امام جمعه قم با بیان اینکه اروپایی‌ها و برخی کشورهای منطقه قدر تلاش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر را نمی‌دانند، تصریح کرد: مواد مخدر، آسیب‌های بزرگ اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را متوجه کشور می‌کند و این مقوله‌ای نیست که فقط به دستگاه‌های اداری سپرد بلکه فرهنگ ما هم باید به سمت کنترل رشد مواد مخدر برود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری فرهنگی شهر کریمه، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهر مقدس قم که در مصلی قدس برگزار شد، با بیان اینکه در قرآن کریم بیش از ۷۰ مرتبه خداوند ما را به تقوا فراخوانده است، گفت: پشتوانه تقوا و عامل شکل دهنده تقوا در وجود انسان، عقاید محکم، شناخت‌ها و معرفت‌های دقیق و درست است؛ این آگاهی زمینه‌ساز رشد و کمال آدمی‌ست. همواره باید دانست که ما در پیشگاه خدای متعال هستیم.

 

وی بیان کرد: اسلام و قرآن آمده است تا به بشر بگوید شما یک دایره بزرگ هستید که در درون شما حلقه‌های وصل به عالم غیب و ملکوت و قدس قرار دارد.

 

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: فرزند ما، نوجوان و جوان عزیز ما، همان‌گونه که نیازهای مادی و طبیعی دارد، همانطور باید به آن افق‌های بلند در وجود او توجه کرد که آن نیمه معنوی است.

 

وی ادامه داد: اگر کسی وارد آن نیمه پنهان معنوی شد و دریچه‌ای به عالم معنا و غیب و فطرت پاک گشوده شد، آنجا لذت‌های دیگر و کشش‌های قوی‌تری وجود دارد که بر لذت‌های مادی سایه می‌افکند.

 

عضو شورای نگهبان با اشاره به اینکه در هفته قوه قضائیه قرار داریم، اظهار کرد: یاد و خاطره شهدای عالیقدر هفتم تیر و شهید آیت‌الله بهشتی را گرامی می‌داریم؛ چند دهه از شهادت این عالم عالیقدر گذشته اما همچنان جایگاه و منزلت این فقیه بزرگ و متفکر گرانقدر عالم اسلام دانسته نشده است.

 

وی گفت: از همه دست‌اندرکاران، کارکنان و قضات محترم که در خدمت به مردم تلاش می‌کنند، ابتدا تقدیر و تشکر می‌کنیم و از میان همه نکاتی که قابل یادآوری و تاکید است، چند نکته را متذکر می‌شوم.

 

آیت‌الله اعرافی مطرح کرد: اول اینکه دستگاه قضا به تکمیل و اجرای سند تحول قوه قضائیه اهتمام داشته باشد؛ نکته دوم، قوه قضائیه توجه داشته باشد که مردم کمترین معطلی را در این مسیر احساس بکنند؛ سوم اینکه رویکرد علمی و تحقیقی در نظام قضا داشته باشند؛ چهارم اینکه رویکرد اجتماعی، آسیب‌شناسی و پیشگیری را تقویت کنند؛ نکته پنجم کمک به صنعت و تولید در دستگاه قضا است که باید استمرار پیدا کند و در پایان این دستگاه بایستی نماد سلامت اداری و پاکیزگی از هر خطا و انحراف باشد.

 

وی تاکید کرد کرد: قوه قضائیه باید پیراسته ترین دستگاه اداری کشور باشد و برای این به برنامه و فعالیت‌های اداری و تشکیلاتی و نیز اخلاقی و معنوی لازم است؛ دستگاه قضا باید از سوی قوه مجریه و قوه مقننه مورد حمایت قرار بگیرد. برای به روز شدن دستگاه قضا، پیاده شدن فناوری‌های جدید در آن و پاسخگویی آن به نیاز مردم، پشتیبانی‌هایی فراتر از وضع موجود لازم است.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری درباره منابع آب و برق عنوان کرد: آب و برق دو پایه و زیرساخت زندگی اجتماعی مردم است؛ اگر جامعه ما در تابستان پیش‌رو بخواهد در آب و برق با مشکل مواجه نشود، غیر از تلاش مستمر دستگاه‌های مسئول باید صرفه‌جویی را پیشه کند.

 

وی اذعان کرد: طبق اطلاعاتی که ما داریم، سهم استان قم از آب انتقالی به شکل محسوسی کاهش پیدا کرده است؛ از مدیران استان و مسئولان ذی‌ربط میخواهیم که به این مسئله توجه کنند.

 

خطیب جمعه قم بیان کرد: برای آینده آب و برق، نیاز به برنامه‌های اساسی و کلیدی است. باید از مجلس و دولت این مطالبه را داشت و تاکید کرد که سرمایه‌گذاری‌های اساسی در این حوزه، انتقال آب از دریا و مسائلی از این قبیل را در اولویت برنامه هفتم قرار دهند.

 

وی با بیان اینکه ما در هفته مبارزه با مواد مخدر قرار داریم، ابراز کرد: نیروی انتظامی در این بحث بسیار شهید داده که یاد آنها را گرامی میداریم؛ متاسفانه اروپایی‌ها و برخی کشورهای منطقه قدر این تلاش جمهوری اسلامی را نمی‌دانند. از سوی دیگر نیز تولید مواد مخدر در افغانستان کنترل نمی‌شود.

 

امام جمعه موقت قم در پایان خاطر نشان کرد: ملت ما باید بداند که مواد مخدر، آسیب‌های بزرگ اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را متوجه کشور می‌کند و این مقوله‌ای نیست که فقط به دستگاه‌های اداری سپرد بلکه فرهنگ ما هم باید به سمت کنترل رشد مواد مخدر برود.

 

انتهای پیام/