به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه، جلسه شورای برنامه‌ریزی سی‌ و سومین نمایشگاه کتاب تهران با حضور یاسر احمدوند رئیس نمایشگاه کتاب، علی رمضانی قائم‌مقام و مدیران کمیته‌های نمایشگاه برگزار شد. احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه گفت: کاری که در حال انجام است، مصداق خیر عمومی […]

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه، جلسه شورای برنامه‌ریزی سی‌ و سومین نمایشگاه کتاب تهران با حضور یاسر احمدوند رئیس نمایشگاه کتاب، علی رمضانی قائم‌مقام و مدیران کمیته‌های نمایشگاه برگزار شد.

احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه گفت: کاری که در حال انجام است، مصداق خیر عمومی و انفاقی است که برای کشور و نسل بعد و خانواده‌ها اجرا می‌شود، مسئولان و اعضای برگزاری نمایشگاه کتاب سختی‌های زیادی در این روزها دارند. امیدوارم شاهد برگزاری نمایشگاه متفاوتی باشیم.

رمضانی قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران نیز در این جلسه ضمن تشکر از زحمات مدیران و کمیته‌های برگزاری نمایشگاه با اعلام اینکه برخی از ناشران تا امروز اطلاعات لازم برای دریافت دستگاه کارت‌خوان را کامل ارائه نداده‌اند، افزود: طبق آیین‌نامه، غرفه‌ای بدون دستگاه کارت‌خوان به ناشران تحویل داده نمی‌شود، بهتر است ناشران در زمان باقی مانده نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کنند.

مسئول کمیته اطلاع‌رسانی ناشران و راهنمایی مراجعان نمایشگاه کتاب در این جلسه با بیان اینکه تاکنون مراحل پرداخت نهایی اکثر ناشران انجام شده است، اظهارداشت: مرکز تماس ثابتی را آماده کرده‌ایم و اکنون مسئولان در خانه کتاب مسائل سخت‌افزاری این موضوع را بررسی می‌کنند.

آزاده نظربلند در مورد وضعیت ثبت‌نامی‌های ناقص ناشران بیان کرد: برای ثبت‌نام کنندگانی که هنوز اطلاعاتشان ناقص است پیام ارسال شده تا اطلاعات خود را زودتر ارائه کنند، برخی از ناشران هم مشکلات بانکی دارند.

ارسال و پیگیری‌های نمایشگاه مجازی تا ۴۵ روز بعد ادامه دارد

مسئول سایت‌ها و سامانه‌های نمایشگاه کتاب نیز در این نشست اظهارداشت: فعالیت نمایشگاه مجازی بعد از پایان زمان نمایشگاه تمام نمی‌شود و تا ۴۵ روز پس از نمایشگاه نیز ادامه خواهد داشت.

فرشید فرح‌خواه گفت: بهینه‌سازی تعدادی از سامانه‌ها را هم در دستور کار خود قرار داده‌ایم و برای اطلاع‌رسانی در مورد پلتفرم نمایشگاه مجازی، ربات هوشمند تماس‌های مربوط را می‌گیرد و پیامک هشدار نیز ارسال می‌شود.

محمد خلج مدیر کمیته اداری و مالی نمایشگاه کتاب تهران نیز در این نشست با اشاره به ۱۱۰ مورد ثبت‌نام سازمان‌ها و نهادها برای یارانه کتاب از پیگیری این موضوع خبر داد.

آمادگی ۷۰ درصد نشست‌ها در نمایشگاه کتاب

ارسال کتاب‌های نمایشگاه مجازی تا ۴۵ روز بعد از نمایشگاه ادامه دارد

مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب نیز در این نشست گفت: برنامه‌ریزی ۷۰ درصد نشست‌ها آماده شده که شامل سرای ناشران داخلی، سرای علمی فرهنگی و بین‌الملل است.

سعید مجیدی افزود: کارگاه‌ها در حال آماده شدن هستند و سه انجمن کودک، ناشران دانشگاهی و آموزشی لیست خود را تا شنبه ارسال می‌کنند، در بخش ناشران آموزشی هم امیدواریم نشست‌ها تکمیل شود.

اقدمات تبلیغی مناسب برای نمایشگاه کتاب

مدیر کمیته تبلیغات، ارتباطات رسانه‌ای و فضای مجازی نمایشگاه کتاب نیز در تشریح برنامه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی اظهارداشت: بارگذاری محتوای تیزر و پوستر نمایشگاه در فضای مجازی آغاز شده و منابع مختلف آن را پوشش داده‌اند.

مجید صحاف گفت: تیم فنی صدا وسیما از جمعه کار خود را آغاز می‌کند. تیزر و آنونس نمایشگاه کتاب تهران هم در اختیار صدا و سیما قرار گرفته است که دو یا سه روز مانده به آغاز نمایشگاه، برای نمایش مجوزهای لازمش را اخذ خواهد کرد.

صحاف افزود: شهرداری تهران نیز کارهای بیلبورد و تبلیغات محیطی را در اختیار گرفته است. طراحی فضاسازی محیطی هم تمام شده و اجرای بخش‌هایی از آن نیز آغاز شده است. امیدواریم تا ۱۸ اردیبهشت کار تمام شود. علاوه بر این اپلیکیشن‌هایی مانند اسنپ، روبیکا، نشان و اسکای روم کار خود را آغاز کرده‌اند.

آمادگی مناسب بخش‌های دانشگاهی و آموزشی نمایشگاه کتاب

محمد اللهیاری مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه کتاب تهران نیز با اشاره به اقدامات انجام شده در این کمیته اظهارداشت: در بخش آموزشی غرفه‌های خودساز ۴۰ درصد پیشرفت داشته‌اند. غرفه‌های خودساز در فضای شبستان هم کار خود را آغاز کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود اوج کار از شنبه تا سه‌شنبه باشد.

تکمیل ۹۰ درصدی بخش‌های مختلف نمایشگاه

مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی نمایشگاه کتاب با اشاره به مقدمات اجرایی نمایشگاه گفت: غرفه خانه کتاب را به بخش مجازی منتقل کرده و در فضای فیزیکی هم غرفه خود را در اختیار سایر ناشران قرار دادیم.

حسین صفری افزود: پیرو جلسات متعدد با اداره پست، منطقه ۱۵ به عنوان منطقه معین اعلام شده که در نمایشگاه حضور خواهد یافت. در بخش خارجی هم پست به صورت ویژه حضور خواهد داشت، مکاتباتی نیز با پست استان‌ها انجام شده است و کار مثبتی که در نمایشگاه مجازی ۲ انجام شد، در نمایشگاه این دوره نیز انجام خواهد شد و وضعیت پست تقویت خواهد شد.

وی با بیان اینکه کار تکمیل نمایشگاه در همه بخش‌ها به ۹۰ درصد رسیده است، اظهارداشت: عملاً کار جدی باقی نمانده است. جز بخش کودک جنوبی که این بخش نیز غرفه‌بندی‌هایش درحال انجام است، در حوزه ساخت و ساز نیز تقریباً کار تمام شده است و به زودی این بخش را تکمیل و تحویل خواهیم داد.

توجه ویژه به گرنت در نمایشگاه امسال

مدیر کمیته ناشران خارجی نیز گفت: موضوع ثبت‌نام ناشران خارجی تمام شده است و تلاش کردیم هیچ ناشری بدون تکمیل اطلاعات به نمایشگاه مراجعه نکند. تا این لحظه ۲۹ هزار و ۷۴۰ عنوان کتاب در سامانه بارگذاری شده است. ۶۶ غرفه هم تحویل داده‌ایم که از این تعداد ۱۶۷ ناشر در بخش لاتین و عرب کتاب‌های خود را به فروش می‌رسانند.

اسماعیل جان‌علی‌پور افزود: در بخش لاتین و عرب هم کار غرفه‌ها تمام شده است و از جمعه غرفه‌داران می‌توانند غرفه‌های خود را تحویل بگیرند. امسال به بحث گرنت(طرح اعطای وام بلاعوض برای حمایت از ترجمه و انتشار کتاب ایرانی در بازارهای جهانی) توجه ویژه‌ای داشتیم و غرفه‌مان تقریباً سه یا چهار برابر شده است. سعی داریم در کنار این رویداد به رونمایی کتاب‌های ترک، عرب و ایتالیایی و… بپردازیم و کنار غرفه نیز می‌توانیم تولید محتوای رسانه‌ای به پیوست گرنت داشته باشیم.

مدیر بخش بین‌الملل نیز بیان کرد: در بحث گرنت، محل خوبی را با متراژ بیشتر به این موضوع اختصاص دادیم، چون در سال‌های گذشته در بازار جهانی بود و چندان توجهی به آن نمی‌شد. همچنین میهمانی که از سایر کشورها در قالب نویسنده و ناشر حاضر می‌شوند را با هدف فعال‌سازی گرنت به سمت دیدار و گفت و گو هماهنگ می‌کنیم.

حسین‌علی سبزه‌ اظهارداشت: در مورد جانمایی مشکلی نداریم و غرفه‌های خود سازمان کار خود را آغاز کرده‌اند. کتب ناشرانی مثل قطر، عمان و روسیه تا شنبه ترخیص خواهد شد. ۲۵ میهمان نیز در قالب روسای نمایشگاه‌ها، بورسیه‌ها، روسای اتحادیه ناشران، ناشران و نویسندگان با هزینه‌های خود و حمایت‌های صورت گرفته در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

وی گفت: امیدواریم سرای ملل نیز به زودی راه‌اندازی شود، تاکنون ۳۰ نشست پیش‌بینی شده است و سعی شده تا میهمان‌هایی که در نمایشگاه حضور می‌یابند، نشست‌های مشترک در قالب ناشر با ناشر، نویسنده با نویسنده و برنامه‌های بین‌المللی که در قالب نامه‌های کتبی به دست ما رسیده است نیز در سرای ملل به انجام برسد.

سی‌ و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت امسال در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه https://ketab.ir/ برگزار می‌شود.



منبع
info@rasanews.ir