[ad_1] به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرنگار شهرکریمه، «حسام کیان مقدم» با ارسال یادداشتی نوشت:  طی روزهای اخیر تنش میان هند و پاکستان به اوج خود رسید و روز گذشته با هدف قرار گرفتن دو جنگنده هندی توسط نظامیان پاکستانی که به حریم هوایی این کشور تجاوز کرده بودند بحرانی‌تر از قبل شد. درست زمانی که […]

[ad_1]

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرنگار شهرکریمه، «حسام کیان مقدم» با ارسال یادداشتی نوشت:  طی روزهای اخیر تنش میان هند و پاکستان به اوج خود رسید و روز گذشته با هدف قرار گرفتن دو جنگنده هندی توسط نظامیان پاکستانی که به حریم هوایی این کشور تجاوز کرده بودند بحرانی‌تر از قبل شد.

درست زمانی که دولت اسلام‌آباد نیاز داشت تا کشورهای دوست نیز حداقل با صدور بیانیه‌ای نقض حریم هوایی این کشور توسط هند را محکوم کنند یا به‌نحوی از اسلام‌آباد حمایت کنند با سکوت معنادار کشورهای حاشیه خلیج فارس که همیشه بر طبل دوستی با پاکستان می‌کوبند روبه‌رو شد.

راحیل شریف و ائتلاف سعودی غایبان بزرگ

از زمانی که ائتلاف به‌ظاهر اسلامی آل‌سعود شکل گرفته است مدام گفته می‌شود که این ائتلاف با حضور نیروهای نظامی تمام کشورهای اسلامی هدفی جز دفاع از کیان کشورهای اسلامی در مقابل تروریسم و دیگر خطرها را ندارد.

فرمانده این ائتلاف «راحیل شریف» فرمانده سابق ستاد ارتش پاکستان است و طبیعی به‌نظر می‌رسد که مأموریت مطرح‌شده توسط مسئولین دولت ریاض را حداقل در مورد کشور خود انجام دهد.

هند یک کشور اسلامی نیست و با به‌خطر افتادن پاکستان حداقل انتظاری که از ائتلاف اسلامی می‌شد داشت این بود که اگر خود را قوای نظامی تمام کشورهای اسلامی می‌دانند از کشور مسلمان پاکستان حمایت کنند، بیانیه‌ای صادر کنند، تهدیدی کنند یا هر چیز دیگر.

ولی تنها چیزی که شاهد آن بودیم سکوت معنادار این ائتلاف بود، حال سؤال این است که؛ دقیقاً نقش این ائتلاف چیست؟ وظیفه راحیل شریف چیست؟ چرا ائتلاف تنها به مشکلاتی که عربستان با آن درگیر است می‌پردازد؟ و دهها سؤال دیگر که تمام ادعاهای مسئولین دولت ریاض و سران ائتلاف به‌ظاهر اسلامی آل‌سعود را زیر سؤال می‌برد.

امارات و پافشاری بر حمایت از هند

یکی دیگر از دوستان اسلام‌آباد که اخیراً با سرمایه گذاری در این کشور خود را شریک منطقه‌ای پاکستان دانست امارات بود، کشوری که دستگاه اطلاعاتی آن در ناآرامی‌های ایران نیز نقش پررنگی ایفا می‌کند.

امارات نه‌تنها هیچ حمایتی از پاکستان انجام نداد بلکه پا را فراتر گذاشته و در اقدامی عجیب «سوشما سواراج» وزیر خارجه هند را به‌عنوان میهمان ویژه برای شرکت در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی که در امارات برگزار می‌شود دعوت کرد.

حتی اعتراض‌های «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان و تهدید وی به تحریم این اجلاس نیز نتوانست مانع این اقدام اماراتی‌ها شود.

مسئله آن‌قدر واضح است که نیازی به توضیح مطالب مخفی‌شده در سخنان سران سیاسی امارات و یا پیچیدگی روابط این کشور با پاکستان و هند نیست، در یک کلام: امارات هم پاکستان را به هند فروخت.

سکوت دیگر کشورهای عربی

سایر کشورهای عربی نیز که حضور مشتاقانه آنها در پاکستان همیشه علامت سؤال بزرگی برای مردم ایران بوده است و خود را شرکای منطقه‌ای پاکستان می‌دانند در این بحران سکوت اختیار کرده‌اند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا ضمن ابراز نگرانی نسبت به افزایش تنش میان هند و پاکستان آمادگی خود را برای تلاش جهت کاهش تنش میان دو کشور اعلام کرده است.

اگرچه نمی‌توان اوضاع سیاسی کشورها را به مثل‌های قدیمی تشبیه کرد ولی در هر حال شرایط فعلی پاکستان ما را به‌یاد این بیت شعر از سعدی می‌اندازد «دوست مشمار آن که در نعمت زند لاف یاری و برادرخواندگی/ دوست آن باشد که گیرد دست دوست در پریشان‌حالی و درماندگی».

انتهای پیام/.*

[ad_2]