[ad_1] به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه، اقتصاد و بررسی ابعاد پیدا و پنهان یکی از موضوعات قابل بررسی در آثار سینمایی است، مکاتب اقتصادی در نتیجه به عمل اقتصادی منتج می‌شوند و فرمان را به دست سیاستمداران می‌دهند، از این زاویه است که اقتصاد، قدرت می‌آورد و در کنارش مقولاتی همچون […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه، اقتصاد و بررسی ابعاد پیدا و پنهان یکی از موضوعات قابل بررسی در آثار سینمایی است، مکاتب اقتصادی در نتیجه به عمل اقتصادی منتج می‌شوند و فرمان را به دست سیاستمداران می‌دهند، از این زاویه است که اقتصاد، قدرت می‌آورد و در کنارش مقولاتی همچون امنیت، فرهنگ و جامعه نیز ساخته می‌شود.

خوی اشرافیگری در جامعه توسط لیبرالیسم توسعه داده می‌شود و فرهنگ مصرف‌زدگی برای غفلت از زندگی درست به مردم حقنه می‌شود تا سرانجام بتوانند در عالم سیاست، یک بی کفایت را بالا بکشند، فرهنگ مصرف‌گرایی است که شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست را تبدیل به شعار چرخ سانترفیوژها بچرخد، به شرطی که اول چرخ اقتصاد بچرخد. هر چند رسانه در رسیدن به این خواسته تاثیر زیادی دارد.

سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه قصد دارد تا تعدادی از مستندها و آثار سینمایی در حوزه اقتصاد را برای این زمان در خانه ماندن معرفی نماید.

اختاپوس

مستند اختاپوس به کارگردانی مهدی انصاری به عنوان اولین مستند ساخته شده پیرامون مافیای خودرو در ایران با حاشیه‌هایی همچون توقیف، ممنوعیت اکران و … همراه بود.

 

کمی اقتصادی ببینیم

 

برای دیدن مصاحبه خبرگزاری شهرکریمه با کارگردان مستند، کلیک کنید.

دکترین شوک

در سال ۲۰۰۹ دو مستندساز انگلیسی به نام مت وایتکراس و میشل وینترباتم مستندی بر اساس کتاب دکترین شوک نوشته خانم نائومی کلاین و با حضور نویسنده ساختند. این مستند درباره‌ «دکترین شوک» و سوءاستفاده‌ ابر شرکت‌های چندملیتی در حوادثی چون جنگ، حمله‌های تروریستی، کودتا و حوادث طبیعی است که از آن به عنوان شوک اول یاد می‌کند. در مرحله دوم، بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ با استفاده از قدرت سیاسی و سیاست‌مداران وابسته به خود، با انجام طرحی برنامه‌ریزی‌شده و با کاشتن بذر ترس، از بُهت و پریشانی و سردرگمی مردم در آن لحظات استفاده می‌کنند.

 

کمی اقتصادی ببینیم

 

برای مشاهده یادداشت درباره دکترین شوک در خبرگزاری شهرکریمه اینجا و اینجا کلیک کنید.

شب نامه

این مستند راوی اتفاقات پشت پرده از کارتل‌های اقتصادی داخل ایران است، کارگردان اثر سید مهدی کرباسی است که به مدت صد دقیقه در سال ۱۳۹۵ اکران شد. این مستند به خاطر ابعاد پشت پرده داستان و حتی کشیدن پای عادل فردوسی پور از پشت پرده به میانه میدان اقتصاد حاشیه‌های زیادی را به جان خرید.

 

کمی اقتصادی ببینیم

 

تجارت جهانی

این فیلم سینمایی به ابعاد مختلف اقتصادی در امریکا می‌پردازد. اثر کارگردان معروف الیور استون در سال ۲۰۰۹ اکران شد و بازیگرانی همچون نیکولاس کیج، مایکل پانا، ماریا پلو، موگان فلین در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. داستان فیلم درباره برج دوقلوی سازمان تجارت جهانی است.

 

کمی اقتصادی ببینیم

 

برای مشاهده چند نقد دیگر در حوزه اقتصاد، اینجا و اینجا کلیک کنید.

وال استریت ۲

پول هرگز نمی‌خوابد، این شعاری است که الیور استون در وال استریت دو ۲۰۱۰ می‌گوید، بازی بورس اتفاقات مهمی را در صحنه اقتصادی آمریکا رقم زده است تا جایی که مردم در اعتراض به این اقتصاد خوکی سال‌ها در منهتن تجمع کردند و به خیابان آمدند.

 

کمی اقتصادی ببینیم

 

کاپیتالیسم، یک داستان عاشقانه

مستند مایکل مور در سال ۲۰۰۹ اعتراضی به روند فعالیت‌های وال استریت بود که در کاپیتالیسم یک داستان عاشقانه روایت شد، او می‌گوید: «اساساً ما قانونی داریم که قماربازی و شرط‌بندی را غیر قانونی می‌داند. اما به وال استریت اجازه می‌دهیم همین کار را انجام بدهد و با پول مردم بازی کند. بازار پولی و مالی چیزی فراتر از مقررات نیاز دارد و باید ساختار آن کاملاً تغییر کند.»

 

کمی اقتصادی ببینیم

 

سریال گاندو

نفوذ اقتصادی پلی از تحریم به عملیات روانی دشمن برای مقابله با حکومت است، ابزاری که مردم را در مقابل حکومت قرار دهد تا از این طریق بتواند از آشوب‌ها استفاده خود را ببرد.گاندو ساخته جواد افشار کارگردانی قمی امسال از شبکه سه پخش شد که با واکنش شدید دولتی‌ها همراه بود.

 

کمی اقتصادی ببینیم

 

برای مشاهده مطالب بیشتر درباره گاندو و موضوع این سریال اینجا و اینجا کلیک کنید.

چهارهزار و دویست

مستند چهارهزار دویست ساخته سید امیر سیاح یکی از کارشناسان اقتصادی فعال ایرانی است. در خلاصه مستند آمده است: «جلسه مهمی در آخرین ساعات روز دوشنبه بیستم فروردین ۱۳۹۷ درباره بازار ارز، در دفتر رئیس جمهور تشکیل و به یک تصمیم تاریخی منتهی شد که مسئولیتش را هیچ شخص حقیقی در دولت به عهده نگرفت. این تصمیم همه معادلات در بودجه ۹۷ را به هم ریخت، بازار را دچار آشفتگی کرد و اغتشاش در قیمت‌ها پدید آورد و این نابسامانی همچنان ادامه دارد. این فیلم، حوادث منجر به این تصمیم و آثار تبعات آن را روایت می‌کند.»

 

کمی اقتصادی ببینیم

 

نان‌گزیده‌ها

محمد رضا حاج محمدحسینی کارگردان مستند نان‌گزیده‌ها اولین روایت تصویری از اعتراضات کارگران هپکوی اراک است و مشکلات کارگران را دنبال می‌کند که در پی خصوصی‌سازی کارخانه‌های بزرگ از بین رفتند، کارخانه‌دارانی که به جان بابکشان قسم می‌خورند.

 

کمی اقتصادی ببینیم

 

عابر بانک

محسن صابری کارگردان مستند عابر بانک دست بر روی نقطه حساس تلاقی فوتبال و اقتصاد گذاشته است، کارگردان به پرونده حسین هدایتی می‌پردازد که یکی از ابربدهکاران بانک سرمایه است. /۸۸۲/ ۵۰۴/

 

کمی اقتصادی ببینیم

 

[ad_2]