نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد مقاومتی به این معناست که اگر وابستگی مالی، اقتصادی، علمی به بیگانه داریم باید دست خود را از زیر سلطه آنان بیرون بکشیم و متکی به توانمندی‌های خودمان باشیم. به گزارش شهرکریمه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجتبی ذوالنور امروز در جشنواره جلوه‌های اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی، […]

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد مقاومتی به این معناست که اگر وابستگی مالی، اقتصادی، علمی به بیگانه داریم باید دست خود را از زیر سلطه آنان بیرون بکشیم و متکی به توانمندی‌های خودمان باشیم.

به گزارش شهرکریمه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجتبی ذوالنور امروز در جشنواره جلوه‌های اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی، که در بخش خلجستان استان قم برگزار شد، به شناخت استعدادهای منطقه در تحقق گام‌های بعدی در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و اظهار داشت: اتکا کشور به نفت و یک محصول مشکلاتی را در پی دارد.

وی افزود: نفتی که کم‌وزیاد کردن آن به دست ما نیست و اگرچه اوپک بخش عمده نفت دنیا را تأمین می‌کند و به‌ظاهر تعیین قیمت‌ها در اختیار آن است اما در اصل این‌گونه نیست و نفت اوپک در برابر نفت برنت و دریای شمال چیزی نیست و مبنای قیمت‌گذاری نفت، نفت برنت و دریای شمال است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه غربی‌ها چوب حراج را به نفت می‌زنند، افزود: این یعنی شیرهای نفت در دست آن‌هاست و قیمت‌ها را آن‌ها تعیین می‌کنند، خریدوفروش هم که دست آن‌هاست و ما باید بر مبنای تصمیمات آن‌ها حرکت کنیم.

اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست
وی با انتقاد از اینکه برخی اقتصاد مقاومتی را معادل اقتصاد ریاضتی اروپا می‌دانند، گفت: اقتصاد مقاومتی به این معناست که اگر وابستگی مالی، اقتصادی، علمی به بیگانه داریم باید دست خود را از زیر سلطه آنان بیرون بکشیم و متکی به توانمندی‌های خودمان باشیم.

ذوالنور از رفع اتکا به نفت و درون‌زا کردن اقتصاد روستایی که موجب رونق و شکوفایی اقتصاد در روستاها می‌شود تأکید کرد و ادامه داد: باید در سیاست‌های خود در بخش تولید و اقتصاد تجدیدنظر کنیم. چراکه تولید محصولات کشاورزی و مواد اولیه در دست مردم موجب رفع وابستگی به بیگانگان است.

وی با تأکید بر اینکه در موضوع صنایع کوچک کشور دچار مشکل است، تصریح کرد: صنایع بزرگ در تولید و اشتغال صنعتی نقش زیادی ندارند و معمولاً ماشین محور هستند، مگر اینکه تولید مواد اولیه داشته باشند، درحالی‌که اتکا صنایع کوچک و متوسط بر نیروی انسانی است و باید حمایت بیشتری از این صنایع شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از وجود ۸ میلیون بیکار در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: کشاورزی که بعد از برداشت محصول بیکار می‌ماند و در طول سال کاری ندارد، بیکار محسوب می‌شود و باید مشاغل را بالینی کرد.

وی بابیان اینکه در کشور ما شرایط بسیار مساعدی برای گسترش کشاورزی وجود دارد و باید از این قابلیت بهره گرفت و سطح تولیدات را افزایش داد اظهار داشت: توجه به اقتصاد روستا برای جلوگیری از جابه‌جایی جمعیت آن بسیار مهم است و نباید در عدم مهاجرت روستانشینان و عدم ایجاد اشتغال پایدار دچار تضاد باشیم.

ملت‌های موفق خطرپذیرند
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از شرایط صنایع در کشور که مجبور به دریافت وام ۲۶ درصدی و پرداخت مالیات و… هستند افزود: این در حالی است که تولیدکنندگان خارجی با وام‌های بدون بهره و سود کم فعالیت می‌کنند و توان صادراتی خوبی پیدا می‌نمایند.

وی با تأکید بر ضرورت تجدیدنظر در نظام بانکی کشور برای رونق اقتصاد اذعان کرد: دولت در مقوله اقتصاد درجایی که باید باشد نیست و جایی که نباید باشد هست؛ درحالی‌که وظیفه دولت سیاست‌گذاری درست است و وقتی این مسئله باید موردتوجه قرار ‌گیرد که دولت نقش حمایتی در صنایع تبدیلی داشته باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه هماهنگی بسیار خوبی بین نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی وجد دارد از تلاش برای احداث مزارع گیاهان دارویی در بخش خلجستان خبر داد و تأکید کرد: آبخیزداری و آب خام داری در ارتفاعات این بخش قابل‌توجه است و ما باید ریسک‌پذیر باشیم چراکه ملت‌های موفق در دنیا خطرپذیر هم بوده‌اند.

منبع تسنیم