×
×

گلایه شورای شهر قم از سیاست های یک سویه میراث فرهنگی قم

  • کد نوشته: 7998
  • حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمد آتش زر با انتقاد از سیاست‌های یک‌سویه اداره کل میراث فرهنگی استان قم تأکید کرد: باسیاست‌هایی که امروز در میراث فرهنگی وجود دارد امکان نوسازی در بافت فرسوده وجود ندارد و وضعیت این بافت‌ها به همین صورت ادامه پیدا خواهد کرد.

    گلایه شورای شهر قم از سیاست های یک سویه میراث فرهنگی قم
  • به گزارش شهرکریمه سی و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم به ریاست عبدالله جلالی و با حضور سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار و عیسی رضایی مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان قم در ساختمان شهید باکری برگزار شد،.

    در این جلسه نایب رئیس شورای شهر قم با اشاره به لایحه تعیین بهای خدمات سازمان آتش‌نشانی شهر قم اظهار داشت: مجموعاً ۴۰ بند و خدمت در سازمان آتش‌نشانی تعریف‌شده که بخش اعظمی از آن‌ها به‌صورت رایگان صورت گرفته و تنها از بخشی از این خدمات بهای خدمات دریافت می‌شود که در سال ۹۷ نیز بهای خدمات برخی امور مرتبط به‌صورت میانگین  با ۱۰ درصد افزایش روبه‌رو خواهد شد.

    حسن بختیاری با تأکید بر مسئله کارشناسی ساختمان‌های چندطبقه شهر قم در زمینهٔ ارائه خدمات آتش‌نشانی افزود: در مبحث کارشناسی و اعزام کارشناس برای ساختمان‌های بیش از ۵ طبقه پیشنهاد  افزایش ۱۵ درصدی بهای خدمات در نظر گرفته‌شده است که باید در سال ۹۷ اجرایی و عملیاتی شود.

    وی با بیان بهای خدمات کرایه و اجاره تجهیزات آتش‌نشانی عنوان کرد: ازجمله خدمات غیر رایگان سازمان آتش‌نشانی شهر قم مسئله کرایه تجهیزات و ابزارآلات بوده که این مورد نیز در سال ۹۷ با افزایش ۱۰ درصدی روبه‌رو شده است.

    عضو شورای شهر قم نیز در این جلسه ابراز کرد: سازمان آتش‌نشانی اعتباراتی که در اختیار داشته  را صرف هزینه‌های جاری و تجهیز تجهیزات و ساختمان‌هایی می‌کند که بسیار حساس و مهم بوده و از این نظر نیز افزایش بهای خدمات برخی از امور در این سازمان امری اصولی و کارشناسی شده است.

    حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمد آتش زر با انتقاد از سیاست‌های یک‌سویه اداره کل میراث فرهنگی استان قم تأکید کرد: باسیاست‌هایی که امروز در میراث فرهنگی وجود دارد امکان نوسازی در بافت فرسوده وجود ندارد و وضعیت این بافت‌ها به همین صورت ادامه پیدا  خواهد کرد.

    وی ادامه داد: بافت‌های فرسوده شهر قم در صورتی عملیاتی شده و نوسازی خواهند شد که میراث فرهنگی به مجموعه تصمیم‌های شورای اسلامی شهر قم و شهرداری گردن نهاده و تصمیم‌های شورای خود را بر محور تصمیم‌گیری‌های شورا و شهرداری تدوین کند.

    مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان قم نیز در بخشی از این جلسه با اشاره به حجم قابل‌توجه بافت‌های فرسوده استان قم تصریح کرد: در مسئله بافت‌های تاریخی و بافت فرسوده، محدوده بافت‌های تاریخی و فرسوده  شهر قم ۳۱۵ هکتار بوده که در بخش قابل‌توجهی از این مقدار در   محدوده منطقه یک و منطقه هفت قرار گرفته  است.

    عیسی رضایی افزود: اقداماتی نظیر تهیه ضوابط اختصاصی بافت تاریخی، مرمت بافت تاریخی گذر خان، کف سازی محور تاریخی بیت امام(ره)، کف سازی بازار نو، مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی،  ازجمله اموری بوده که در زمینهٔ بافت‌های فرسوده و تاریخی در استان قم صورت گرفته است.

    وی عنوان کرد: متأسفانه تابلوهای تبلیغاتی برای نشان دادن آثار تاریخی در شهر قم بسیار کم است همچنین بازسازی و نوسازی بازار کهنه و بازار نو نیز ازجمله مهم‌ترین درخواست‌های میراث فرهنگی از شهرداری است، با وجوداینکه ۱۵ هزار شئ تاریخی در میراث فرهنگی قم جود دارد اما متأسفانه موزه‌ای برای نمایش این آثار در شهر قم موجود نیست.

    همچنین در سی و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم چهار لایحه در صحن علنی شورا بررسی شد که نخستین آن‌ها لایحه اخذ مجوز توافقنامه منعقده فی‌مابین شهرداری قم و شخص حقیقی در محدوده منطقه ۳ شهر قم بود که موافقت اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر قم تصویب شد.

    لایحه اخذ مجوز آزادسازی اسناد مالکیت ۵۰ دستگاه مینی‌بوس ایسوزو را کمیسیون شهرسازی و معماری به صحن علنی تقدیم کرده بود که با رأی موافق اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر قم تصویب شد همچنین اخذ مجوز تعرفه‌های بهای خدمات سال ۹۷ سازمان کشتارگاه صنعتی و آتش‌نشانی نیز دو لایحه دیگری بود که پس از بررسی در صحن علنی تصویب شدند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.