه تیم برگزیده وجود داشت که به آن‌ها پاداش نقدی و لوح تقدیر اهدا گردید تا برای مسابقات بین‌المللی سال ۹۷ در تهران معرفی گردند و در بخش نمایشگاهی نیز در سه ژانر برگزیده معرفی گردید و به تمام کسانی که به جشنواره آثار ارسال کردند گواهی حضور عرضه گردید.

نوری‌الاصل با بیان اینکه با زمان محدود و کمتر از ۱۰ روز برای جمع‌آوری آثار در این حد آثار دریافت گردید، اضافه کرد: نسبت به اطلاع‌رسانی محدود آثار ارسال شده پذیرفتنی و قوی می باشند و المان‌های ایرانی – اسلامی در آن‌ها رعایت شده هست و امیدواریم با تلاش‌های انجام شده موفق شویم رابطه ای بین تولیدکننده، طراح و بازار ایجاد گردد تا این حلقه مفقود شده اقتصاد استان را رونق دهد.

وی گفته بود: هدف از برپایی این جشنواره برقرار کردن رابطه بین این گروه‌ها و ایجاد داعیه در دانشجوهای هست که در صورت وجود خلاقیت یا ظرفیتی در استان مورد استفاده قرار گیرد و از طرح‌های دانشجوهای و هنرمندانی که اثرها خود را به دبیرخانه ارسال کردند و منتخبان دیده گردند و آثار آن‌ها در استان به تولید برسد.

نوری‌الاصل با اشاره به اینکه ۹۰ درصد درآمد حاصل از تولیدات پوشاک نصیب خارج از استان می‌شود، گفت: تولیدکنندگان به صورت روزمزد فعالیت می‌کنند و خودشان کار طراحی و برش را انجام نمی‌دهند و کارها را به صورت برش خورده از استان‌های بزرگ مثل تهران و مشهد دریافت می‌کنند و با دستمزدی بسیار ناچیز در کارگاه‌ها دوخت می‌کنند و این مبحث با این همه کارگاه موجود در استان جای تأسف دارد.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه به عنوان یک استان مرزنشین دارای حجم صادرات می‌تواند پوشاک خود را به خارج از کشور صادر کند، عنوان نمود: داعیه ما این هست که آثار تولیدکنندگان به بازار عرضه و برای فروشندگان نیز اعتماد ایجاد گردد و از تولیدکنندگانی که در استان فعالیت می‌کنند جنس خریداری کنند که چرخه اقتصادی استان به حرکت درآید.

بازار پوشاک در تسخیر تولیدات کشور چین

کارشناس مد و لباس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، با اشاره به اینکه این جشنواره با کوشش اعضای بنیاد ملی مد و لباس راه‌اندازی گردید، گفت: با کوشش اعضا لباس‌های ارسالی به دبیرخانه جشنواره تفکیک گردید که از لباس‌های محلی ایده گرفته شده‌اند و هر کدام بعد از داوری در بخش‌های متفاوت معرفی گردیدند.

فرحناز امیدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه یکی از ویژگی‌های خاص جشنواره سال کنونی را برپایی مسابقه طراحی زنده از ایده تا اجرا عنوان نمود و گفت: در این مسابقات گروه‌های سه نفره طراح، الگوساز و دوزنده شرکت نمودند و این گروه‌ها در مدت زمان تعیین شده طراحی، الگوسازی و دوزندگی را دادند که خوب ترین لباس روزانه نیز معرفی گردید.

وی گفته بود: درد دل تمام اهالی فرهنگ این هست که در کمال تأسف به سبب هجوم فرهنگی و جنگ نرم، چین تمام بازار پوشاک را تسخیر کرده در حالی که طراحان لباس طرح سنتی و بومی محلی را در نظر گرفته اند و ایده‌های آن‌ها به‌طور تقریبی الهام گرفته از لباس‌های قدیم منطقه بوده که آن را زنده کنند.

امیدی عنوان نمود: برای احیای لباس‌های ایرانی – اسلامی باید ترفندهایی در طراحی لباس‌ها مدنظر قرار بگیرد و لباس‌ها به سمتی سوق داده گردد که جوانان به طرف لباس‌های وارداتی نروند و این مبحث به صورت کامل نیازمند پشتیبانی هست.

کارشناس مد و لباس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه اضافه کرد: چنانچه بتوانیم تولیدکنندگان و فعالین را به این سمت هدایت نماییم باید از دوزندگان این لباس‌ها که زیادتر جوان می باشند پشتیبانی گردد و در این صورت می‌توان لباس‌های داخلی را به بازار عرضه کرد و مورد ‍پسند جوانان جای گرفت.‍

‍امیدی با اشاره به اینکه مانتو در ایران معمول هست اما در کمال تأسف از ترکیه وارد می‌شود، گفته بود: طرح‌های ایرانی – اسلامی نادیده گرفته شده و به مدل‌های خارجی توجه می‌شود؛ در حالی که باید تولیدکننده و طراح ایرانی مورد پشتیبانی قرار گیرد و این مبحث علاوه بر شکیل شدن لباس‌ها علت رونق گرفتن اقتصاد می‌شود و لباس‌ها از طرح‌های نامتناسب با فرهنگ ایرانی دور می‌شود.

وی در مورد نحوه پشتیبانی ارشاد از تولیدکننده و طراحان پوشاک گفت: از چند سال گذشته معاونت هنری وزارت ارشاد بنیاد ملی مد و لباس را تأسیس کرده و این بنیاد با تشکیل کارگروه‌ها بانک اطلاعاتی خود را تکمیل می‌کند که بفهمد در نقاط متفاوت کشور چه افرادی چه فعالیت‌هایی در این زمینه انجام می‌دهند و سر انجام از طراحان پشتیبانی گردد.

امیدی اضافه کرد: هنگامی که طرح‌ها پشتیبانی و برای تولید معرفی گردد نیازمند حمایت‌هایی هست و حالا تسهیلاتی برای این تولیدکنندگان مدنظر داشته شده هست و طبق برنامه ابلاغ شده شغل ها خانگی یکی از این حرفه‌ها هست و زنان خانه‌دار می‌توانند از این تسهیلات کم‌بهره استفاده نمایند و کار خود مثل خیاطی را توسعه دهند.

کیفیت و نرخ پایین پوشاک تولیدی کشور چین

عضو انجمن طراحان استان کرمانشاه گفت: لباس‌هایی که در بازار رویت می‌شود از سنت‌ها فاصله زیادی دارد و هدف کلیدی از این جشنواره و طراحی‌ها این هست که به سنت‌ها نزدیک‌تر شویم و فرهنگ خود را برای افزایش استقبال زیادتر به نمایش بگذاریم.

لادن نوربخش در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه اضافه کرد: بعضی از لباس‌های سنتی در گذشته شاید مورد تمسخر قرار می‌گرفت اما حالا وضع متمایز هست و چنانچه فردی لباسی با طراحی "گلونی" کرمانشاه رویت می‌کند زیادتر لذت می‌برد و در لباس‌های موجود در نمایشگاه از طرح گلونی بسیار استفاده شده بودت و می‌توان این فرهنگ را نه‌تنها به مردم کرمانشاه لکن به استان‌های دیگر معرفی کرد.

وی گفته بود: در زیادی از استان‌ها مثل سیستان و بلوچستان و گیلان لباس‌ها مورد استقبال سایر استان‌ها قرار می‌گیرد و طراحان استان کرمانشاه نیز باید توجه دارا باشند که به این سمت و سو حرکت کنند و لباس‌هاس سنتی زیادتر شناخته گردند و لباس‌های خارجی موجود در بازار که مورد استقبال قرار می‌گیرد با طراحی سنتی و نزدیک به اصول شهر و فرهنگ خود ما کمرنگ گردد.

نوربخش اضافه کرد: چنانچه تولیدکنندگان از کار طراحان سنتی استقبال کنند این مدل لباس‌ها زیادتر در بازار به چشم می‌خورد و خوشایند هست اما هنگامی که زیادتر فروشگاه‌ها و بوتیک‌ها از لباس‌های خارجی و دور از فرهنگ ایرانی – اسلامی مملو می‌شود مردم نیز از این لباس‌ها استقبال می‌کنند و هنگامی که لباس‌های ایرانی – اسلامی در بازار محدود باشد به تصور مردم معمول نیست و مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه حالا تنها در بازار سرپوشیده کرمانشاه پارچه‌های سنتی زیادتر به چشم می‌خورد گفت: چنانچه این امکان وجود داشته باشد که پارچه‌ها و مواد اولیه با قیمت‌های پایین‌تر تهیه گردد به صورت قطع از طراحی تا تولید و دوخت، قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد و مردم نیز از نظر قیمتی زیادتر استقبال می‌کنند.

نوربخش گفت: یکی از درخواست‌های طراحان پشتیبانی از ابعاد متفاوت من جمله استقبال از طرح‌ها هست که علت افزایش داعیه گردد و به صورت نمونه کشوری مثل ترکیه که از نظر فرهنگ و آداب و رسوم با ایران فاصله زیادی دارد از نظر طراحی بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد و حالا به عنوان مهد لباس شناخته می‌شود در حالی که تمام استان‌های ایران می‌توانند در این زمینه موفق باشند.

یکی دیگر از طراحان سومین جشنواره مد و لباس نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، گفت: زیادتر طرح‌های موجود در جشنواره علاوه بر اینکه برای اجتماع مورد استفاده قرار می‌گیرد با این دیدگاه طراحی شده که بتواند سلیقه جوانان را به سمت لباس‌های سنتی سوق دهد.

روشنک مرادی با اشاره به اینکه بعضی از لباس‌های موجود در بازار منطبق بر فرهنگ ایرانی نیست و از فرهنگ‌های خارجی تقلید شده هست، عنوان نمود: در این نمایشگاه لباس‌های سنتی با پارچه‌های منطقه کرمانشاه ترکیب شده هست به‌طور نمونه از طرح گلونی یا پارچه‌های گلونی در آثار استفاده شده هست که بتوانیم از این طریق خود را معرفی کنیم و امیدواریم جوانان این سبک را بپسندند.

مرادی گفت: بعضی از لباس‌های موجود در بازار چینی می باشند و کیفیت آن‌ها قابل قیاس با لباس‌های سنتی نیست زیرا به سبب کیفیت پایین دارای قیمت‌های پایینی می باشند و در کمال تأسف گرایش جامعه به استفاده از آن‌ها به سبب تنوع در خرید فراوان هست و همین مبحث علت شده روی لباس‌های تولید داخل تاثیرگذار باشد.

در رابطه با برپایی چنین نمایشگاه‌هایی، علاوه بر دیدگاه‌های متولیان آن باید به این نکته اشاره نمود که علی رغم اینکه این طرح‌ها با الهام از فرهنگ بومی ایجاد شده اما در جامعه کمتر امکان استفاده از آنان به‌عنوان پوشش وجود دارد و از طرف دیگر نیز پرداخت قیمت‌های تعیین شده برای آن‌ها تنها از عهده قشر خاصی از جامعه برمی‌آید.

عمومی‌تر شدن طراحی‌ها، فرهنگ‌سازی برای استفاده از این طرح‌ها مثل انتخاب آنان برای پوشش بعضی مجموعه‌ها و اقداماتی که آنان را در سبد اقتصادی خانواده‌ها قرار دهد علت خواهد گردید فرهنگ بومی در پوشش جامعه آشکار گردیده و رونق اقتصادی نیز به تولیدکنندگان پوشاک داخلی بازگردد.

انتهای پیام / ع