[ad_1] به گزارش خبرگزاری شهرکریمه، حجت‌الاسلام سید سجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه، با اشاره به تعابیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خطبه های نماز جمعه مورخ ۲۷ دی ماه، اظهار کرد: اینکه معظم له تعبیر ایام الله را در سخنان خود استفاده کردند، ابعاد مختلفی دارد، از جمله اینکه باید این ایام را […]

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری شهرکریمه، حجت‌الاسلام سید سجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه، با اشاره به تعابیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خطبه های نماز جمعه مورخ ۲۷ دی ماه، اظهار کرد: اینکه معظم له تعبیر ایام الله را در سخنان خود استفاده کردند، ابعاد مختلفی دارد، از جمله اینکه باید این ایام را یادآوری کرده و مورد تفکر قرار دهیم چراکه ایامی سرنوشت ساز بودند.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی با بیان اینکه در طول تاریخ انقلاب اسلامی روزهای متعددی از مصادیق ایام الله به شمار می آیند، افزود: برای مثال ۲۲بهمن که انقلاب اسلامی در ایران توانست از خاک سر بیرون آورد و نهالش به بار بنشیند و رویکرد حاکمیت الهی در جامعه خودنمایی کند، یا در فتح خرمشهر و زمان هایی که عمدتا چهره حکومت الهی خود را در جامعه نشان می دهد. این موارد از ایام الله هستند و باید از باب گرامیداشت شعائر دینی و مذهبی به آنها ارج نهاد.

وی در تبیین اهمیت و جایگاه این ادوار خاص در تاریخ گفت: برای مثال بازی میان تیم های ملی ایران و استرالیا یک نقطه عطف و نماد افتخار برای کشور بود، هنوز از آن روز یاد می شود. در عرف آن روز ثبت شده است، اساسا در بحث های عرفی یا گروه‌های ملی کشورها همین رویکرد وجود دارد.

حجت‌الاسلام ایزدهی ادامه داد: اما آنچه که در مقیاس دین نگاه متمایزی را نسبت به تعبیر ایام الله ایجاد می کند استناد به آموزه های دینی است، ایامی استناد به خدا دارد که به حکومت الهی و غلبه تفکر الهی و از بین رفتن دشمنان خداوند و کفار منتهی شده باشد. اینکه مقام معظم رهبری در بحث تشییع باشکوه سردار شهید سلیمانی از این عنوان استفاده کردند، یا جریان انتقام سخت و حمله موشکی به پایگاه عین الاسد و … همگی نشان از روزهای تاریخ ساز دارد. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برای اسلام جنگید و بعد از شهادتش مردم برای یک سرباز الهی به میدان آمدند.

وی در ادامه تاکید کرد: این روزها و ایام الله را نه از باب ماجرایی که اتفاق افتاده و تمام شده بلکه از باب تذکر و یادآوری باید مورد توجه قرار دهیم تا برای نسل آینده یادآور روزهایی باشد که منطق الهی بر طاغوت غلبه کرد. تشییع باشکوه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که به تعبیر رهبری، به مثابه یک مکتب و نماد و مستند به انقلاب اسلامی شکل گرفت، اقدامی خودجوش بود.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی ابراز کرد: ما ظرفی به نام انقلاب اسلامی داریم، در این ظرف است که افراد بزرگ می شوند و طبیعتا تذکر نسبت به رشادت ها و فداکاری ها سبب می شود تا وقایع ثبت و ماندگار باقی بمانند.

وی خاطرنشان کرد: در تاریخ اسلام برخی موارد را داریم که همواره در طول سال از آنها یاد می کنیم برای مثال جریان غدیر یا ماجرای کربلا و عزاداری ها که سبب شد این وقایع تاریخی تا ابد در اذهان باقی بماند. ماجرای امام حسین(ع) یک ماجرای تاریخی نیست بلکه رویکرد مکتبی است که باید تکرار شود. طبیعتا این یادآوریِ الگوها، نمادها و شعائر همچنان نسل به نسل منتقل می شود تا در یادها باقی بماند./۱۳۷۰/د۱۰۲/ب۱

[ad_2]