[ad_1]
به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، محمدصادق امامیان؛ رئیس ساترا و موسس اندیشکده حکمرانی شریف طی یادداشتی نوشت: امسال با توجه به قرار گرفتن در شرایط بحرانی کرونا در مجازیترین فضای انتخاباتی قرار داریم بنابراین بسیاری از تجمعات و کمپینهای محلی، حضور در شهرها و روستاها و … جای خود را به گفتوگوهایی میدهند که یا از آنتن رسانه ملی به انجام میرسند و یا از طریق پلتفرمهای فضای مجازی شکل میگیرند؛ در چنین شرایطی قبل از اندیشیدن به محدویت در جامعه باید به رفع نیازهای جامعه و برگزاری انتخاباتی پرشور، آگاهانه و فراگیر فکر کنیم.
رسانههایی که ساترا مسئولیت تنظیمگری آنها را برعهده دارد اصطلاحا رسانههای فراگیری هستند که در دسترس عموم قرار دارند؛ در چنین شرایطی وظیفهای ملی در مقطعی خاص بر عهده همه ماست تا بتوانیم از این فرصت بینظیر بهره لازم را به منظور کمک به انتخاب بهتر مردم ببریم. در همین راستا از این فرصت می توان به نحو احسن استفاده کرد تا رسانههای داخلی را به جایگاهی که شایستگی آن را دارند برسانیم؛ ما به اندازه کافی ظرفیت و توان داخلی داریم تا کلیه نیازهای خود را در داخل حل کنیم. جوانان خوشفکر و فعالی داریم که تعدادی زیادی رسانه با میلیونها مخاطب را راهاندازی کردهاند که در بسیاری از کشوهای دنیا نمونه آنها وجود ندارد؛ با غلبهای که پلتفرمهای آمریکایی در سطح دنیا دارند کسی به فکر ایجاد پلتفرم نیست چراکه این اقدام معنا و توجیه اقتصادی ندارد به همین سبب این مزیت را که به مدد توانمندی جوانان دانشمند کشورمان در قالب شرکتهای دانشبنیان رخ داده است باید قدر دانست.
امسال باید در فضای انتخابات با استفاده از پتانسیلهای ویژه انتخابات ریاست جمهوری و با کمک ستاد انتخابات کشور از کاندیداهای محترم که در هفته آینده اسامی نهایی آنها مشخص خواهد شد بخواهیم تا علاوه بر حضور در آنتن رسانه ملی در پلتفرمهای داخلی نیزحضوری فعال داشته باشند؛ به علاوه بایستی از پلتفرمها و رسانههای کاربرمحور خود نیز بخواهیم بستر را در حد ممکن بدون هیچگونه خدشهای برای این حضور فراهم کنند تا کاندیداهای ریاست جمهوری از این طریق بتوانند با طرفداران خود در ارتباط باشند و عملا کمپینهای خود را به این حوزه منتقل نمایند؛ در همین راستا رسانههایی در این طرح شرکت میکنند که اولا از نظر سرویس و خدمات ارائه شده کاربرمحور هستند و اجازه بارگذاری محتوا به کاربر را میدهند و در این شرایط کاربر حرفهای تایید صلاحیت شده میتواند ستاد انتخاباتی مدنظر باشد همچنین این رسانهها از ظرفیت و پوشش قابل توجهی در کشور برخوردارند و تعهدات وتوانمندیهای لازم برای پوشش الزامات مطرح شده را دارند. ما امیدوارانه منتظر تشکیل یک جبهه رسانهای ملی هستیم که مشارکت مردم و انتخاب آگاهانه را در پی داشته باشد به علاوه کاندیداهای ریاست جمهوری را از رفتار خطرآمیز در ایام کرونا مصون و بینیاز کند و در عین حال توجیه غلبه پلتفرمهای خارجی در کشور را به حداقل برساند.
از روزی که کاندیداها تایید صلاحیت شوند صفحه ویژه انتخابات در هریک از این رسانهها راهاندازی خواهد شد و به همه کاندیداها اجازه داده میشود تا در آن رسانهها کانال و صفحهای رسمی خود را بارگذاری نمایند؛ در این صورت از طریق نماینده معرفی شده ستادها به این اطمینان خواهیم رسید که نظرات رسمی کاندیدای مورد نظر در چارچوب قوانین ستاد انتخابات منعکس میشود و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد اما باید امکان گزارشدهی سریع و ویژه طرح شکایات و انتقادات برای عموم مردم و نامزدها نیز ایجاد شود. یکی دیگر از الزامات در این فضا این است که باید سواد رسانهای شهروندان را نیز ارتقا ببخشیم و در نهایت بحث بستههای تبلیغاتی مطرح است؛ با توجه به رویکرد ما یعنی پایبندی به عدالت رسانهای، استفاده از آنتن صدا و سیما و بهرهمندی از بستههای تبلیغاتی در رسانهها باید شفاف و قابل دسترسی برای همه باشند به طوری که هیچیک نتوانند انحصاری عمل کنند.
به طور حتم بایستی انتخابات را با مقتضیات موجود بپذیریم؛ به هرحال رقابت جذاب است اما در عین حال بداخلاقیهای انتخاباتی در سالهای اخیر جلوههای بسیار پیچیدهای به خود گرفته است؛ طبیعتا بسیاری از این موارد قابلیت پیشگیری صد در صدی ندارند اما ما با سه ابزار میتوانیم روی این مسائل تمرکز داشته باشیم؛ یکی کمپینها و ستادهای تبلیغاتی کشور است؛ دوم ظرفیت پلتفرمها و نهاد تنظیمگری مانند ساتراست که اجازه ندهیم اصل انتخابات زیر سوال برود زیرا در این صورت سنگ روی سنگ بند نمیشود و سوم افزایش سواد رسانهای از طریق آموزش و توانمندسازی شهروندان است. همه دنیا در این زمینه هنوز آسیبپذیر هستند بنابراین تا مصون کردن جامعه از این تاثیرپذیریها فاصله داریم اما باید خیلی زود تجهیز شد.
در حال حاضر باید قدرت پلتفرمهای داخلی را باور کنیم و بیشتر از آنکه به فکر سلب باشیم به ایجاب بیندیشیم. پلتفرمهای داخلی باید خود را ثابت کنند؛ انتخابات امسال به طور کامل روی پلتفرمهای داخلی متمرکز نخواهد بود اما در همین شرایط باید سهم قابل توجهی از ترافیک تبلیغات و گفتوگوهای انتخاباتی روی پلتفرمهای داخلی قرار بگیرند که این اتفاق با سه اقدام عملی خواهد شد یک، کمک ستاد انتخابات و اهتمام کاندیداها، دو غیرت و پای کار بودن پلتفرمها و سه امکاناتی که حاکمیت برای اثبات پلتفرمها فراهم میکند.
ما در ایام انتخابات دارای دو خوش شانسی هستیم یکی اینکه ایام انتخابات توام با رقابت است به همین دلیل کاندیداهای رقیب بیشترین رصدکنندگان یکدیگر هستند و دومین خوش شانسی این است که انتخابات قانون ویژه و مختص به خود را دارد؛ وظیفه سیاستگذاری و نظارت بر محتوای انتخابات برعهده ستاد تبلیغات انتخابات است بنابراین عملا سلیقه پلتفرمها و تنظیمگر (ساترا) در این مسئله ورود نمیکند.
انتهای پیام/
[ad_2]
ثبت دیدگاه