حجت‌الاسلام سیدکاظم روح بخش، فعال فضای مجازی و طلبه حوزه علمیه مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه، با اشاره به توأم بودن شورحسینی هیأت مذهبی با شعورحسینی آن‌ها گفت: هیأتی‌ها در عرصه مدیریت کرونا و برگزاری مراسم‌های عزاداری خیلی تیزهوش وارد عمل شدند که نمونۀ آن را در شهر‌های مختلف؛ […]



حجت‌الاسلام سیدکاظم روح بخش، فعال فضای مجازی و طلبه حوزه علمیه مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه، با اشاره به توأم بودن شورحسینی هیأت مذهبی با شعورحسینی آن‌ها گفت: هیأتی‌ها در عرصه مدیریت کرونا و برگزاری مراسم‌های عزاداری خیلی تیزهوش وارد عمل شدند که نمونۀ آن را در شهر‌های مختلف؛ چه درفضای مجازی و چه در فضای واقعی می‌بینیم.

وی ادامه داد: اگر در شهرهایی که به‌خاطر شیوع کرونا نمی‌توانند مراسم برگزار کنند، یک‌سری کاروان‌ها را راه می‌اندازند و یا به کیفیت ایستگاه‌های صلواتی خود نه صرف پخش چایی یا شربت می‌پردازند؛ بلکه حس زیبای محرم را به هرکسی که از آنجا عبور می‌کند، انتقال می‌دهد و بنابراین به طراحی آن‌ها بسیار بیشتر به‌نسبت سال‌های گذشته پرداخته می‌شود.

حجت‌الاسلام روح بخش برداشت رفتاری از هیأت‌های هوشمند را فهم درست بانیان هیأت از عدم امکان برگزاری هیأت‌های شلوغ دانست و اظهار داشت: حتی برخی از هیأت هستند که آمده‌اند کار خودشان را فقط در فضای مجازی به نمایش گذاشته‌اند که یا می‌خواهد به وسیله برخی از مداحی‌‌ها و یا استودیویی کردن برخی از کارها باشد و حتی برخی آمده‌اند در قالب اسکای‌روم هیأت‌هایی را با پیام‌‌های جدید و باز کردن رازهای عاشورا به نمایش می‌گذارند.

وی ادامه داد: هیأت‌هایی در این شکل علاوه بر اینکه مخاطبین خود را از دست نداده‌اند، بلکه با این قبیل کارها مخاطبین خودشان را چندین برابر افزایش داده و علنی‌تر کار خود را پیش برده‌اند، شاید اگر سال‌های قبل یک هزینه چند میلیونی انجام می‌شده و در هیأت خود چند صد نفر را پوشش می‌داده، در واقع با این ایده‌های ابتکاری چند هزار نفر را پوشش می‌دهد؛ چرا که وارد فضای عمومی شده و این حس، حال و شور حسینی را انتقال می‌دهد و در عین حال تجمعی نیز وجود ندارد.

این فعال فضای مجازی با اشاره به دقت برخی از مداحان در زمینه اشعار ابراز داشت: برخی از مداحان نیز این دقت را داشته‌اند که اشعاری را که در سطح خیابان‌ها و محافل عمومی پخش می‌کنند، اشعاری است که در خود آن اشعار نیز پیام خاصی وجود دارد؛ یعنی هیأت‌های هوشمند از اشعار سبک و سخیف، بلکه می‌گوید باند من روشن است، پس چیزی را انتخاب می‌کنم که پیام سخنران در آن باشد و الحمدلله در این سال‌ها مداحی‌های استودیویی که حس خیلی بهتری را به مخاطب القا می‌کند، زیاد شده و این یکی از پادزهرهای اشعار مداحی‌های منحرف است.

وی افزود: نسبت به انتقاداتی که رهبر معظم انقلاب درباره مداحی‌های سبک و سخیف چه از لحاظ فرمی و سبکی و چه از لحاظ محتوایی و شعری، یکی از پادزهرهای آن نوع مداحی را می‌توانیم مداحی‌های استودیویی بدانیم که در کاروان‌های ماشینی و یا ایستگاه‌های صلواتی به‌خوبی نقش خودش را ایفا می‌کند؛ چرا که هر کسی عبور می‌کند کمی دل او می‌لرزد و همین یعنی محرم است و پیام خود را دارد.

حجت‌الاسلام روح بخش کرونا را یک عامل مناسب جهت پرشور کردن جشن‌های خیابانی و علنی کردن عزاداری برای سید و سالار شهیدان دانست و خاطرنشان کرد: کرونا مراسم عزاداری امام حسین را در سطح شهر علنی‌تر کرد؛ چرا که همه به هیأت، منزل و حسینیه‌های خود رفته بودند که جامعه ما را به دو بخش هیأتی و غیرهیأتی تقسیم کرد؛ اگر چه به این معنا نیست که قدیم ایستگاه‌های صلواتی نبوده؛ اما در حال حاضر هیأت‌های هوشمند اهتمام بیشتری دارند که نگذارند این حس خاموش شود و بنابراین اصراری بر این نیست که ما جمعیتی را دور هم جمع کنیم که بعداً بخواهیم به وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا، درباره رعایت پروتکل‌ها پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد: شاید برای خیلی از خوانندگان و شنوندگان عادی باشد؛ اما این مثال یک مثال عادی نیست که زدن یک پرچم و یا چند پرچم در یک کوچه می‌تواند اثر خودش را در عقبۀ ذهن یک بیننده بگذارد و این‌ها تماماً ایده‌هایی است که نمی‌شود براحتی از کنار آن گذشت!