رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه استان قم با اشاره به کاهش آب‌های سطحی در کشور گفت: میزان کاهش آب‌های سطحی در کشور ۴۸ درصد است که در قم این رقم بیشتر از ۹۴ درصد است.

به گزارش شهرکریمه  سید حسن رضوی در “همایش ملی  دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوضه مرکزی ” که در قم برگزار شد با اشاره به تهدید دریاچه نمک گفت: این تهدید در حال تبدیل‌ شدن به یک بحران ملی است.

رضوی با  اشاره مساحت فراوان حوضه دریاچه نمک، افزود: ۹ میلیون هکتار مساحت حوزه دریاچه نمک است که ۲۶ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه قریب به‌ اتفاق جمعیت این حوزه شهرنشین هستند گفت: حوزه مرکزی کشور دارای جمعیت بالای ۷۰ درصد شهرنشین است که سهم قم بالای ۹۰ درصد است.

رضوی بابیان گرمسیری بودن حوضه دریاچه نمک ادامه داد: این ناحیه از کشور بیشترین میزان سرانه مصرف آب را دارد در حالی‌ که کم آب‌ترین منطقه کشور است.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان قم بابیان اینکه ۷ استان به‌طور مستقیم با بحران دریاچه نمک روبه‌رو هستند،تصریح کرد: ازاین‌بین ۴ استان در مرکز بحران هستند که قم برحسب مساحت بحرانی‌ترین کانون این حوضه است.

رضوی بابیان اینکه با سدسازی بر روی مجاری وردی رودخانه‌ها به دریاچه نمک شاهد خشک شدن تدریجی آن در چند سال اخیر بوده‌ایم،تأکید کرد : این امر سبب خشک شدن دشت مسئله و به دنبال آن افزایش بیابان بوده است.

وی با برشمردن اوضاع نامساعد دریاچه نمک، تصریح کرد: بحران دریاچه نمک بسیار شدیدتر از دریاچه ارومیه است و مسئولان باید این حوضه را زودتر دربیابند.

رضوی با اشاره به گسترش خشک‌سالی در کشور گفت: ۷۲ درصد جمعیت کشور درگیر خشکسالی هستند که ۲۹ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود و ۳۱ درصد مساحت کشور گرفتار تبعات خشک‌سالی هستند.

رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه قم خاطرنشان کرد: ۱۲ درصد از مساحت کشور دچار خشکسالی شدید است و یک درصد آن دارای خشک‌سالی بسیار شدید را تجربه می‌کند که قم متأسفانه جز آن‌یک درصد است.

وی با اشاره به کاهش آب‌های سطحی در کشور گفت: میزان کاهش آب‌های سطحی در کشور ۴۸ درصد است که در قم این رقم بیشتر از ۹۴ درصد است.