×
×

گزارشی از برنامه رمضانی افق/"ماه نشان" طرحی که به دغدغه انقلاب اسلامی توجه می کند

  • کد نوشته: 9701
  • به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، ماه رمضان سال ۹۵ پیام ابراهیم‌پور که قبل از آن برنامه‌هایی مثل «شب‌های روشن»، «ماه عسل» و «جشن رمضان» را تهیه کرده بود تصمیم گرفت در یک پشت‌بام، آلاچیق و باغچه‌ای را طراحی کند و فعالیت‌های جهادی را به عنوان محتوای این […]

    گزارشی از برنامه رمضانی افق/"ماه نشان" طرحی که به دغدغه انقلاب اسلامی توجه می کند
  • به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، ماه رمضان سال ۹۵ پیام ابراهیم‌پور که قبل از آن برنامه‌هایی مثل «شب‌های روشن»، «ماه عسل» و «جشن رمضان» را تهیه کرده بود تصمیم گرفت در یک پشت‌بام، آلاچیق و باغچه‌ای را طراحی کند و فعالیت‌های جهادی را به عنوان محتوای این برنامه برگزیند. سردار حسین یکتا هم به عنوان مجری "ماه نشان" انتخاب گردید تا در باب فعالیت‌های جهادی به بحث و صحبت بپردازند. از آنجائیکه تهیه‌کننده برنامه معتقد است که نباید تکرار مکررات برنامه‌های این روزهای تلویزیون باشیم، به همین دلیل رمضان سال کنونی برنامه‌ای تدارک دیده گردید تا به مبحث پشتیبانی از کالای ایرانی پرداخت کند. شعارهایی که طبق معمول در مقام همان شعار باقی می‌ماند ولی ابراهیم‌پور با همان سلیقه بیننده سخت‌پسند، دشواری تحولات و تحولات را به جان می‌خرد و منحصرا صرف رقابت و جذابیت پوشالی پا به میدان برنامه‌سازی نمی‌گذارد. به همین علت با توجه به بلبشوی معضلات اقتصادی و عدم پشتیبانی از تولیدکنندگان ایرانی، برنامه "ماه نشان" را با هدف پیگیری مجدانه پشتیبانی از کالای ایرانی در ماه مبارک رمضان هر شب به روی آنتن برد. البته به تعبیر تهیه‌کننده این برنامه در عین حال نیم‌نگاهی هم به فعالیت‌های خیرخواهانه و خداپسندانه داشتند. او هر شب در پشت بام شبکه افق با اجرای حسن سلطانی و دعوت از میهمانان تولیدکننده و تلاشگر عرصه اقتصادایرانی می‌کوشد بیننده علاقه‌مند به این حوزه را هم به پای تلویزیون بکشاند. چون که آنقدر برنامه‌ها کلیشه‌ای و تکراری شده‌اند که واقعاً اینچنین برنامه‌های متمایز را باید غنیمت شمرد. ابراهیم‌پور با ذکر مصادیقی از میهمانان دعوت شده بویژه برنامه "ماه نشان" به خبرنگار فرهنگی تسنیم،‌گفت: جالب هست بدانید مدیرعامل شرکت آرشیا را دعوت نمودیم که خودش را موظف می‌‌داند از متقاضیانی استخدام کند که اتفاقاً سابقه و پرونده کیفری دارند یا شرکت تشک رویال که  200 تن از معتادان گمنام در آن فعالیت دارند. یا شرکت شامپو بچه فیروزه با بیشتر از ۶۸۰ نیروی معلول اداره می‌شود و از این دست اشخاص که علاقه‌مند به اشغال‌زایی و دغدغه‌مند فعالیت‌های اجتماعی می باشند.

    او به آیتم‌های برنامه "ماه نشان" اشاره نمود و اضافه کرد: برنامه با تیتراژی مشتمل بر آوا، بازی و شعر صابر خراسانی شروع می‌شود و پس از ان با سه آیتم دیگر داریم؛ یکی معرفی میهمان، کار و کارخانه، دومی تولید کالای میهمان و سومی کار خیرخواهانه و فعالیت‌های اجتماعی میهمان برنامه جلو می‌رود. آیتم دیگر به تصویر یادگاری از ورود تا خارج شدن میهمانان اختصاص دارد و البته به عنوان حسن ختام هم دو مجری پیامک‌های برنامه را می‌خوانند و به آن‌ها جواب می‌دهند.

    تلویزیون دیگر جای تکرار مکررات نیست

    ابراهیم‌پور با اشاره به اینکه بایستی برنامه‌سازان به دغدغه‌های انقلاب توجه کنند، افزود: ما در برنامه‌مان اعلام کرده‌ایم هرکسی ایده‌، سرمایه و کارآفرینی دارد با ما ارتباط بگیرد و ما اشخاص مختلفی را به آن‌ها معرفی می‌کنیم تا بستری مهیا کنیم تا اشغال‌زایی توسعه و جلوی اشاعه فقر و تنگدستی و معضلات اجتماعی نیز گرفته گردد. امروز باید به جای پرداختن به کلیشه‌ها و تکرار مکررات در دنیای برنامه‌سازی، به دغدغه‌های انقلاب و مردم احترام بگذاریم. برنامه‌ای باید ساخته گردد که به کارآمدی و پویایی رسانه بیفزاید و مشکلی از مشکلات مردم برطرف کند.

    باید برای منویات مقام معظم رهبری کاری می‌کردیم

    وی افزود: رسانه ملی باید زمینه تبلیغات و معرفی برندها و کالاها و تولیدات ایرانی را فراهم سازند که البته آن‌طور که باید و شاید کاری صورت نگرفته ولی شبکه افق این بار مسیولیت سنگین را به دوش کشیده هست. ما خودمان را موظف می‌دانیم منویات مقام معظم رهبری را دست کم در میدان رسانه جامه عمل بپوشانیم تا شاید مسیر عمل‌ در جهت تحقق این اغراض با اعتبار، باز گردد. ما باید یاد دریافت کنیم به تعبیر ریاست رسانه ملی زیادتر به سخن مردم گوش کنیم تا همچنان اهتمام کنیم با ساخت بعضی از برنامه‌ها، بی‌توجه به دغدغه‌های اجتماعی، سخن خودمان را بزنیم.

    تبرهای دشمنان نمی‌تواند شاخ و برگ‌های این درخت تنومند را قطع نماید

    جلوتر که حرکت کنیم به مجری توانمند و پیشکسوتی به اسم حسن سلطانی که سال‌ها برنامه سحرگاهی "ماه خدا" را اجرا می‌کرد و اکنون در یک برنامه متفاوت و متمایز اجرای برنامه‌ای را پذیرفته که تریبون کلیدی پشتیبانی از کالای ایرانی شده‌اند و همان دغدغه مقام معظم رهبری که از اوائل سال مطرح کرده‌اند. او در این باره با اهتمام بر اینکه باید کاری کنیم تا به منویات مقام معظم رهبری جامه عمل پوشیده گردد، اظهار کرد:  ما در ماه مبارک رمضان از طرف پیامبر اسلام سفارش به چند چیز گردیدیم: بازداشت از محرومان، رسیدگی به مستضعفان، افرادی که دستشان تهی هست که در خیلی از مواقع در برنامه‌ها به طور مستقیم این هدف دنبال می‌شود. در برنامه "ماه نشان" غیرمستقیم به این مساله پرداختیم، چراکه دغدغه داشتیم منویات مقام معظم رهبری زمین نماند. به هر حال تولید ملی و کالای ایرانی را پشتیبانی کنیم؛ اگر این جامعه به لحاظ اقتصادی توسعه پیدا نماید و درخت اقتصاد تنومند بشود، ریشه‌هایش در زمین جامعه رسوخ پیدا نماید دیگر تبرهای دشمنان نمی‌تواند شاخ و برگ‌های این درخت تنومند را قطع نماید ولی اگر این شاخ و برگ‌ها ضعیف بماند و آب و غذای کافی و وافی نرسد با هر بادی گرفتار آفت می‌شود.

    نگاه کردم "ماه نشان" با دغدغه‌هایم همخوانی دارد

    وی اضافه کرد: یکی از شاخص‌های بارز امر معارفی این هست که سخن ولی را جامه عمل بپوشانیم و هرکسی در هر حوزه‌ای هست بایستی به میدان بیاید تا این امر طریق خودش را پیدا نماید و به منویات مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشاند. به هر حال سال کنونی که حضرت آقا بر پشتیبانی از کالای ایرانی اهتمام کردند این برنامه را به بنده پیشنهاد دادند من ابتدا انکار کردم و نمی‌پذیرفتم چون بنا داشتم سال کنونی که در برنامه "ماه خدا" نیستم هیچ برنامه‌ای را اجرا نکنم و این ماه رمضان مقداری به اقدامات شخصی، مسجد و محراب و نشست ها دعای ابوحمزه شرکت کنم و بعد دوستان تشریح کردند نگاه کردم طرح متمایز و طبق دغدغه‌های خودم هست به میدان آمدم؛ شاید خود این هم توفیق خدمت باشد.

    عبادت واقعی را در این برنامه با چشم خودم می‌بینم

    سلطانی با اشاره به اینکه "ماه نشان" قرار هست پیش‌قراول توسعه اشتغال‌زایی و معرفی تأثیرات تحقق شعار سال، باشد تصریح نمود:  برنامه "ماه نشان" هم به حوزه تولید در نظر دارد و هم اینکه کسانی را دعوت می‌کنیم درآمدی که بدست می‌آورند رهرآورد تولیدی هست که در جهت منفعت های مردمی و بازداشت و کمک به برطرف معضلات محروم جامعه استفاده می‌شود. عبادتی که به خلق خدا خدمت می‌شود؛ این‌ها همه موجب گردید تا به برنامه "ماه نشان" بروم که به نظرمی‌رسد که شاید بتوانیم به خوب تر شدن این برنامه کمکی کرده باشیم.

    باید پخته‌تر کار جلو برود

    وی در جواب به این سؤال که عاملان "ماه نشان" اعلام کرده‌اند بنابر نظرسنجی‌های انجام شده قرار هست این برنامه بعد از ماه مبارک، هفته‌ای یک روز به روی آنتن برود، اقرار کرد: من هم مثل شما شنیدم اما بایستی مقداری در نوع نگاه، تجدیدنظر کنند و مقداری پخته‌تر، کار را جلو ببرند. برنامه به گونه‌ای باشد که جنبه معرفی کالای تولیدکنندگان را داشته باشد. ما بناست پشتیبانی کنیم؛ پشتیبانی کردن  به این معنی که یک تولیدکننده از رهرآورد این تولید خدمات خداپسندانه و انسان‌دوستانه را به اقشار متفاوت جامعه دارد. در حقیقت هم تولیدکننده را پشتیبانی کردیم و هم کالای موثر و مفید استفاده کننده را معرفی کرده‌ایم. هم اینکه به سایر تولیدکنندگان اظهار کردیم اگر توانمندی داشتید و خداوند توفیقی نصیب‌تان کرد از کاری که الان داریی انجام می دهید درآمدی را اکتساب کردید بدانید از این درآمد، محرومین، مستضعفین و اقشار محروم جامعه در آن حقی دارند. اگر بتوانیم این فرهنگ را نهادینه کنیم متمولان و ثروتمندان جامعه افرادی که بخشی از اقشار بهره مند جامعه می باشند و به هر دلیلی با خبر نبودند که اشخاص غیربرخوردار و محروم می باشند، این برنامه راه این بازداشت را به این اشخاص نشان می‌دهد.

    باید برای ارتقاء برنامه‌های ماه رمضان به خردجمعی احترام بگذاریم

    حسن سلطانی در مورد انتقاد زیادی به ناتوانی برنامه‌های ماه رمضان سال کنونی، اظهار کرد: به نظرمن در ماه مبارک رمضان به اندازه کافی بحث کارشناسی درمورد معارف انجام می‌شود و یکسری برنامه‌های اطلاع رسانی و آگاهی برای روزه‌داران نیز به روی آنتن می‌رود. باید اذن بدهیم در برنامه‌های سحرگاهی، زیادتر به مناجات‌خوانی پرداخته گردد و نکته‌های معرفتی را متذکر شویم. اگر بنا باشد سحر ماه رمضان حرف‌های کارشناسی بزنیم بنظرم خیلی جا ندارد. جایی که برنامه‌اش تخصصی هست و مخاطبینش آرام آرام بیدار می‌شوند و حتی صدای تلویزیون خود را کم می‌کنند یا منتظر اذان صبح می باشند. این میدان، میدان هنرمندی هست یعنی آنقدر بایستی هنر و جذابیت به خرج داد تا خواه ناخواه بیننده صدای تلویزیون خود را زیادتر کند. اگر یک کاری بکنید جذابیت نداشته باشد یکنواخت پیش برود و تلنگری به بیننده نزنید، توفیقی در برنامه سحر ندارید. برنامه سحر جابه جایی نکات معرفتی، تأثیرگذار و عاشقانه بین خلق و خداست که باید از حالات بزرگان اظهار کرد. .."

    "برپایه این گزارش، برنامه «ماه نشان» هر شب ساعت ۲۲ به مدت ۶۰ دقیقه به روی آنتن شبکه افق می‌رود.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.