به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، ، در جلسه تیم تخصصی امنیت غذایی استان که در سالن نشست ها امام رضا(ع) فرمانداری برگزار شد، اولویت‌های مشخص‌شده در سند جامع تندرستی استان موردبررسی جای گرفت.   وی همه استانداران و فرمانداران را موظف به پیگیری مصوبات مجمع تندرستی دانست […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، ، در جلسه تیم تخصصی امنیت غذایی استان که در سالن نشست ها امام رضا(ع) فرمانداری برگزار شد، اولویت‌های مشخص‌شده در سند جامع تندرستی استان موردبررسی جای گرفت.

 

وی همه استانداران و فرمانداران را موظف به پیگیری مصوبات مجمع تندرستی دانست و اضافه کرد: استان شهر قم نیز موظف به پیگیری دو اولویت مشخص‌شده در استان شهر قم بوده و همه ارگان‌ها باید وظیفه ها مشخص‌شده خود را پیگیری کنند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار شهر قم تصریح کرد: بیماری‌های غیر واگیردار و حوادث ترافیکی دو مبحث بحرانی استان شهر قم هست که نیازمند رسیدگی سریع بوده و باید بیشتر از دیگر مباحث در حوزه پیشگیری به آن‌ها توجه گردد.

وی با دعوت از همه ارگان‌ها مثل بیمه، شهرداری، دستگاه‌های دولتی و مؤسسات فرهنگی برای ورود به میدان عمل تصریح نمود: دو بحران بیماری‌های غیر واگیردار و حوادث ترافیکی در استان شهر قم نیازمند ارتقاء فرهنگ شهروندی برای پیشگیری از آن هست.

هاشمی تصریح نمود: همه ارگان‌ها باید با مدیریت واحد دانشگاه علوم پزشکی مسئولیت هایی که مجمع تندرستی در قالب سند جامع تندرستی استان تدوین کرده هست را پیگیری کرده تا در پایین ترین زمان بتوانیم  به نتیجه مطلوبی در کنترل این دو بحران دست پیدا نماییم.

برنامه‌های سند جامع تندرستی فراتر از حضور اشخاص تدوین گردد

پس از آن رضا سیار با اهتمام به توجه به فرهنگ‌سازی در جهت پیشگیری از واقع شدن حوادث گفت: فرهنگ‌سازی در جهت کنترل این دو بحران و اولویت مجمع تندرستی استان باید در رأس همه برنامه‌های ارگان‌ها قرار گیرد.

فرماندار شهر قم هزینه‌های فرهنگ‌سازی را بسیار کمتر از هزینه‌های پروسه معالجه یا دیه فوتی دانست و گفت: باید نقش و میزان همکاری هم دستگاه‌ها بدون تعیین اولویت در بین ارگان‌ها در سند تندرستی استان به‌روشنی مشخص‌شده و فراتر از حضور یک مسئول به آن نگاه گردد.

یک‌سوم پرونده‌های کیفری در دستگاه قضایی استان ذی ربط به تصادفات هست

سعید کاویانی در ادامه جلسه ظرفیت پرونده‌های تصادفات را در قوه قضاییه موردتوجه قرارداد و گفت: با توجه به وضع موجود یک‌سوم پرونده‌های کیفری موجود در دستگاه قضایی استان ذی ربط به تصادفات بوده و هزینه سنگینی را به دولت تحمیل می‌کند.

وی به رابطه بین شهرنشینی و ضرورت توجه به فرهنگ ترافیک اشاره نمود و اضافه کرد: زیادی از پرونده‌های ذی ربط به مرگ برای تصادفات بدون گواهینامه بود که با توجه به رفت و آمد ۳۵۰ هزار موتورسیکلت در استان باید موردتوجه قرار گیرد.

مدیرکل پیشگیری از واقع شدن گناه دادگستری استان شهر قم هزینه تقریبی هر فوتی را ۲ میلیارد تومان اعلام نمود و دنبال کرد: این هزینه فراتر از مبلغ دیه بوده  که در هر تصادف به دولت تحمیل می‌شود که احتیاج جامعه به فرهنگ‌سازی در این حوزه را نشان می‌دهد.

وی عادی شدن آسیب‌های اجتماعی را خطری برای تندرستی جامعه معرفی کرد و گفت: در کمال تأسف ما شاهد توجه نکردن بیمه‌ها و ارگان‌های دولتی به مساله فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک هستیم و این در حالی هست که باید در رأس همه مباحث به آن توجه گردد.

کاویانی آمار بالای رانندگی بدون گواهینامه در استان را قابل‌توجه دانست و تصریح کرد: باید برای برطرف بی‌توجهی مردم به اخذ گواهینامه کار جدی در استان صورت پذیرد و بیمه‌ها نیز در کنار دیگر ارگان‌ها به میدان عمل وارد گردند.

سالیانه  300 کشته قسمت استان شهر قم در تصادفات  

حسن خلج با عرضه آمار در جلسه و اشاره به ۳۰۰ کشته در سال گفت: هزینه‌های تحمیلی به دولت در پروسه معالجه در حدود دو برابر هزینه دیه بوده و در حدود دو هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه هست که در سال ۹۵ برای خسارات مستقیم و غیرمستقیم از تصادفات ثبت‌شده هست.

وی بسیاری بیماری‌های غیر واگیردار استان را به ترتیب اسم برد و تصریح نمود: بیماری‌های قلبی، کمردرد، گردن درد، زایمان زودهنگام و افسردگی بیشترین بسیاری را در استان شهر قم به خود اختصاص داده هست.

دبیر تدوین  سند جامع تندرستی استان شهر قم دنبال کرد: در کنار بیماری‌های غیر واگیردار بیشترین دلایل مرگ در استان ذی ربط به حادثه های رانندگی بوده که باید به آن توجه شده و در جهت ارتقاء فرهنگ عمومی مردم برنامه‌های لازم تدوین گردد.

توجه بیش‌ازاندازه به فضای سایبری دلیل افزایش آمار تصادفات شهری هست

پس از آن مهدی متقیان با اهتمام بر تدوین برنامه‌ای با بازدهی در زمان مناسب گفت: باید در کنار توجه به تدوین برنامه‌های کاربردی به زمان رسیدن به نتیجه نیز توجه لازم را دارا باشیم.

وی یکی از دلایل افزایش آمار تصادفات را تغییر سبک زندگی مردم دانست و اضافه کرد: فرهنگ حاکم بر جامعه و توجه بیش‌ازاندازه به فضای سایبری یکی از دلایل افزایش تصادفات در کشور هست.

مدیرعامل پدافند غیرعامل استان شهر قم ضرورت رسیدن به نتیجه مطلوب را تغییر نگرش مسئولین معرفی کرد و گفت: تا وقتی که به مساله به شیوی سنتی نگاه می‌کنیم نمی‌توانیم شاهد نتیجه مطلوبی در جهت کاهش آمار تصادفات در جامعه باشیم.

وی تصریح کرد: باید تعیین اولویت‌ها با توجه به واقعیت‌های حاکم در جامعه باشد و میزان اثرگذاری فضای سایبری نیز به‌دقت در این برنامه‌ها دیده ‌شود تا بتوانیم برنامه‌های فرهنگی را طبق شرایط حاکم بر جامعه تدوین کنیم.