×
×

کشت ۱۰ گونه گیاهی برای تولید علوفه/صادرات تخم مرغ قم به خارج کشور – پایگاه خبری شهرکریمه | اخبار ایران و جهان

  • کد نوشته: 30919
  • [ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، قم یکی از استان‌های کویری و کم بارش کشور است که به دلیل شرایط آب و هوایی و اقلیمی آن ضروری است طرح‌های الگوی کشت آن تغییر کند، لذا طی سال‌های گذشته در این زمینه قدم‌هایی برداشته شده و موفقیت‌هایی هم حاصل شده است. در استان قم با هماهنگی وزارت […]

    کشت ۱۰ گونه گیاهی برای تولید علوفه/صادرات تخم مرغ قم به خارج کشور – پایگاه خبری شهرکریمه | اخبار ایران و جهان
  • [ad_1]

    به گزارش خبرنگار شهرکریمه، قم یکی از استان‌های کویری و کم بارش کشور است که به دلیل شرایط آب و هوایی و اقلیمی آن ضروری است طرح‌های الگوی کشت آن تغییر کند، لذا طی سال‌های گذشته در این زمینه قدم‌هایی برداشته شده و موفقیت‌هایی هم حاصل شده است.

    در استان قم با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی در دو دشت شریف آباد و ساوه طرح‌های ویژه کشاورزی در حال اجرا است و با تغییر سیستم آبیاری، هر هفته کارشناسان و معاونان این برنامه را دنبال و در حال پیگیری هستند.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ظهر چهارشنبه در آستانه هفته جهاد کشاورزی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم که در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی استان قم برگزار شد، گزارشی از آخرین وضعیت تولیدات زراعی، باغی و دامی این استان را ارائه کرد.

    گامی استوار برای اصلاح الگوی کشت در استان کویری قم

    عباس پورمیدانی گفت: با توجه به اینکه قم جزو استان‌های خشک و نیمه خشک است لذا تنها نیم درصد از اراضی کشاورزی کشور را دارا می‌باشد ولی در زمینه کشاورزی ظرفیت‌های بالایی دارد؛ اجرای طرح‌های تغییر الگوی کشت با حمایت دولت در قم آغاز شده که این امر باعث افزایش بهره وری در مصرف آب و افزایش تولید محصولات باغی و زراعی می‌شود.

    وی افزود: تغییر نوع کشت، مبارزه با آفات و هم چنین تغییر سیستم آبیاری از سنتی به سوی سیتیم های نوین در برنامه جهاد کشاورزی بوده است علاوه بر آن برای تأمین علوفه مورد نیاز استان که شرایط کویری دارد در قالب پروژه‌های مختلفی علوفه‌های متنوعی در اراضی استان کشت رفته است.

    به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم، کشت ۱۰ نوع گونه زراعی به طور الگویی و پایلوت با همکاری آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) از دیگر برنامه‌های این نهاد است که تاکنون توانستیم ۵۰ درصد از علوفه مورد نیاز را تأمین کنیم و در حال رصد اصلاح الگوی آبیاری برای کاهش مصرف آب هستیم.

    رشد تولیدات زراعی و باغی با کاهش الگوی مصرف آب

    وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشد تولیدات زراعی و باغی استان قم، بیان کرد: با توجه به بارش‌های خوبی که امسال با آن روبرو بودیم تولیدات باغی ما ۵۸،۶ هزار تن و تولیدات زراعی هم به ۸۱،۵ هزار تن افزایش یافته است این رشد به هم همراه کاهش مصرف آب و نهادهای پایه رخ داده است.

    پورمیدانی عنوان کرد: در زمینه تولید تخم مرغ در حالی که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ که به دلیل آنفلوآنزا تولید تخم مرغ به شدت کاهش یافته و به صفر رسیده بود اما در سال ۹۸ بهبود یافته و به ۳۲ هزار تن در سال رسید این امر در ۳ ماهه نخست سال ۹۹ به ۸۷ هزار تن در سال افزایش یافته است.

    وی افزود: یک هزار و ۵۰۰ تن از تخم مرغ به کشورهای خارجی مانند عراق، عمان، قطر صادر شده و در سال ۹۹ هم ۵۰۰ تن به کشور عراق و قطر صادارت داشتیم.

    قم ظرفیتی مناسب برای پرورش ماهیان خاویاری

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به وضعیت آب شور و اقلیم قم برای پرورش ماهیان خاویاری، گفت: تولید آبزیان از یک هزار و ۴۷۸ هزار تن به یک هزار و ۶۷۰ تن در سال ۹۸ افزایش یافته است و در کل تولیدات زراعی، دامی و باغی قم که در سال ۹۶ و ۹۷ حدود ۶۶۰ هزار تن در سال بود در سال زراعی ۹۷ و ۹۸ به ۸۰۵ هزار تن افزایش یافته است.

    پورمیدانی تصریح کرد: در قم ۳۰ تولیدکننده مهم ماهیان خاویاری فعالیت دارند که ۶ واحد تولید ماهی خاویاری با همکاری آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) فعال است و با توجه به آب شور و اقلیم خاص قم ۱۴۰ کیلو خاویار در سال و ۶۰ تن گوشت ماهی خاویار در قم تولید می‌شود.

    گفتنی است، با توجه به نامگذاری امسال به نام جهش تولید، جهاد کشاورزی استان قم ۷ برنامه راهبردی به همراه ۴ پروژه مهم در زمینه جهش تولید را پیگیری می‌کند که به سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیشنهاد و هر ۴ پروژه هم مصوب شده است که این پروژه‌ها شامل استقرار سامانه‌های نوین آبیاری هوشمند، اصلاح ۱۰۰ رأس دام سبک و سنگین، اصلاح الگوی کشت و تولید ماهیان خاویاری و تکمیل شهرک ماهیان زینتی است که بازده زمانی هر کدام ۲ الی ۳ سال خواهد بود.

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.