[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، حجت الاسلام محسن قمرزاده ظهر پنجشنبه در همایش «حوزه‌های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن» با تأکید بر اهتمام ویژه مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) به قرآن افزود: کتب بسیاری در زمینه قرآن در این مرکز تولید شده است، همچنین مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی نیز در حوزه علوم قرآن […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، حجت الاسلام محسن قمرزاده ظهر پنجشنبه در همایش «حوزه‌های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن» با تأکید بر اهتمام ویژه مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) به قرآن افزود: کتب بسیاری در زمینه قرآن در این مرکز تولید شده است، همچنین مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی نیز در حوزه علوم قرآن و فقه القرآن آثار ارزشمندی داشته‌اند.

وی از جمله فعالیت‌هایی را که در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در زمینه قرآن در حال انجام است، فعالیت مجموعه تخصصی تفسیر و علوم قرآن عنوان کرد و افزود: برگزاری درس خارج تفسیر در مجموعه مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) از دیگر فعالیت هاست.

این استاد حوزه و دانشگاه اهتمام آیت الله العظمی فاضل لنکرانی را به درس خارج تفسیر ستودنی عنوان کرد و افزود: علمایی که در عرصه قرآن فعالیت دارند توجه ویژه‌ای به راه اندازی درس خارج تفسیر داشته‌اند.

وی با بیان اینکه بخش تفسیر گروهی در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) طی سه سال فعالیت به آموزش پژوهشگران حرفه‌ای در عرصه قرآن می‌پردازد، افزود: بیش از ۳۰ پژوهشگر قرآنی خروجی بخش تفسیر گروهی بوده‌اند.

حجت الاسلام قمرزاده ادامه داد: همچنین در بخش تفسیر گروهی نزدیک به ۲۴ نشست فعال برگزار و ۲ کتاب نیز از مجموعه نشست‌های علمی مرکز فقهی رونمایی و جلد سوم نیز در آینده نزدیک چاپ می‌شود.

وی بیان کرد: در همایش «حوزه های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن» مدخل التفسیر به بسیاری از مجموعه‌ها وارد شده و مقاله اولی‌های بسیاری بر این کتاب مقاله نوشتند، همچنین تلاش شده نسبت مرجعیت و قرآن کریم آشکار سازی شود.

دبیر علمی همایش حوزه‌های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن با اشاره به تلاش برای ایجاد موج تحقیقی در این همایش افزود: در این همایش تلاش شده که زمینه مناسبی برای مقدمه سازی بر روی دیدگاه فقه القرآنی و تفسیری آیت الله العظمی فاضل لنکرانی فراهم شود.

وی بیان کرد: این همایش بستر پژوهشی مناسبی را میان دو گروه که شامل مقاله نویسان در بالاترین سطح علمی و صاحبان تحقیق و همچنین مقاله اولی‌ها با پیوند دانشجویان دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی با مرجع عالی قدر جهان تشیع فراهم کرده است.

حجت الاسلام قمرزاده با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ صفحه مباحث علوم قرآنی مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی از سایر مباحثشان جدا شد و در اختیار پژوهشگران قرار گرفت، افزود: علاوه بر جداسازی مباحث علوم قرآنی مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی تطبیق دیدگاه ایشان با بزرگان نیز مد نظر قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه ۳۰۰ ریز موضوع از آثار مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در اختیار پژوهشگران قرار گرفت، تصریح کرد: همچنین بیش از ۳۰ کارگاه و ۱۳ نشست فاخر نیز برای این همایش برگزار شد.

این استاد حوزه و دانشگاه دستاورد و فایده مندی این همایش را ۱۲ کتابی دانست که امروز رونمایی می‌شود و افزود: در این همایش ۳۵۰ مقاله دریافت شده که ۲۲۰ مقاله را پذیرفته و ۴۷ مقاله به عنوان سخنرانی و ۶۸ مقاله نیز به عنوان پوستر انتخاب شده است.

وی بیشترین مقالات را از حوزه علمیه خواهران دانست و اظهار داشت: بیش از ۱۰۰ مقاله از حوزه علمیه خواهران به این همایش ارسال شده است.

حجت الاسلام قمرزاده مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) را مجموعه پیشرانی در حوزه علمیه دانست و افزود: این مرکز علاوه بر اینکه اصالت حوزوی دارد، در عرصه‌های نو نیز گام بر می‌دارد.

[ad_2]