عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: علم انسان را به خدا نزدیک می‌کند و دور شدن انسان از خداوند به خاطر همین جهل انسان نسبت به این موضوع است.

به گزارش شهر کریمه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید پارسانیا ظهر امروز در اختتامیه سومین دوره طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی اسلامی که در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد، با اشاره به حدیثی از کلمات قصار حضرت علی(ع) اظهار داشت: براین اساس مفاد علم را می‌توان از آیات قرآن به دست آورد.

وی افزود: نخستین برخورد ابتدایی که با این روایت می‌شود این بوده که همه جهان علم را به‌نوعی ابزار قدرت می‌بینند، به یک بیان دیگر به علم عقلانیت ابرازی گفته می‌شود که در واقع به‌نوعی علم ابزار قدرت نیست زیرا قدرت قوی‌تر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: اگر نگاه مردم در دنیا این بوده که علم، ما را در عرصه‌های اجتماعی قوی‌تر می‌کند باید بدانند که چنین نبوده بلکه سخن در این عرصه و گفتمان فراتر از این است، به‌نوعی علم به لحاظ خود ابزار دست بشر نیست بلکه علم برهان بوده و برهان از سوی انسان تولید نمی‌شود.

وی بابیان اینکه علم به دلایلی سلطان بوده که هیچ فردی نمی‌تواند آن را تولید کند، ادامه داد: اشکال بشر این بوده که بیش ازآنچه که می‌داند سخن می‌گوید وقتی‌که چشم ما سفیدی را می‌بینید این خود یک نوع سلطان است.

پارسانیا خاطرنشان کرد: هنگامی‌که علم ضرورت خود را نشان می‌دهد انسان می‌تواند به آن عمل نکند اما نمی‌توان آن را هم نادیده گرفت، در واقع اگر انسان علم را ساخته بود باید اراده خود را بیان می‌کرد اما حقائق علمی را ما دخیل نیستیم اگر یک گام جلوتر برویم معلوم می‌شود که علم تغرب قدرت را نصیب انسان می‌کند.

وی ادامه داد: تغرب ما و بعد ما به‌سوی خداوند دور شدن در زمین و زمان نیست به‌نوعی دور شدن از چیزی است که از همه‌چیز به ما نزدیک‌تر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: علم انسان را به خدا نزدیک می‌کند و دور شدن انسان از خداوند به خاطر همین جهل انسان نسبت به این موضوع است.

وی با اشاره به اینکه خداوند نخستین مرتبه علم را به همه افراد داده است، ابراز کرد: خداوند مرتبه اول علم یعنی همان علم حصولی را به همه می‌دهد و یک مراحله از علم منطق داشته که منطق آن عمل است، و در واقع غیر از عمل چیزهای دیگری را هم نیاز دارد یا به‌نوعی دارای شرایط است و برای اینکه به بار بنشیند باید یک تحولی در آن به وجود بیاید.

پارسانیا جوانی انسان را از جمله باروری علم در انسان دانست و بیان کرد: مکان و زمان‌های مختلف، حالات و رفتار انسان در باروری علم در انسان تأثیر به‌سزایی دارد که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد.

وی تأکید کرد: خواستن و درخواست کردن از خداوند برای اینکه فیض الهی به ما برسد یک علم حصولی محسوب می‌شود.