به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زنده یاد آیت الله دستغیب در کتاب گناهان کبیره و در صفحه ۱۳۳ درباره عاق والدین می گوید: ششم از گناهان کبیره عقوق والدین هست؛ چنانچه حضرت رسول خدا (ص) و حضرت امیر (ع) و حضرت صادق و حضرت […]

عاق والدین؛گناهی که آدم را از رحمت خدا دور می کند//عید 1به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زنده یاد آیت الله دستغیب در کتاب گناهان کبیره و در صفحه ۱۳۳ درباره عاق والدین می گوید: ششم از گناهان کبیره عقوق والدین هست؛ چنانچه حضرت رسول خدا (ص) و حضرت امیر (ع) و حضرت صادق و حضرت رضا و حضرت جواد علیهم السّلام در روایاتى که در شمارۀ کبائر از وی دست یافته به کبیره بودنش تبیین فرموده اند. از پیغمبر اکرم (ص) چنین دست یافته هست که از هر گناه کبیره بزرگتر شرک به خدا و عقوق والدین هست. عاق والدین از گناهانى هست که در قرآن مجید و احادیث صحیحه بر آن وعدۀ عذاب داده شده هست.

در قرآن مجید از قول عیسى بن مریم حکایت مى فرماید «که خداوند مرا نیکو کار به مادرم قرار داد و مرا ستمکار و بد عاقبت قرار نداد به خاطر ترک نیکى به مادرم» و علت اینکه ذکر پدر نکرده این هست که آن حضرت پدر نداشت و بنابراین پیش از این آیه در حکایت حضرت یحیى (ع) ذکر پدر و مادر هر دو شده هست.

در این دو آیه شریفه عاق والدین را به سه صفت یاد فرموده:

دربارۀ شقى مى فرماید: «اما آنان که بدبختند در آتشند و وی را در آتش فغان اى زار و خروشى سخت باشد، در آن آتش همیشه تا آسمانها و زمین برپا هست جاویدانند مگر آنچه که پروردگارت خواهد» و دربارۀ عصى مى فرماید: «و آن کس که نافرمانى خدا و پیغمبرش کند و بگذرد از مرزهاى خدا (و از حدود خود تعرض کند) فرو بردش در آتش که جاودان در آن باشد و عذابى خوارکننده برایش باشد»