×
×

یادداشت |سیاست نگاه به شرق؛ بازگشت کره شمالی به متحدان سنتی- اخبار بین الملل – اخبار شهرکریمه

  • کد نوشته: 18007
  • [ad_1] به گزارش گروه بین الملل خبرنگار شهرکریمه، کره شمالی از زمان پایان جنگ جهانی دوم و در دوران جنگ سرد همواره یکی از مناطق مورد رقابت شرق و غرب بوده است، جنگ کره برای تسلط بر شبه جزیره کره فقط یکی از رقابتهای مرگبار میان کمونیسم و لیبرالیسم برای تسلط بر این منطقه بوده […]

    یادداشت |سیاست نگاه به شرق؛ بازگشت کره شمالی به متحدان سنتی- اخبار بین الملل – اخبار شهرکریمه
  • [ad_1]

    به گزارش گروه بین الملل خبرنگار شهرکریمه، کره شمالی از زمان پایان جنگ جهانی دوم و در دوران جنگ سرد همواره یکی از مناطق مورد رقابت شرق و غرب بوده است، جنگ کره برای تسلط بر شبه جزیره کره فقط یکی از رقابتهای مرگبار میان کمونیسم و لیبرالیسم برای تسلط بر این منطقه بوده است.

    اگه چه فروپاشی شوروی و فروپاشی دیوار برلین یخ جنگ سرد را در بسیاری از مناطق مورد منازعه جهان آب کرد اما شبه جزیره کره و به ویژه کره شمالی همچنان متاثر از این فضا به سر می‌برد. کره شمالی طی دهه ۹۰ و دهه اول قرن بیست و یکم همچنان به سبک دوران جنگ سرد از سوی کشورهای غربی منزوی شد و خود کره شمالی نیز تمایل چندانی به توسعه روابط دیپلماتیک فعال با جهان خارج نداشت.

    کیم جونگ ایل رهبر سابق کره شمالی اگرچه مذاکراتی را با طرف آمریکایی در زمینه مسائل اتمی کلید زد که با شکست مواجه شد اما در مجموع تحرکات دیپلماتیک چندانی نداشت. با روی کار آمدن کیم جونگ اون رهبر جوان این کشور که در سوئیس تحصیل کرده است، پیونگ یانگ از ابتدای سال ۲۰۱۸ تلاش کرده سطح روابط دیپلماتیک خود را افزایش دهد و همچنین آن را تنوع دهد. 

    کیم طی یک سال گذشته علاوه بر سفر کم سابقه به چندین کشور میزبان برخی هیاتهای عالیرتبه دیپلماتیک خارجی نیز بوده است.

    نقطه عطف تحرکات دیپلماتیک کیم جونگ اون از ژوئن سال ۲۰۱۸ آغاز شد؛ جاییکه پس از چند ماه تنش شدید لفظی میان آمریکا با کره شمالی ناگهان رهبران دو کشور از توافق برای دیدار میان کیم و ترامپ خبر دادند.

    کیم جونگ اون و دونالد ترامپ در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۸ در هتل شانگری لا سنگاپور در فضایی که تقریبا صمیمانه اما در عین محتاطانه به نظر می‌رسید با یکدیگر دیدار کردند و در پایان دیدارهایشان نیز یک توافق چند بندی در زمینه خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره، متوقف شدن رزمایشهای مشترک آمریکا و کره جنوبی، تبادل بقایای به جا مانده از سربازان آمریکا در خاک کره شمالی و… امضا کردند.

    چند ماه بعد و به دنبال وجود برخی مشکلات و تنگاها در مسیر مذاکرات مقامات دو کشور برای اجرایی شدن توافق سنگاپور، رهبران آمریکا و کره شمالی در ویتنام دیدار دوم خود را برگزار کردند.

    قبل از دیدار دوم مقامات آمریکایی بارها به کره شمالی قول دادند که در صورت بهبود روابط میان دو کشور اقتصاد کره شمالی به سرعت رشد خواه کرد.

    مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری با وزیر خارجه کره جنوبی گفت:  اگر پیونگ‌یانگ “اقدام شجاعانه” خلع سلاح اتمی را هر چه سریع‌تر به اجرا بگذارد، آمریکا برای دست یافتن کره شمالی به رفاه با این کشور همکاری میکند.

    دونالد ترامپ نیز درباره کمک اقتصادی به کره شمالی گفت: ویتنام شاهد رونق است و اگر کره شمالی به سمت خلع سلاح هسته‌ای برود، می تواند به سرعت مانند این کشور شود. این پتانسیل فوق العاده و یک فرصت بزرگ که در گذشته سابقه نداشته، برای دوست من کیم جونگ اون است.

    به نظر می‌رسید علت انتخاب ویتنام به عنوان میزبان دیدار دوم کیم و ترامپ تشبیه ویتنام به کره شمالی و اشاره آمریکایی‌ها به رشد اقتصادی این کشور بود که در جنگ سرد از متحدان شوروی بود و بیش از یک دهه در برابر آمریکا جنگیده بود.

    ترامپ در نخستین ملاقاتش با کیم در روز ۲۷ فوریه در ویتنام نیز به رهبر کره شمالی تاکید کرد که واشنگتن حاضر است به پیونگ یانگ کمک کند تا یک قدرت بزرگ اقتصادی شود. 

    در حالیکه انتظار می‌رفت دیدارهای رهبران آمریکا و کره  شمالی در ویتنام به یک توافق تاریخی دست یابد ناگهان دو طرف از عدم پیشرفت در زمینه چگونگی خلع سلاح اتمی و موضوع تحریم‌ها خبر دادند و هیات‌های دو طرف بلافاصله ویتنام را ترک کردند و مذاکرات با شکست کامل مواجه شد.

    مجموعه تحولات بعد از نشست ویتنام نشان می‌دهد که علیرغم خوشبینی ترامپ، مذاکرات آمریکا و کره شمالی در مسیر مطلوبی قرار ندارد.

    کره شمالی خواستار کنار گذاشتن وزیر خارجه آمریکا از مذاکرات میان دو طرف شد. همچنین خبرگزاری رسمی کره شمالی در اولین سالگرد نشست سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور، به شدت به مواضع واشنگتن تاخت و پایان یافتن سیاست خصمانه و متکبرانه آمریکا در قبال کره شمالی را خواستار شد.

    این خبرگزاری که بازگو کننده مواضع رسمی دولت این کشور درباره مسائل داخلی و خارجی است، هشدار داد که در صورتی که آمریکا به سیاست خصمانه خود در قبال کره شمالی پایان ندهد، توافق برآمده از نشست سنگاپور بین سران کره شمالی و آمریکا به یک «کاغذ پاره» تبدیل خواهد شد.

    علاوه بر اینها کره شمالی از زمان پایان مذاکرات ویتنام چندین آزمایش موشک کوتاه برد و همچنین یک آزمایش سلاح‌های استراتژیک انجام داده است که از زمان شروع مذاکرات میان دو طرف بی سابقه بوده است. از سوی دیگر ترامپ نیز اخیر تحریمها علیه این کشور و همچنین وضعیت اضطراری علیه پیویانگ را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

    اما فارغ از اقداماتی که کره شمالی طی ماه‌های اخیر در قبال آمریکا انجام داده است، کیم جونگ در جبهه های دیگر دیپلماسی نیز به شدت فعال بوده است. مهمترین آن سفر تاریخی وی به بندر ولادی‌وستوک با قطار و همچنین سفر طولانی ولادیمیر پوتین از مسکو به این بندر برای دیدار با رهبر کره شمالی بود.

    خبرگزاری شینهوا درباره این سفر نوشت: کیم جونگ اون برای احیای دوستی دیرینه میان مسکو و پیونگ یانگ به روسیه سفر کرد. یوری اوشاکف، مشاور کرملین نیز در این زمینه گفته، روسیه به دنبال تحکیم روابط مثبت با پیونگ یانگ پس از دیدار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی است

    کره شمالی در ادامه تحرکات دیپلماتیک خود از رئیس جمهور چین برای سفر به پیونگ یانگ دعوت کرد و آقای شی جین پینگ در اواخر خرداد ماه ۹۸ طی سفری دو روزه وارد پیونگ یانگ شد و مورد استقبال گرم رهبر کره شمالی قرار گرفت. دو طرف در این دیدار توافق کردند که فارغ از هر شرایط بین المللی، دو کشور روابط خود را در آینده گسترش دهند.

    اقدامات و مواضع کره شمالی طی چند ماه گذشته به ویژه بعد از نشست ویتنام نشان می‌دهد که اندک اعتمادی که میان این کشور با آمریکا به وجود آمده بود در حال از بین رفتن است و اگر چه نامه هایی به ظاهر دوستانه بین ترامپ و کیم رد و بدل شده است اما بعید به نظر می‌رسد اتفاق خاصی در آینده نزدیک رخ دهد. یک روزنامه ژاپنی اخیرا به نقل از منابعی در ارتش کره شمالی گزارش داد که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در یک سخنرانی برای ژنرالهای ارتش تاکید کرده است که هرگز سلاح‌های اتمی خود را کنار نخواهد گذاشت.

    از سوی دیگر سفر کیم به روسیه و همچنین سفر شی به پیونگ یانگ نشان می‌دهد که کره شمالی به دنبال احیا و تقویت روابط خود با کشورهای شرقی است چرا که به این نتیجه رسیده است از آمریکا آبی گرم نخواهد شد و نمی‌توان به این کشور اعتماد داشت.

    همچنین اظهار نظر جدید کره شمالی در قبال پیشنهاد مذاکره آمریکا به ایران که آن را “رویکرد فریبکارانه واشنگتن در برابر ایران” خوانده است نشان می‌دهد که کره شمالی به سیاست‌های فریبکارانه آمریکا در زمینه مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ و عهدشکنی این کشور در قبال تعهدات اقتصادی به ایران در چارچوب برجام کاملا توجه دارد و با این موضع گیری احتمالا قصد داشته به طرف آمریکایی نشان دهد که اعتمادی به وعده های این کشور برای بهبود رفاه اقتصادی کره شمالی ندارد.

     

    انتهای پیام/

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.