×
×

کدام کشورها در حج ۱۴۰۲ بیش‌ترین حاجی را دارند؟

  • کد نوشته: 331721
  • حج تمتع امسال بدون محدودیت کرونایی با حضور بیش از ۲ میلیون زائر از کشورهای مختلف برگزار می‌شود و ایران با ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر، در رتبه ششم بیشترین سهمیه زائرانِ خارجیِ حج تمتع قرار دارد.

    کدام کشورها در حج ۱۴۰۲ بیش‌ترین حاجی را دارند؟
  • به گزارش شهرکریمه به نقل از تسنیم، مناسک حج تمتع امسال با حضور بیش از ۲ میلیون زائر برگزار می‌شود و زائران خارجی حج تمتع از روزهای آینده وارد عربستان می‌شوند. همچنین نخستین گروه خادمان و عوامل زائران ایرانی نیز از ۳۰ اردیبهشت عازم سرزمین وحی خواهند شد.

    امسال پس از سه سال، عربستان هیچ محدودیت خاصی در پذیرش زائران خانه خدا اعمال نکرده است. این امر در حالی است که در ۲ سال نخست شیوع کرونا، زائران خارجی از سوی عربستان پذیرش نشدند و سال گذشته نیز حج تمتع با ۴۵ درصد سهمیه کشورها برپا شد و سعودی‌ها اجازه ورود زائران بالای ۶۵ سال را ندادند.

    در حج تمتع سال جاری عربستان ابتدا اعلام کرد که ۸۵۰ هزار زائر ساکن عربستان و حدود یک میلیون و ۷۰۰ زائر خارجی را پذیرش خواهد کرد و با وجود تلاش برخی کشورها برای افزایش سهمیه، سعودی‌ها مدعی شدند به هیچ کشوری سهمیه مازاد نخواهند داد. با این وجود، در هفته‌های گذشته که سهمیه سعودی‌ها در حج تمتع ۱۴۴۴ موجب نارضایتی برخی از کشورها شده بود، عربستان سهمیه بعضی از کشورها را افزایش داد و ایران هم در حال مذاکره برای افزایش این سهمیه است.

    بر اساس مصوبه سازمان همکاری کنفرانس بین‌المللی، هر سال یک هزارم جمعیت هر کشور می‌تواند به حج تمتع مشرف شود. با توجه به جمعیت حدود ۴۰ میلیونی عربستان، در صورت رعایت قوانین، این کشور باید ۴۰ هزار حاجی داشته باشد. اما سهمیه سعودی‌ها در حج تمتع امسال بیش از ۲۰ برابر سهمیه مصوب است. البته هر سال عربستان بیش‌ترین سهمیه حج تمتع را دارد و حتی از کشوری مثل اندونزی که هر ساله بیش‌ترین حاجی را در بین زائران خارجی دارد، سهمیه سعودی‌ها بیش‌تر است.

    امسال کدام کشورها بیش‌ترین حاجی را دارند؟

    امسال هم عربستان سهمیه کشورها را همچون حج تمتع سال ۹۹ که به دلیل شیوع کرونا برای زائران خارجی برگزار نشد، اعلام کرده است. بر همین اساس، اندونزی با داشتن ۲۲۱ هزار سهمیه در بین زائران خارجی بیش‌ترین زائر در حج تمتع را خواهد داشت.

    پاکستان نیز با ۱۷۹ هزار و ۲۱۰ سهمیه در رتبه دوم بیش‌ترین تعداد زائر حج تمتع قرار دارد و پس از آن کشورهای هند با ۱۷۵ هزار و ۲۵ زائر، بنگلادش با ۱۲۷ هزار و ۱۹۸ زائر، نیجریه با ۹۵ هزار زائر و ایران با ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر در رتبه‌های سوم تا ششم بیش‌ترین حاجی خارجی در سال ۱۴۴۴ قمری (۱۴۰۲ شمسی) هستند. بر همین اساس، امسال نیز همچون سال گذشته، ایران در رتبه ششم بیش‌ترین تعداد زائران خارجی حج تمتع قرار دارد.

    سهمیه حج تمتع سال جاری برای الجزایر ۴۱ هزار و ۳۰۰ زائر، عراق ۴۰ هزا زائر، سودان ۳۲ هزار زائر، مالزی ۳۱ هزار و ۶۰۰ زائر، روسیه ۲۵ هزار زائر، سوریه ۲۲ هزار و ۵۰۰ زائر، عمان ۱۴ هزار زائر، سنگال ۱۲ هزار و ۸۰۰ زائر، تونس ۱۰ هزار و ۹۸۲ زائره، قرقیزستان ۶ هزار زائر، آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۵۰۰ زائر و سنگاپور ۹۰۰ زائر است.

    افزایش سهمیه برخی از کشورها نسبت به گذشته

    نکته قابل توجه در حج تمتع امسال، سهمیه سوریه است که با برقراری روابط سیاسی عربستان و سوریه، امسال تعداد زائران سوری نیز در حج تمتع افزایش یافته است. این امر در حالی است که در برخی از سال‌ها سعودی‌ها، زائران سوری را پذیرش نمی‌کردند یا سهمیه آنها را کاهش می‌دادند. علاوه بر این، سهمیه هند که در حج تمتع سال ۹۹، ۱۴۰ هزار نفر بود و امسال هم باید همین تعداد زائر از این کشور حاجی می‌شدند، از سوی عربستان با افزایش بیش از ۳۰ هزار نفری به ۱۷۵ هزار نفر و ۲۵ زائر رسیده است.

    عربستان، سهمیه حج کشورهای مختلف را ۲ برابر تعداد حجاج سال گذشته اعلام کرده است

    همچنین برخی دیگر از کشورها امسال به صورت رسمی با سعودی‌ها وارد مذاکره نشدند تا تعداد زائران خود را مشخص کنند. با این وجود عربستان تا ۲ برابر سهمیه حج سال گذشته را برای آنها در نظر گرفته است.

    در حج تمتع سال گذشته سهمیه افغانستان ۱۳ هزار و ۵۸۲ زائر، استرالیا ۲ هزار و ۹۰ زائر، بحرین ۲ هزار و ۹۴ زائر، کامرون چهار هزار و ۵۲۷ زائر، کانادا یک هزار و ۹۵۱ زائر، چاد سه هزار و ۹۹۷ زائر، چین ۹ هزار و ۱۹۰ زائر، مصر ۳۵ هزار و ۳۷۵ زائر، اتیوپی ۱۹ هزار و ۶۱۹ زائر، فرانسه ۹ هزار و ۲۶۸ زائر، آلمان چهار هزار و ۱۲۵ زائر، قزاقستان چهار هزار و ۵۲۷ زائر، کنیا چهار هزار و ۵۲۷ زائر، ایتالیا یک هزار و ۳۵۱ زائر، کویت چهار هزار و ۶۲۲ زائر، لبنان ۲ هزار و ۷۱۶ زائر، مالی ۶ هزار و ۳۲ زائر، میانمار ۲ هزار و ۱۷۳ زائر، نپال ۵۴۳ زائر، نیوزلند ۲۰۴ زائر، نیجر هفت هزار و ۱۹۴ زائر، فلسطین ۲ هزار و ۹۸۸ زائر، قطر یک هزار و ۸۷ زائر، سومالی پنج هزار و ۲۰۶ زائر، اسپانیا ۹۷۰ زائر، سریلانکا ۱۱ هزار و ۴۷۶ زائر، ترکیه ۳۷ هزار و ۷۷۰ زائر، اوگاندا چهار هزار و ۸۷۱ زائر، آمریکا ۹ هزار و ۵۰۴ زائر، ونزوئلا ۹۱ زائر، آفریقای جنوبی ۳۰۶ زائر و یمن ۱۰ هزار و ۹۸۱ زائر بود که برای حج امسال این سهمیه ۲ برابر می‌شود.

    در حج تمتع سال گذشته که سعودی‌ها قرار بود بیش از یک میلیون نفر را پذیرش کنند، به دلیل کاهش استقبال برخی از کشورها، تعداد حجاج کم‌تر از ۹۰۰ هزار نفر بود که از این بین ۱۲۰ هزار نفر افراد ساکن عربستان بودند و سایر افراد را زائران خارجی تشکیل دادند.

    عملیات انتقال زائران حج تمتع در روزهای آینده آغاز می‌شود و طی یک ماه بیش از دو میلیون زائر به زیارت خانه خدا مشرف خواهند شد تا بتوانند اعمال حج تمتع را به جا آوردند. البته سعودی‌ها در چشم‌انداز ۲۰۳۰، برنامه تشرف ۱۵ میلیون زائر در ایام حج تمتع را طراحی کرده‌اند.

    منبع: فارس

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید