به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، "، "وضعیت دارویی کشور اسفناک هست و برای من که دکتر داروساز هستم، در مقابل مریض شرمنده می‌شوم وقتی‌ که دستم تهی هست و دوا نیست به مریض بدهم"، این‌ها گفته‌های یکی از دکترهای داروساز شهرمان هست که وقتی پای حرفش می‌نشینی، […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، "، "وضعیت دارویی کشور اسفناک هست و برای من که دکتر داروساز هستم، در مقابل مریض شرمنده می‌شوم وقتی‌ که دستم تهی هست و دوا نیست به مریض بدهم"، این‌ها گفته‌های یکی از دکترهای داروساز شهرمان هست که وقتی پای حرفش می‌نشینی، در مورد وضع گرانی و کم بودن دوا در کشور بیان می‌کند.

التهابات موخر ارزی، فضای دارویی کشور را نیز بی‌نصیب نگذاشته و علت گران شدن دوا و کم بودن آن در بعضی داروخانه‌ها شده هست، نکته‌ای که در این میان علت گلایه‌مندی زیادی از شهروندان قمی شده مخدوش گردیدن نرخ دوا از سوی بعضی داروخانه‌ها هست که خود عاملی گردید تا به چند داروخانه در سطح شهر سری بزنیم و حتی به سراغ بعضی مسئولین استانی در راستای دوا برویم که در کمال تأسف تنها موفق شدیم با تعداد کمی از آن‌ها گفت و گو دارا باشیم.

  

  محبی یکی از مسئولین داروخانه‌ای در هسته مرکزی شهر، در جواب به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر عاملان گران شدن دوا معتقد هست: برای مردم بد جاافتاده که داروخانه‌ها عامل گران شدن دوا شده‌اند، در حالی‌که این‌گونه نبوده و داروهایی که به نرخ قدیم بوده را داروخانه‌ها به همان نرخ قبل  در اختیار مریض ها قرار می‌دهند و دوا به نرخ شرکت به فروش رسیده می‌شود.

وی می‌افزاید: البته داروهایی نیز می باشند که به نرخ جدید به فروش رسیده می‌شود که علتش پرمصرف‌بودن آن دوا و ورود دوا های جدیدتر با نرخ بالاتر به بازار هست.

محبی با بیان اینکه بعضی داروخانه‌ها نیز دوا ها را با گرفتن فاکتور جدید به نرخ روز می‌فروشند و کاری به قدیم و جدید بودن نرخ دوا ها ندارند را انکار نکرده و تأثیرات نوسانات بازار را بسیار بالا دانسته و ابراز می‌کند: روزی نیست که دارویی تغییر نرخ ندهد و کم بودن دوا در این روزها جزء بدیهیات هست.

  یکی از پرسنل داروخانه‌ای در خیابان هفت تیر شهر قم در مورد نبود دوا برای مریض ها خاص اهتمام می‌کند: به سبب کم بودن دوا و شرایط بازار بعضی دوا ها نظیر "نورتریپتیلین" که ذی ربط به مریضی اعصاب و روان بوده، و یا  دوا های بیمارانی که احتیاج به شیمی‌درمانی دارند و یا اطفال، یا اصلاً در بازار نیست و یا به‌صورت سهمیه‌ای بین مردم توزیع می‌شود، چراکه به سبب وارداتی بودن دوا های خاص نظیر دوا های اعصاب و روان در بازار کم بوده و مجبوریم سهمیه‌ای دوا ها را به مریض ها بدهیم.

وی عنوان می‌کند: دوا های شیمی‌درمانی و یا دیالیز نیز به داروخانه‌ها و جایگاه ها خاص داده می‌شود و بعضی از استان‌ها هم به سبب مشارکت که بین داروخانه‌ها انجام می‌شود دوا های شیمی‌درمانی را از این استان به سایر شهرها می‌دهند.

وی با وسیله شرمساری از نبود این دوا برای مریض ها پارکینسونی در داروخانه‌ها خاطرنشان می‌کند: جدای از بالا رفتن نرخ دلار و کمیاب شدن داروی بیگانه در کمال تأسف دوا های ایرانی نیز گران شده است‌.

سیدی به کیفیت پایین دوا های داخلی اشاره کرده و یادآور می‌شود: دوا های خاص ‌که اکثراً موادش از کشورهای دیگر هست و منحصرا در ایران بسته‌بندی می‌شود گران شده هست، برای نمونه "‌آموکسیسیلین" یک داروی ایرانی بوده به چه سبب باید به نرخ بالاتر به دست مریض برسد؟

وی از احتکار بعضی شرکت‌های دارویی گفت وگو و علل رویداد این مساله را این‌گونه بیان می‌کند: بعضی شرکت‌های دارویی، داروهایی که برای چند ماه گذشته هست را به خاطر بالا رفتن دلار گران‌تر کرده و به بازار ارائه می‌کنند و یا بعضی دوا ها را دارند و اصلاً دست داروخانه‌ها نمی‌دهند و در جواب درخواست دوا از سوی داروخانه‌ها می‌گویند بگذارید نرخ دلار ثابت‌شده و خوب که گران گردید بعد دوا در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌دهیم.