حجت الاسلام خلیل بهرامی پژوهشگر علوم حدیث در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه، با اشاره به اهمیت واقعه غدیر گفت: حدیث غدیر از احادیث متواتر جوامع شیعی و اهل سنت می باشد اما در چگونگی ترویج فرهنگ غدیر نکته ای که شاید خیلی به آن توجه نشده، مسأله فضاسازی […]



حجت الاسلام خلیل بهرامی پژوهشگر علوم حدیث در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه، با اشاره به اهمیت واقعه غدیر گفت: حدیث غدیر از احادیث متواتر جوامع شیعی و اهل سنت می باشد اما در چگونگی ترویج فرهنگ غدیر نکته ای که شاید خیلی به آن توجه نشده، مسأله فضاسازی و به قول اهالی سینما لوکیشن واقعه است.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن آنگاه که امر عصمت و پاکدامنی حضرت یوسف را منعکس می کند، به این صورت فضاسازی کرده که زلیخا مجلس زنانه برقرار کرد و زنان هوسران شرکت کردند، پشتی های اعیانی تهیه شده و چاقوی تیز و برنده و میوه در اختیارشان گذاشتند و در نهایت ورود ناگهانی حضرت یوسف و به تعبیر قرآن” قَطَّعْنَ أَیْدِیَهُنَّ”، تیکه تیکه کردن انگشتانشان، همۀ این مقدمه سازی ها برای اثبات یک امر مهم به نام پاکدامنی و عصمت حضرت یوسف علیه السلام است.

پژوهشگر علوم حدیث با اشاره به موقعیت مکانی و زمانی خطبه پیامبر، ابراز داشت: در روایات هم این فضا سازی نسبت به واقعه غدیر از جانب پیامبر(ص) اتفاق افتاده است، انتخاب مکان اطلاع رسانی، برکه غدیر موقعیت استراتژی و موقعیت مکانی خاصی داشته است، غدیر کانون و گلوگاه مواصلاتی بوده و مطلب دوم فرمایش پیامبر(ص) می باشد که فرمودند صبرکنید جلورفته ها بازگردند و عقب افتاده ها به کاروان برسند.

حجت الاسلام بهرامی با بیان اینکه پیامبر تمام امکانات را برای ابلاغ پیام بسیج کردند، خاطرنشان کرد: شیوه پیامبر در ابلاغ پیام خداوند، به نوعی استفاده از قوی ترین رسانه و تریبون آن زمان بوده است که جهاز شترها را به گونه ای خاص قرار دادند، شعرا اشعاری در مدح واقعه و پیامبر و امیرالمومنین علیهماالسلام سرودند، پیامبر تمام امکانات سخت افزاری و نرم افزاری را برای اعلام یک پیام عظیم بسیج کردند.

وی با اشاره به آیه ۶۷ سوره مائده ابراز داشت: در عظمت غدیر قرآن می فرماید”إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ” نه تنها رسالت بیست و سه ساله نبوت بلکه زحمات من الآدم الی الخاتم از بین می رود، در عصر کنونی در جهت ترویج فرهنگ غدیر باید از ظرفیت فوق العاده فضای مجازی با تنوع تبلیغی آن و از ظرفیت فضای حقیقی در قالب منبر، دورهمی، ایستگاه صلواتی (بارعایت پروتکل های بهداشتی) و روآوری به نوآوری استفاده کرد.

عضو گروه تحقیقاتی بحارالانواربا بیان اینکه نوآوری به دوصورت مردمی و حاکمیتی می توان صورت بگیرد، تصریح کرد: نوآوری مردمی در قالب احیاء سنت وقف و صدقه به نیت غدیر، اجراء اطعام و احسان به نیت غدیر و روزشمار غدیر می تواند باشد، در فرهنگ تقویمی شیعه سه مناسبت غدیر، عاشورا و ظهور از اهمیت بالایی برخورار است که برای هر کدام باید انتظار کشید و لحظه شماری کرد.

حجت الاسلام بهرامی در پایان بیان کرد: نوآوری نظام و حاکمیت یک قاعده کلی دارد، اگر نظام بتواند مشکلات اساسی و بنیادی مردم را در تحت عنوان غدیر حل کند این قضیه در ماندگاری ذهن مردم مؤثر خواهد بود، از مشکلات مردم باید به این بخشودگی جرائم راهنمایی و رانندگی، دیرکرد اقساط بانکی، آزاد سازی زندانیان، اعطاء تسهیلات بانکی، ازدواج و مسکن جوانان اشاره کرد.