سرپرست امور معماری و شهرسازی شهرداری قم گفت: امروز کمتر از ۱۰ درصد ساخت و سازها در شهر قم بدون مجوز انجام می‌شود و بخش عمده موارد کمیسیون ماده ۱۰۰ مرتبط با ساخت اضافه بر پروانه است.

به گزارش شهر کریمه به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، غلامرضا جانقربان در جلسه کارگروه استانی پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد و گسترش کمربند سبز شهر توسط شهرداری قم، با بیان اینکه شناخت کافی از بافت‌های میانی، سکونت‌گاه‌ها و بافت فرسوده توسط مشاور ایجاد شده است گفت: شهرداری مشاورینی را گرفته و در بافت فرسوده و تاریخی تفکیک‌هایی انجام داده و در حال حاضر اطلاعات کافی از این موارد داریم.

وی با تاکید بر پیش‌بینی راهکارهایی برای بهبود مشکلات بافت‌های فرسوده تصریح کرد: از سال آینده پلان‌های مختلف در خصوص بافت‌های فرسوده استخراج شده و اجرایی می‌شود.
سرپرست امور معماری و شهرسازی شهرداری قم با تاکید بر اینکه شناخت کافی از شهر قم داریم گفت: در هزار و ۷۴ هکتار بافت فرسوده شهر آسیب‌های مختلفی وجود دارد که ما در این مناطق برای محوریت یافتن توسعه مساجد را انتخاب کردیم.
وی با اشاره به شناسایی کامل ظرفیت‌های مساجد و بلوک‌های اطراف آنها برای توسعه فضای سبز بیان کرد: به دنبال این هستیم که محوریت ویژه‌ای برای مساجد در مرکز محلات فرسوده شهر ایجاد کنیم تا ماندگاری مردم در این بافت‌ها و بهبود شرایط زندگی در آنها افزایش یابد.
جانقربان با بیان اینکه مراحل نهایی تدوین و تصویب طرح تفضیلی شهر در حال اقدام است گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در این طرح دیده شده که می‌توان از پتانسیل آن برای افزایش کارآمدی بافت فرسوده و توسعه فضای سبز استفاده کرد.
وی با تاکید بر اینکه تحقق‌پذیری طرح تفضیلی در موضوعات مختلف سرعت خواهد گرفت افزود: البته تحقق پذیری این طرح در گروه همکاری بین سازمانی است.
سرپرست امور معماری شهرسازی شهرداری قم با بیان اینکه بخش عمده ساخت‌ و سازهای خارج از محدوده کاهش داشته است گفت: امروز کمتر از ۱۰ درصد ساخت و سازها در شهر قم بدون مجوز انجام می‌پذیرد و بخش عمده موارد کمیسیون ماده ۱۰۰ مرتبط با ساخت اضافه بر پروانه است.
وی گفت: حریم شهر قم طی سال‌های اخیر به شدت کنترل شده و قم جزء محدوده شهرهایی است که حریم در آن کنترل شده است.