به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از یزد، ، حجت‌الاسلام سیدمحمد محسن حسینی‌پور در میزگرد مساجد و انقلاب اسلامی در دفتر تسنیم یزد با اشاره به اینکه در قرآن کریم ۲۰۰ آیه درباره مسجد بیان شده که به ابعاد متفاوت و ارزش جایگاه مساجد پرداخته هست گفت: این اشارات نشان از ارزش جایگاه […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از یزد، ، حجت‌الاسلام سیدمحمد محسن حسینی‌پور در میزگرد مساجد و انقلاب اسلامی در دفتر تسنیم یزد با اشاره به اینکه در قرآن کریم ۲۰۰ آیه درباره مسجد بیان شده که به ابعاد متفاوت و ارزش جایگاه مساجد پرداخته هست گفت: این اشارات نشان از ارزش جایگاه مسجد دارد به به صورتی که اولین کاری که پیامبر اکرم(ص) پس از هجرت در مدینه انجام دادند ساخت مسجد بود.

معاون تبلیغ حوزه علمیه استان یزد با بیان اینکه در آن زمان پیامبر اکرم(ص) مسجد را به عنوان ستاد فرماندهی خود برگزیدند و در این مکان مقدس زیادی از مشکلات اقتصادی و فرهنگی مردم رفع می‌شد گفت: در عین حال مسجد جایگاه عبادت و بندگی مردم هم بود.

وی سوء مدیریت و بد عمل کردن دلسوزان فرهنگی را من جمله مشکلاتی عنوان نمود که باعث گردید جایگاه مساجد از جایگاه کلیدی خود تنزل پیدا نماید اضافه کرد: ما در نظام جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم که در رأس آن ولایت فقیه هست و اینکه چه زمانی این حکومت و نظام به توفقیات خود می‌رسد، یکی از علل کلیدی آن محافظت جایگاه مساجد هست.

حسینی‌پور اضافه کرد: برای اینکه بخواهیم نظام جمهوری اسلامی را جهانی کنیم باید از خوب ترین جایگاه که مساجد هست به خوب ترین شکل ممکن استفاده نماییم و به شکلی بیشتر از ۶۰ درصد مشکلات امروز کشور به این سبب هست که جایگاه مساجد به اندازه ای که باید برسد نرسیده هست.

معاون تبلیغ حوزه علمیه استان یزد با بیان اینکه امروزه مساجد فقط جایگاه برپایی نماز جماعت هست گفت: این جایگاه کلیدی که رسول مکرم اسلام(ص) مسجدالنبی را به علت آن مسجد را بنا کرد نیست و طبیعی هست زمانی که جایگاه کلیدی مساجد محافظت نشود بازخوردش را به خوبی در سطح جامعه از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌توان ندید که اصلاً مناسب نیست.

وی با اشاره به اینکه بحث حمایتی و پشتیبانی مساجد در محافظت عملکرد کلیدی آن نقش بسیار مهمی دارد تصریح نمود: یکی از مباحثی که در مساجد رویت می‌شود این هست که مسجدی که در دخل و خرج خودش با مشکلاتی زیادی روبه‌رو است باید مشکلات جامعه را نیز رفع کند در صورتی که وقتی در یک محله مسجدی قرار دارد به برکت وجود مسجد نباید اهالی و آن مسجد با مشکل مالی روبه‌رو باشند.

حسینی‌پور بسیج کردن مردم در امور دینی، ساماندهی توده‌های مردم و پشتیبانی از نظام، انقلاب و دین را من جمله کارکردهای مساجد در راستای فرهنگی عنوان و گفته بود: اگر بخواهیم مساجد به جایگاه کلیدی خود بازگردد باید همه مردم و مسئولین دست در دست یکدیگر دهند تا بتوانیم از موانع پیش رو گذر و کارکردهای کلیدی مساجد را در سطح جامعه احیا نماییم.

بزرگترین موانع احیای عملکرد مساجد اشخاص بی‌اهمیت به مبانی دینی و اصول انقلاب می باشند

معاون تبلیغ حوزه علمیه استان یزد عنوان نمود: یکی از بزرگترین موانع در احیای عملکرد کلیدی مساجد افرادی می باشند که در جمهوری اسلامی وظیفه ای عهده دارند اما نسبت به مساجد مبانی دینی و اصول انقلاب و نظام اسلامی نه فقط اهمیتی ندارند لکن در کمال تأسف احساس می‌شود بعضی از آنان به این مسائل حتی اعتقادی هم ندارند.

حسینی‌پور با بیان اینکه مسئولین مربوط با مساجد باید همفکری و همدلی دارا باشند و ریز و درشت اقدامات فرهنگی و اجتماعی را در مساجد پیگیری و دنبال کنند گفت: این مساله یکی از راه‌های برگشت عملکرد کلیدی مساجد هست و احتیاج به نگاه جدی دارد.

راه‌های برگشت جایگاه کلیدی مساجد

معاون تبلیغ حوزه علمیه استان یزد گفته بود: رفع کردن اختلافات مردمی، جذب کودکان و نوجوانان با برپایی برنامه‌های نو و با سلیقه به مساجد، رفع کردن مشکلات اقتصادی مردم و محلات، تهیه جهیزیه مزدوجین، واسطه‌گری برای ازدواج جوانان، برپایی جشن عقد و ازدواج و جشن تکالیف می‌تواند در مساجد صورت بگیرد تا بتوان هم مسجد را به جایگاه کلیدی باز گرداند و هم اینکه مشکلات متفاوت مردم و جامعه را در زمینه‌های گوناگون کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه امروزه عاملان زیادی علت تقلیل جایگاه کلیدی مساجد در سطح جامعه شده هست گفت: یکی از عاملان ایجاد جایگاه موازی برای برپایی برنامه‌های متفاوت نظیر جشن‌های تکلیف و اهدای جوایز به کودکان و نوجوانان و غیره هست و به شکلی جذابیت‌هایی که می‌تواند علت جذب نسل جوان به مساجد گردد را به دور از آن بردیم و همین مساله یکی از علل دوری نسل جوانان از مساجد هست.