[ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، صالح قاسمی؛ کارشناس تحولات جمعیت و نویسنده مجموعه پژوهشی «جنگ جهانی جمعیت» طی یادداشتی نوشت:  طی چند روز گذشته سخنان و ادعاهای غیرکارشناسانه یکی از دغدغه مندان حوزه خانواده درباره کاهش جمعیت ایران به حدود ۳۰ میلیون نفر در سال ۱۴۳۰ رسانه ای شد که حواشی را به دنبال داشته […]

[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، صالح قاسمی؛ کارشناس تحولات جمعیت و نویسنده مجموعه پژوهشی «جنگ جهانی جمعیت» طی یادداشتی نوشت:  طی چند روز گذشته سخنان و ادعاهای غیرکارشناسانه یکی از دغدغه مندان حوزه خانواده درباره کاهش جمعیت ایران به حدود ۳۰ میلیون نفر در سال ۱۴۳۰ رسانه ای شد که حواشی را به دنبال داشته است. لذا ضمن اینکه اعلام می کنم، ادعای کاهش جمعیت ایران به حدود ۳۰ میلیون نفر تا ۳۰ سال آینده کاملا نادرست و غیرعلمی است، ضروری می‎دانم در ترسیم افق آینده تحولات جمعیت ایران نکاتی را بازگو نمایم.

۱- از منظر نگارنده، خانم دکتر روح افزا، نه یک کارشناس جمعیت، بلکه یک دغدغه مند و علاقمند حوزه های فرهنگی است. لذا خیرخواهانه و دلسوزانه به ایشان توصیه می کنم از اظهار نظر و ارائه آمارها و داده های غیر موثق در حوزه های تخصی مثل تحولات جمعیت جدا اجتناب نمایند. ضمن اینکه بایسته است رسانه ها در دعوت مهمانان ناآگاه در موضوعات دقیقی مثل حوزه جمعیت دقت و پرهیز نمایند.

۲- بر اساس آمارها و داده های مستند، تحولات جمعیت کشور بسیار نامطلوب و نگران کننده است.

نرخ رشد جمعیت تا پایان سال ۱۳۹۹ به کمترین میزان در تاریخ ایران یعنی به حدود ۰/۷ درصد (هفت دهم) کاهش یافته است. ضمن اینکه صفر شدن نرخ رشد جمعیت تا دو دهه آینده کاملا متصور و محتمل است.

همچنین نرخ باروری کنونی کشور با حدود ۱/۶ فرزند به ازای هر زن (یک و شش دهم)، رکورد کمترین نرخ باروری کشورهای مسلمان و منطقه غرب آسیا را ثبت کرده است.

نرخ سالخوردگی جمعیت نیز که در حال حاضر حدود ۱۰/۲درصد (ده و دو دهم) است، طی سه دهه آینده در پدیده ای سونامی گونه به حدود ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به این ترتیب و با وجود داده های مستند موجود، نیازی نیست برای ترسیم آینده تاریک جمعیت در ایران، به ارائه آمارهای غیرکارشناسانه متوسل شویم.

۳- در آینده پژوهی جمعیت ایران، چهار فرض نرخ باروری و چهار سناریو ترسیم می‌شود.

 

در فرض بسیار خوشبینانه و در صورت افزایش نرخ باروری به ۲/۶ فرزند به ازای هر زن، جمعیت کشور در سال ۱۴۳۰ به حدود ۱۱۲ میلیون نفر خواهد رسید. همچنین در پایین ترین فرض و در صورتی که نرخ باروری به حدود ۱/۵ فرزند به ازای هر زن کاهش یابد (که بسیار محتمل و متصور است)، جمعیت کشور در سال ۱۴۳۰ حدود ۸۹ میلیون نفر خواهد بود.

لذا، با توجه به آنچه در بالا ذکر شد، کاهش جمعیت ایران به حدود ۳۰ میلیون نفر تا ۳۰ سال آینده کاملا نادرست و غیرعلمی است.

 

انتهای پیام/


[ad_2]