[ad_1] حجت الاسلام حمیدرضا مطهری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، عصر امام صادق(ع) را یکی از مهم ترین دوره های تاریخ معصومان دانست و افزود: این دوره از جهات مختلف برای تاریخ اسلام حائز اهمیت است. این کارشناس دینی افزود: با توجه به استقبال گروه‌های مختلف از مکتب علمی امام صادق(ع)، […]

[ad_1]

حجت الاسلام حمیدرضا مطهری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، عصر امام صادق(ع) را یکی از مهم ترین دوره های تاریخ معصومان دانست و افزود: این دوره از جهات مختلف برای تاریخ اسلام حائز اهمیت است.

این کارشناس دینی افزود: با توجه به استقبال گروه‌های مختلف از مکتب علمی امام صادق(ع)، ایشان توانستند یک جهاد علمی گسترده در سطح جامعه اسلامی ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه فهم حرکت امام صادق(ع) نیازمند فهم بسترهای این حرکت ایشان است، اظهار داشت: در عصر امامت امام صادق(ع)، خلافت اموی رو به اضمحلال بود و حکومت عباسی نیز پس از فروپاشی امویان تثبیت نشده بود.

حجت الاسلام مطهری ابراز کرد: در شرایط ضعف حکومت‌های اموی و عباسی امام صادق(ع)، فرصت را برای تثبیت پایه های علمی مکتب تشیع مناسب دیدند و از آن به بهترین وجه استفاده کردند.

کارشناس مذهبی دلیل نامگذاری مذهب شیعیان دوازده امامی به مکتب جعفری را اقدامات امام صادق(ع) در بازیابی مکتب نبوی دانست و افزود: امام صادق(ع) در دوره خود، توجه ویژه‌ای نسبت به نشر علوم و معارف اسلام داشتند.

وی با اشاره به شکل‌گیری فرق و گروه‌های مختلف انحرافی در عصر امام صادق(ع)، گفت: یکی از اقدامات مهم امام صادق(ع) مبارزه علمی با فرقه‌های ضاله از طریق تربیت شاگردان بود.

حجت‌الاسلام مطهری با اشاره به حضور شاگردان از طیف‌ها و تخصص‌های مختلف در مکتب امام صادق(ع)، ابراز کرد: یکی از ویژگی های مکتب امام ششم توجه به تخصص گرایی در رشته های مختلف است.

این کارشناس دینی افزود: یکی از ویژگی‌های بارز مکتب امام صادق(ع) حضور افراد از سلایق مختلف فکری، اعتقادی و سیاسی در جلسه درس ایشان است؛ به گونه‌ای که حتی برخی از بزرگان اهل سنت نیز در کرسی علمی امام حضور داشته‌اند که این مطلب نشان دهنده جایگاه علمی امام ششم(ع) است.

وی با بیان اینکه مهم ترین سیاست امام صادق(ع) در رویارویی با حکومت وقت، سیاست تقیه بوده است، گفت: امام صادق(ع) با توجه به اقتضایات زمان خود شرایط را برای برپایی قیام و حکومت عدل الهی مهیا نمی دیدند و از همین رو از رویارویی مستقیم با حاکمان خودداری کردند.

حجت‌الاسلام مطهری با بیان اینکه امام صادق(ع) اهتمام ویژه ای نسبت به همگرایی اسلامی داشتند، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین راهبردهای امام صادق(ع) در عصر خود همگرایی اسلامی بود که امروز متاسفانه کمتر نسبت به آن توجه می شود/۱۳۵۰/ت۳۰۲/ق

[ad_2]