×
×

گزارش تسنیم|یک جهیزیه ایرانی چقدر هزینه دارد؟

  • کد نوشته: 12088
  • در این چند ماهه یک باره نرخ دلار تا چند ماه گذشته جلوی ویترین مغازه های لوازم خانگی امین حضور می ایستادند و یکی یکی لوازم خانگی را نرخ می گرفتند و برای خریدن لوازم خانگی زندگی شان نقشه می کشیدند. برنامه هایشان این بوده تا باپس انداز خود بتوانند جهیزیه خریداری کنند.    وقتی […]

    گزارش تسنیم|یک جهیزیه ایرانی چقدر هزینه دارد؟
  • در این چند ماهه یک باره نرخ دلار تا چند ماه گذشته جلوی ویترین مغازه های لوازم خانگی امین حضور می ایستادند و یکی یکی لوازم خانگی را نرخ می گرفتند و برای خریدن لوازم خانگی زندگی شان نقشه می کشیدند.

    برنامه هایشان این بوده تا باپس انداز خود بتوانند جهیزیه خریداری کنند. 

      وقتی که مقابل ویترین مغازه های لوازم خانگی می‌ایستند، یکی در میان حسرت می خورند که ای کاش جهیزیه را زودتر خریده بودند.

    اکنون علاوه براینکه پول کافی برای تأمین هزینه های خرید جهیزیه را ندارند،فراوانی از فروشندگان با توجه به نوسانات نرخ دلار

    در بازار جهزینه که پا می گذاری باید کفش آهنی به پا کرد و پرسان پرسان خوب ترین کالا و ارزان ترین را خریداری نمود. از میان فهرست جهیزیه لوازم کلیدی آشپزخانه مثل اجاق گاز، یخچال، ماشین لباسشویی و جاروبرقی از ارزش بیشتری بهره مند هست.

      در این بازار همه جور عروس و داماد وجود دارد،از عروس و داماد پولداری که بدون نرخ گرفتن توصیه کالا می دهند و دلواپس هزینه ها نیستند تا عروس و دامادی که منحصرا نرخ می پرسیدند وبه هم خیره می گردیدند و بعضی هم کارت فروشگاه را می گرفتند و می رفتند.

    در میان بازار لوازم خانگی امین حضور تهران تعدادی در پی کالای ایرانی و بعضی خواهان کالای بیگانه می باشند. یکی از فروشندگان در این باره می گوید:دلیل انتخاب کالای ایرانی در میان  تعدادی این هست که  از نظر مالی بضاعت اندکی دارند به همین سبب به سمت کالای ایرانی می روند اما تمایل به کالای بیگانه دارند و بعضی هم معتقدند باید ایرانی بخرند تا چرخ اقتصادی بچرخد، وقتی که با خریداران حرف می زنیم بیان می کنند کالای ایرانی مرغوبیت خوبی ندارد، به همین سبب تمایل به خرید کالای بیگانه داریم.

    *میانگین نرخ کالاهای ایرانی و بیگانه مخصوص جهیزیه در بازار تهران

    گشتی در فروشگاه های لوازم خانگی امین حضور حاکی چند و چون نرخ لوزام خانگی با برند ها و مارک های متفاوت هست. اگر عروس و دامادی در پی جهیزیه می باشند باید بدانند نرخ ها چقدر هست.

    اجاق گاز ایرانی: از ۲میلیون تومان تا ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

    یخچال و فریزر ایرانی: از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۲۵میلیون تومان

    جاروبرقی ایرانی: از۵۸۰ هزار تومان تا ۴ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان

    ماشین لباسشویی ایرانی: از ۹۰۰ هزارتومان تا ۱۱ میلیون تومان

    ماکروفر ایرانی: نرخ از ۱میلیون و ۲۰۰هزار تومان تا ۴میلیون و۸۰۰هزار تومان

    در میان کالاهای بیگانه هم بعد از گشت و گذار در بازار به یک نسبت میانگین آمدیم که میتوان به توصیف ذیل عنوان نمود:

    اجاق گاز بیگانه: از ۴ تا ۱۳ میلیون تومان

    یخچال بیگانه: از ۱۲ میلیون تا ۲۸میلیون و ۸۰۰هزار تومان

    جاروبرقی بیگانه: از ۹۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان

    ماشین لباسشویی بیگانه: از ۵میلیون و ۵۰۰ میلیون تا ۱۵میلیون تومان

    ماکروفر بیگانه: از ۲میلیون تومان تا ۱۶ میلیون و ۵۹۰هزار تومان

    تلویزیون بیگانه: از ۳ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان


    برای تهیه جهیزیه علاوه بر بازار امین حضور باید به بازار شوش برای تهیه لوازمی مثل چینی و بلور، پلاستیک، پرده و فرش، آئینه شمعدان، لوستر و حتی مواد خوراکی  هم رفت تا جهزینه کامل شود.

    نرخ جهیزینه در بازار شوش و مولوی هم از افزایش نرخ ها مثتنی نبوده هست وقیمت جهیزیه نسبت به چند ماه گذشته به طور میانگین حدود ۴۰درصد افزایش یافته هست.  

    قوری کتری: از ۲۸۰ هزار تومان تا ۱میلیون و ۶۰۰هزار تومان

    سرویس غذا خوری چینی:از ۵۶۰هزارتومان تا ۴میلیون و ۵۰۰هزارتومان

    سرویس قابلمه تفلون: از۶۰۰هزار تومان تا ۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

    قاشق و چنگال: از ۴۸۰هزار تومان تا ۶میلیون و ۴۸۰هزار تومان

    میز اتو: از ۷۰هزارتومان تا ۷۰۰هزار تومان

    سرویس و تکه های بلور: از۱میلیون تومان تا ۵میلیون تومان

    فرش ماشینی ۶متری: از۱میلیون و ۲۰۰ هزارتومان تا ۸میلیون تومان

    آئینه و شمعدان: از۵۳۲ هزار تومان تا ۵میلیون تومان

    اتوی بخار: از ۳۰۶ هزار تومان تا ۲میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

    سرویس پلاستیک: از۶۰۰ هزار تومان تا ۱میلیون تومان

    روتختی: از ۳۰۰هزار تومان تا ۲میلیون تومان

    معاون سازمان پشتیبانی در مورد افزایش نرخ لوازم خانگی توضیح داددوربین پنهان تسنیم| حکومت خودمختار در بازار لوازم خانگی/مردمِ بیچاره و مسئولانِ بی‌عار

     

     البته در میان فهرست خرید از پرده خانه تا کبریت، لوازم خیاطی، لوازم آرایشی و بهداشتی، کمد و تخت خواب و غیره هم بود که ریز نرخ ها را با توجه به کثرت اقلام نمی شود درج کرد اما حدود نرخ ها به دست آمد به نحوی که میتوان اظهار کرد یک عروس خانم (خانواده عروس) برای تأمین جهیزیه در حد متوسط (کمترین هزینه برای خرید کالاهای متعارف) باید دست کم ۸۰ میلیون تومان هزینه نماید.

    یکی از فروشنده ها در مورد نرخ تمام شده یک جهیزیه می گوید:قبل از سال ۹۷، جمع کردن یک جهیزیه متوسط و معمولی بین ۴۰تا۵۰ میلیون تومان بود اما در حال حاضر این رقم به ۷۰تا ۸۰میلیون دست یافته هست و فروش کالا نیز تنها به طور نقدی انجام می‌گیرد و تنها در حالتی که مشتری احتیاج حتمی و اصرار بر خرید داشته باشد، خرید کالا از شرکت‌ها و برندها انجام می‌شود.

    بعضی از فرآورده ها هم به سبب کمبودی که در بازار وجود دارد گران می شود. به طور مثال نرخ ظرفشویی افزایش بالایی داشته هست چون که ماشین ظرفشویی به نسبت یخچال، گاز و ماشین لباسشویی در بازار کم هست و در حال حاضر بسیار سخت پیدا می‌شود.

    هر چند شاید مبلغ ۸۰میلیون تومان برای تأمین یک جهیزیه آن هم جهیزیه معمولی برای گروهی هیچ باشد اما برای تعدادی که حقوق ماهیانه آنان به توصیف زیر هست بسیار سخت هست و یک زوج جوان برای رفتن به خانه بخت دست کم باید ۱۵۰ میلیون دارا باشند.

    در این میان وام ازدواج ۱۰ میلیونی هم توان ندارد چاره کار باشد. این در حالی هست که میانگین هزینه عروسی و جهیزیه یک پسر جوان حدود ۵۰ میلیون تومان می شود که آن هم دست کم هست و با محاسبه ودیعه مسکن  که دست کم باشد ۵۰می توان اظهار کرد که یک زوج جوان باید دست کم در کلانشهری مثل تهران۱۸۰ میلیون تومان پول نقد دارا باشند تا به خانه بخت بروند.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.