×
×

در گفت‌وگو با شهرکریمه مطرح شد
شوراهای اسلامی به مطالبات مردم رسیدگی کنند

  • کد نوشته: 331540
  • سرپرست اداره‌کل امور شهری و شوراهای استانداری قم گفت: شوراها بدون در نظرگرفتن جناح‌بندی‌های سیاسی به مطالبات مردم رسیدگی کنند.

    شوراهای اسلامی به مطالبات مردم رسیدگی کنند
  • علی طالبی امروز در گفت‌وگویی خبری ضمن تبریک فرا رسیدن هفته شوراها، طی سخنانی بیان کرد: فعالیت و حضور شوراها در سراسر کشور نمونه بارزی از مردم سالاری و مشارکت آن‌ها در نظام دینی جمهوری اسلامی است.

    وی افزود: بحث تشکیل شورا نه تنها مورد تاکید نظام انقلاب اسلامی است بلکه در قرآن و کلام معصومین نیز از آن یاد شده است. در اصل یکصدم قانون اساسی هم در رابطه با شورای اسلامی شهر گفته شده که ماموریت این شورا برای پیشبرد سریع برنامه‌های عمرانی، آموزشی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی و سایر موضوعات در شهرها است و اقدامات انجام شده باید با نظارت شورای اسلامی شهرها صورت گیرد.

    سرپرست اداره‌کل امور شهری و شوراهای استانداری قم تصریح کرد: شوراهای ما در بخش‌های مختلف وظایفی را دارند که باید در راستای آن حرکت کنند. در قانون برای شوراهای روستاها ۱۷ وظیفه، شورای بخش‌ها ۱۰ وظیفه، شورای شهرستان‌ها ۵ وظیفه، شورای شهرها ۳۴ وظیفه و برای شورای استان‌ها ۹ وظیفه تشریح شده است.

    طالبی خاطرنشان کرد: دغدغه‌ها و مطالبات همه مردم باید در دستور کار اعضای شوراها قرار بگیرد، درصورتی که شوراهای ما فضا را سیاسی و قومیتی کنند هرگز نمی‌توانند گامی رو به جلو بردارند. اتحاد اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها باعث پیشرفت مناطق می‌شود. شوراها باید نسبت به اقدامات خود اهتمام داشته باشند.

    وی در ادامه تاکید کرد: دفتر امور شهری و شوراها مطابق قانون نظارت‌هایی را در بخش‌های مختلف شوراها دارد، ما برای ارزیابی عملکرد شوراها ۱۶۱ معیار قانونی مانند عملکر شوراها در بحث خدمات شهری، فضای سبز، مدیریت پسماند، ساماندهی مشاغل، آرامستان‌ها و سایر موارد را در نظر می‌گیریم.

    طالبی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که شوراهای ما باید در نظر بگیرند بحث شفاف‌سازی مصوبات و تفریغ بودجه برای مردم است و باید با همکاری رسانه‌ها این شفاف سازی صورت بگیرد.

    سرپرست اداره‌کل امور شهری و شوراهای استانداری قم ابراز کرد: اتفاقی که امسال برای اولین‌بار از سوی وزارت کشور افتاد، بحث معرفی شوراهای برتر و موفق شهری و روستایی بودند که هر استان باید به وزارت کشور معرفی می‌کرد. بعد از انجام ارزیابی‌ها ما شورای اسلامی شهرقم و شورای اسلامی روستای نویس شهرستان جعفرآباد را به عنوان شوراهای برتر به وزارت کشور معرفی کردیم.

    وی در تشریح نام‌گذاری روزهای هفته شوراها گفت: روز شنبه نهم اردیبهشت‌ماه به روز « شوراها و تحقق شعار سال»، یک شنبه به «شوراها و ارتقای همدلی، اعتماد و سرمایه اجتماعی»، روز دوشنبه به « شوراها؛ کارآفرینی و رونق تولید»، روز سه شنبه به « شوراها؛ ارتقای کیفیت زندگی و فرهنگ شهروندی»، روز چهارشنبه به « شوراها و مشارکت شهروندی»، روز پنج‌شنبه به « شوراها؛ شفاف‌سازی و پاسخگویی به شهروندان و روز جمعه به « شوراها و شادابی و نشاط اجتماعی» نام‌گذاری شده‌اند.

    طالبی در پایان گفت: روز پنج‌شنبه جلسه‌ای با حضور ۵۱۴ عضو شوراهای شهرها، روستاها و… استان با حضور استاندار قم برگزار می‌شود که از اعضای محترم شوراها در این جلسه تقدیر به‌عمل خواهد آمد.

    انتهای پیام/

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید