×
×

۸۰ میلیون ایرانی باید بیننده کالاهای تجسمی باشند/ معرفی برگزیدگان جشنواره

  • کد نوشته: 8364
  • به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، مراسم اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه گذشته (جمعه ۴ اسفند) در تالار اتحاد برگزار گردید. در اوائل این مراسم، کلیپی با حضور مجید ملانوروزی، مدیرکل دفتر تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پخش […]

    ۸۰ میلیون ایرانی باید بیننده کالاهای تجسمی باشند/ معرفی برگزیدگان جشنواره
  • به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، مراسم اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه گذشته (جمعه ۴ اسفند) در تالار اتحاد برگزار گردید. در اوائل این مراسم، کلیپی با حضور مجید ملانوروزی، مدیرکل دفتر تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پخش گردید و وی توضیح هایی حول این جشنواره عرضه کرد.

    * پیشنهاد راه‌اندازی فدراسیون هنرهای آسیایی

    در ادامه مجتبی آقایی، دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: این دوره شاهد همکاری غیرقابل پیش‌بینی و هیجان‌آور استان‌ها بودیم و بخش استانی جشنواره بسیار پویا بود. ۲۰

    وی دومین شاخصه این دوره از جشنواره تجسمی فجر را همکاری بخش خصوصی دانست که در قالب حضور ۱۵ نگارخانه اتفاق افتاد.

    آقایی سنت تجلیل از افتخارآفرینان کشورمان در جشنواره‌های هنری جهانی را یکی دیگر از ویژگی‌های جشنواره سال کنونی دانست و اضافه کرد: ۴۷ هنرمند در نمایشگاه «ستارگان» در فرهنگسرای نیاوران حاضر بودند.

    دبیرکل دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تصریح کرد: آنچه در بخش نمایشگاهی جشنواره به نمایش درآمد مشتی از خروار بود و حاکی ظرفیت‌های وسیع حوزه هنرهای تجسمی در کشور هست.

    آقایی در انتهاء اظهارات خود بر راه‌اندازی فضای متناسب با هنرهای تجسمی تحت عنوان گالری ملی یا کاخ جشنواره تصریح کرد و اضافه کرد: با هم‌افزایی در جشنواره‌های هنری کشوری، می‌توانیم میزبانی فدراسیون هنرهای آسیایی را پیشنهاد دهیم.

     

     

    * تجلیل از ۱۰ پیشکسوت هنرهای تجسمی

    در ادامه کلیپی از ۱۰ استاد پیشکسوت هنرهای تجسمی پخش گردید و پس از ان، نشان عالی و تندیس «طوبی زرین» به این چهره‌ها با حضور وزیر ارشاد، معاون هنری، مدیرکل دفتر تجسمی و دبیر جشنواره اهدا گردید.

    * زمانه حال، نقطه عطف هنرهای تجسمی ایران هست

    سیدعباس صالحی در این مراسم گفت: هنرهای تجسمی علاوه بر اینکه از گستره وسیع مفهومی و فرمی برخوردارند، این خصوصیت را هم دارند که رابطه بی‌رابطه زبانی با بیننده دارند و نیازمند ترجمه زبانی نیستند.

    وی اضافه کرد: هنرهای تجسمی چون با پدیده عکس گفت وگو می‌کنند، بین آنان و بیننده حایل و حاجبی نیست و بیننده جهانی می‌تواند با آن رابطه ایجاد کند.

    وزیر ارشاد گفت: این خصوصیت هنرهای تجسمی، فرصتی خاص برای هنر ایران زمین هست که در نگارگری و خوشنویسی پیشینه‌ای طولانی دارد.

    صالحی گفت: زمانه حال را می‌توان نقطه عطفی برای هنرهای تجسمی ایران دانست، سرزمینی که با هنر و حکمت آشنایی قدیمی دارد و با هنرهای جدید هم آشنا هست.

    وی بر گستره هنرهای تجسمی در جغرافیای ایران زمین تصریح کرد و اضافه کرد: امروز هنرهای تجسمی رد مرکز تهران یا کلانشهرها محدود و محصور نیست و در همه استان‌های ایران، خلاقیت‌های متنوع و وسیع هنرهای تجسمی را می‌توان دید.

    وزیر ارشاد اضافه کرد:‌ باید کوشش کنیم هنرهای تجسمی به عنوان یک کالای فرهنگی عمومی مورد اقبال قرار بگیرد. همان گونه که بدون موسیقی نمی‌تواند زندگی کند و هیچ انسانی بدون کتاب نمی‌‌تواند متعالی شود،  هیچ انسانی هم بدون اینکه لذت‌های بصری خود را از طریق هنرهای تجسمی ارتقاء بدهد، به یک آدم فرهنگی ارتقاء پیدا نمی‌کند.

    صالحی تصریح کرد: هر خانه‌ای باید از کالاهای فرهنگی هنرهای تجسمی سرشار باشد. کالاهای فرهنگی هنرهای تجسمی کالای اشرافی نیست و صرفاً مرفهان بهره‌برداران کالای تجسمی نباید باشند. عموم جامعه بشری، میلیاردها آدم و در جامعه ایرانی ۸۰ میلیون ایرانی باید بیننده و مصرف‌کننده کالاهای فرهنگی هنری تجسمی باشند.

    وزیر ارشاد در انتهاء گفت: دست همه افرادی که در فضای هنر ایرانی قرار دارند را می‌فشارم و می‌بوسم و از همه افرادی که در دهمین جشنواره تجسمی فجر کوشش کردند، سپاسگزارم.

    * معرفی برگزیدگان بخش

    در ادامه داوران برگزیدگان خود را بدون رتبه‌بندی و تقدم و تأخر اعلام نمودند که تندیس طوبی زرین، لوح افتخار، عضویت در موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، مجال عزیمت مطالعاتی به شهرک هنرمندان فرانسه و ۱۵۰ میلیون ریال پاداش نقدی به این اشخاص تعلق گرفت:

    حسن قائدی (از تهران که پاداش خود را به مادران شهدای مدافع حرم تقدیم کرد)،‌ حسن کاکاوند (از تهران)، سجاد رافعی (از اهواز)، سمانه سلیمی (از رشت)، عبدالرحمان مجرد (از اردبیل)، میترا سلطانی (از تهران)، لجیجانو پترویک (از صربستان که سفیر این کشور به نمایندگی پاداش را دریافت کرد)، مرتضی پورحسینی (از تهران)، نیما آذرگان (از بابلسر) و مهدی بهبودی.

    علاوه بر این پاداش نقدی (معادل ریالی ۲۰۰۰ دلار) منتخب پروژه اینستاگرام به طور مشترک به حسین اسفندانی و صمد قربان‌زاده

    پاداش ۵۰ میلیون ریالی هنرمند منتخب بخش استان‌های دهمین جشنواره تجسمی فجر به علی راشکی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.