استاندار قم با اشاره به سختی تهیه آب شرب گفت:آب شربی که با این شکل و سختی به دست می‌رسد نباید دجهت ابیاری فضای سبز استفاده شود و اگر شهرداری در این راستا ملاحظاتی دارد باید مسیر خود را اصلاح کند.

به گزارش شهرکریمه استاندار قم با اشاره به اینکه باید وضع کنونی استفاده فضای سبز از آب زیرزمینی، پساب و آب شرب مشخص شود، گفت: شرعا و قانونا هیچ توجیهی ندارد که در فضای سبز از آب شرب استفاده شود.

استاندار قم با بیان اینکه از آب شرب و سرشاخه‌ها حق نداریم برای فضای سبز استفاده کنیم، عنوان کرد: آب شربی که با این شکل و سختی به دست می‌رسد نباید در این مسیر استفاده شود و اگر شهرداری در این راستا ملاحظاتی دارد باید مسیر خود را اصلاح کند.

سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه ۱۳۹۵ باهدف تامین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه ، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان وشهرک پردیسان قم به طور رسمی به بهره‌برداری رسید.

سد ۱۵ خرداد از دیگر منابع آبی قم در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است.

حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون مترمکعب است. این سد به‌وسیله آب‌های جاری الیگودرز لرستان تحت عنوان رودخانه قمرود تغذیه می‌شود.

سد قدیمی کبار در دشت کبار در نزدیکی زنبورک روستای خورآباد از توابع بخش کهک قم قرار دارد، بخش کهک درجنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا قم ۳۰ کیلومتر است.

وی با اشاره به اینکه همچنین تکلیف توسعه فضای سبز نیز باید مشخص شود، خاطرنشان کرد: باید برای این موضوع زمان لازم اختصاص یابد و مشخص شود که آب فضای سبز قم از چه طریقی تامین می‌شود.

شاهچراغی ادامه داد: ظرف یک ماه آینده باید آبفا، آب منطقه‌ای و شهرداری طی جلسه‌ای با مدیریت معاونت عمرانی استانداری قم، جدولی تهیه کنند که طی آن منابع آبی فضای سبز قم مشخص شود.

وی با بیان اینکه تاکید ما بر عدم استفاده از آب شرب در فضای سبز است، تصریح کرد: در تامین آب مشکل داریم و همه باید نسبت به این موضوع حساس بوده و نکات لازم را رعایت کنند.

استاندار قم افزود: علاوه بر شهرداری، منابع طبیعی نیز باید نحوه استفاده از منابع آبی در طرح‌های توسعه‌ای را مشخص کند.

وی با اشاره به اینکه پیگیری نصب کنتورآب کشاورزان با آب منطقه‌ای است، یادآور شد: اگر شرکتی در این مسیر همکاری لازم را ندارد باید مورد بررسی قرار بگیرد.

شاهچراغی اضافه کرد: جهاد کشاورزی باید با کشاورزان جلسه‌ای گذاشته و طی آن نیازمندی‌ها و حق‌آبه‌های قره‌چای مشخص شود تا بتوانیم از مسیرهای قانونی این حق آبه را پیگیری کنیم.

  • منبع خبر : روابط عمومی استانداری