مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: آب انبارهای تاریخی قم با همکاری میراث فرهنگی و اداره کل اوقاف استان قم دوباره احیاء می‌شود.

به گزارش شهر کریمه، به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، عیسی رضایی در جلسه‌ای که با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم به منظور هماهنگی امور مشترک برگزار شد، اظهار داشت: یکی از کارهایی که خیرین نیکوکار برای خشنودی خداوند و مردم انجام می‌دادند وقف آب انبار بوده است که وظیفه میراث فرهنگی و اداره اوقاف است که این میراث ارزشمند را احیا کند.

وی افزود: آب‌انبارها درگذشته نه‌چندان دور یکی از عناصر مهم شکل‌گیری گذرها و محلات در مناطق گرم و خشک بوده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم ادامه داد: آب‌انبارها نه‌تنها در حوزه معماری و سازه، بلکه ازلحاظ اجتماعی و برقراری تعاملات بین ساکنین یک محل نقش مهم و پررنگی داشته‌اند.

وی افزود: در یک برنامه جامع و مشترک با اداره اوقاف قم، به‌عنوان متولی اصلی آب‌انبارهای استان، درصدد شناسایی و مطالعه جدی بر روی این میراث ارزشمند هستیم.

رضایی گفت: پس از شناخت دقیق آب‌انبار و مطالعه بر روی آن‌ها باید برای مرمت، احیا، بهسازی و باز زنده سازی آنان اقدام کرد و این کار، همکاری سایر ارگان‌ها و ادارات استان را می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه استفاده از آب‌انبارها با کاربری گذشته وجود ندارد اما می‌توان از این آثار به‌عنوان مراکز فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی استفاده کرد.

انتهای پیام/