به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از مشرق، اخیراً صادق زیباکلام مدعایی را مطرح نمود مبنی بر اینکه به هر طلبه ۲ و نیم میلیون تومان حقوق داده می گردد و بعد با اشاره به احتمال ۳۰۰ هزار روحانی در سال ۱۴۱۴ گفته هست: من فرض می کنم به صورت متوسط به هر کدام […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از مشرق، اخیراً صادق زیباکلام مدعایی را مطرح نمود مبنی بر اینکه به هر طلبه ۲ و نیم میلیون تومان حقوق داده می گردد و بعد با اشاره به احتمال ۳۰۰ هزار روحانی در سال ۱۴۱۴ گفته هست: من فرض می کنم به صورت متوسط به هر کدام از این ۳۰۰ هزار روحانی ماهانه ۵/۲ میلیون تومان حقوق پرداخت گردد که می گردد ۹ هزار میلیارد تومان در سال! این سخنان در شبکه های اجتماعی انعکاس وسیع ای داشت. نظر شما در مورد این مدعا چیست؟

نظر شما در مورد این مدعا چیست؟ بنده چون شهریه نمی گیرم بنابراین خوب تر توان دارم سخن بزنم. یکی از مظلومیت های حوزه این هست که سخنگو ندارد و مظلوم هست. هر سال موقع بودجه که می گردد یکسری ادعاها و تهمت هایی به حوزه و طلاب وارد می گردد که کسی در این باره توضیح نمی دهد. در مورد ادعای موخر نیز خوب بود آقای زیباکلام پیش از ایراد این اتهام یک تحقیقی از دوستان روحانی و طلبه خودش می کرد، البته اگر دوست طلبه دارا باشند. نگاه کنید! حوزه هیچگاه منسوب به دولت نبوده هست. رهبر معظم انقلاب و حضرت امام هم همیشه با دولتی شدن حوزه مخالف بودند. بنده در این باره در کتابم با عنوان ارزیابی تطبیقی سازمان روحانیت شیعه با نهاد کلیسای کاتولیک به تفصیل به این مبحث پرداخته ام. حوزه از قدیم بر پایه کمک های مردمی پابرجا بوده هست، البته در این میان شاید دولتی هم بوده که کمک هایی هم به حوزه کرده باشد اما رویه این نبوده هست.

زیادتر بخوانید:

جدیدترین فحش مدعیان اصلاحات به شعور مردم

به طور مثال الان در نظام جمهوری اسلامی دولت ها گاها در ساخت مدرسه یا اموری از این قبیل به حوزه کمک کرده اند اما اینکه بودجه حوزه را دولت بدهد اینطور نبود. نکته دیگر اینکه شما بودجه کل حوزه و نهادهای حوزوی را منحصرا با بودجه هر ساله دانشگاهی مثل دانشگاه تهران بسنجید. خود آقای زیباکلام که همزمان عضو هیأت علمی دانشگاه تهران هست و در نهاد آموزشی دیگری نیز حضور داشت، به این سؤال جواب دهد که چه فرقی میان حوزه و دانشگاه از جهت تولید علم وجود دارد؟ با وجود اینکه بودجه دانشگاه تمامش بودجه دولتی هست، با این وجود تاحالا کسی نیامده بودجه آن را با جای دیگری قیاس کند. ضمن اینکه بودجه حوزه دولتی نیست و کمک ناچیزی هم که تاحالا از سوی دولت انجام می گردید از سال کنونی قطع شده هست. از این حیث خیال آقای زیباکلام و سایر روشنفکران راحت باشد.

    نحوه پرداخت شهریه در حوزه را هم توضیح دهید. آقای زیباکلام می گوید میانگین ماهی ۲ و نیم میلیون تومان!

آقای زیباکلام می گوید میانگین ماهی ۲ و نیم میلیون تومان! بگذارید کامل این را توضیح بدهم؛ طبق پرونده های موجود در مرکز خدمات حوزه، حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار طلبه و روحانی در کشور حاضر هستند. این ۱۰۰ هزار نفر دربردارنده طلاب مشغول تحصیل و فعالیت در حوزه و روحانیون فارغ التحصیلی که در خارج از حوزه فعالیت می کنند، می گردد. نکته بعدی این هست که همه این ۱۱۰ هزار نفر شهریه دریافت نمی کنند منحصرا طلابی که در حوزه حاضر هستند و مشغول تحصیل هستند شهریه دریافت می کنند. اکنون این شهریه هم مراتبی دارد. در حوزه و برای طلاب ما ۴ سطح داریم که دربردارنده مقدماتی، رده یک، رده ۲ و رده ۳ می گردد.

یک طلبه تا سال ششم تحصیل، در سطح مقدماتی قرار دارد. تا سال هشتم وارد رده یک می گردد و تا سال دهم وارد رده ۲ می گردد. از سال دهم هم که طلبه وارد درس خارج فقه می گردد به اصطلاح طلبه وارد رده ۳ می گردد. سامانه دریافت شهریه هم برای این رده ها متمایز هست؛ طلاب تا سطح مقدماتی از مدرسه ها شهریه می گیرند، رقمی حدود ماهانه ۳۰۰ هزار تومان. طلاب سطح یک هم شهریه ای حدود ۴۵۰ هزار تومان دریافت می کنند. طلاب سطح ۲ نزدیک به ۷۰۰ هزار تومان شهریه می گیرند و طلاب سطح ۳ نیز بین ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار تومان شهریه دریافت می کنند.

  شهریه از چه مرکزی داده می گردد؟

مرکزی وجود ندارد. خود طلاب باید به دفاتر پرداخت شهریه مراجع مراجعه کنند و شهریه بگیرند. یعنی با توجه به وضع تحصیلی و رده درسی آنان، به دفاتر مراجع مراجعه می کنند و ماهانه از آنجا شهریه دریافت می کنند.

    یعنی به طور مثال یک طلبه درسخوانی که بیشتر از ۱۰ سال تحصیل کرده و شاگرد ممتاز بوده و در سطح ۳ حاضر هست، باید برود دفاتر شهریه مراجع و با توجه به وضع تحصیلی از آنجا شهریه بگیرد.

بله! نگاه کنید تازه وضع تاهل هم با اهمیت هست. به طور مثال یک طلبه سطح ۳ متاهل اگر بتواند از تمام دفاتر پرداخت شهریه مراجع و علما ماهانه شهریه دریافت کند، حدود ۸۵۰ هزار تومان در ماه توان دارد شهریه بگیرد.

  یعنی جمع آن می گردد ۸۵۰ هزار تومان؟

برای طلبه ای که دست کم ۱۰ سال تحصیل کرده و متاهل هم هست؛ جمع شهریه ها حدود ۸۵۰ هزار تومان می گردد. عدد شهریه ها مشخص هست. به طور مثال شهریه ای که آقای صافی می پردازند حدود ۶۰ هزار تومان در ماه هست. شهریه آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم شیرازی هم حدود ۱۴۰ هزار تومان هست. آقای نوری همدانی هم حدود ۴۰ هزار تومان شهریه به طلاب می دهند. یک طلبه سطح ۳ باید ماهانه به دفاتر این مراجع مراجعه کند و با تجمیع همه شهریه ها، رقمی حدود ۸۵۰ هزار تومان در ماه شهریه می گیرد.

 یعنی هر ماه با جمع کردن ۴۰ هزار تومان، ۶۰ هزار تومان و ۱۵۰ هزار تومان شهریه، هزینه زندگی شان را تأمین می کنند؟

سامانه شهریه طلاب در حوزه همین هست.

  تعداد کل طلاب در کشور در حال حاضر چقدر هست؟

   شما بروید مرکز خدمات حوزه، آنجا آمار خیلی واضح هست. در سراسر کشور ما ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار طلبه داریم که شهریه خود را از مراجع و به وسیله وجوهات مردم و نه کمک های دولتی می گیرند. مهمتر از همه اینکه حوزه مبالغ ناچیز پرداختی به طلاب را به عنوان کمک تحصیل می دهد و به محض اینکه طلبه ای به شغل اداری و دولتی مشغول گردد، شهریه اش قطع می گردد.

  در مورد شما هم همین گونه بود؟

بله! بنده که مسؤولیت مرکز تعلیم مجازی امام خمینی(ره) در شهر قم که با عنوان مرکز آموزشی فرهنگ و معارف اسلامی مطرح هست را دارم به محض مشغول شدن شهریه ام  قطع گردید. یعنی اسمم از مرکز خدمات حذف شده هست، البته امکان دارد بعضی طلاب در هیأت علمی دانشگاه ها یا در قوه قضائیه یا جاهای دیگر مشغول گردند و حقوق های بالاتر بگیرند اما این دیگر ربطی به حوزه علمیه و طلبگی آن فرد ندارد.

    خدمات رفاهی و تسهیلات چی؟ وام، ویلا و… .

نکته قابل ملاحظه ای که قصد داشتم به آن اشاره کنم همین مورد هست؛ نگاه کنید! تمام سازمان ها و ادارات به کارمندان خود وام می دهند. کدام سازمان در حال حاضر به طلاب وام می دهد؟ البته یکسری وام های محدود ۲ یا ۳ میلیون تومانی در خود حوزه وجود دارد که آن هم از بودجه دولتی نیست. الان خیلی از وزارتخانه ها یا ادارات در سواحل شمال ویلا و مجتمع رفاهی دارند اما در حوزه علمیه از این خبرها نیست.

    در مورد مسائل ذی ربط به وضع معیشت طلاب به مورد ها دیگر من جمله وضع مسکن و… هم بپردازید.

هیچ سازمان و شرکتی به طلاب مسکن نداد تا وقتی که مسکن مهر برای همه مردم راه افتاد. در همین چارچوب هم مسکن مهر برای طلاب در پردیسان شهر قم ساخته گردید که داخل شهر شهر قم نیست. طلاب هم مثل سایر قشرهای مردم این خانه را قسطی خریدند و هنور دارند قسط هایش را می دهند.

تنها چیزی که در خود حوزه در این زمینه وجود دارد یک شهرک کوچک به اسم شهرک مهدیه هست که از قدیم بوده و اتفاقا شرایط خاص خودش را هم دارد. من جمله اینکه طلاب تقاضاکننده باید حافظ قرآن باشند، محقق و نویسنده کتاب باشند و از این جور شرایط. تازه همین هم مدت دار هست و به طور مثال در بازه ۵ ساله اذن می دهند طلاب در آنجا سکونت دارا باشند. آن هم بیرون شهر و پس از دانشگاه شهر قم هست.

  به لحاظ تحصیلی هم ظاهراً سال های رسیدن به معادل لیسانس در حوزه ۲ برابر دانشگاه هست، درست هست؟

بله! همین گونه هست. به شکلی دقیق ۲ برابر دانشگاه. همه اینها در حالی هست که بیشترین بار فرهنگی کشور روی شانه همین طلاب هست. از طرف دیگر هر وقت سیاست های دوستان و همفکران آقای زیباکلام در دستگاه های اجرایی شکست می خورد و کشور با بحران روبه رو می گردد، فحشش را همین طلبه ها در کوچه و خیابان می خورند. همین طلاب هستند که در مترو کتک و چاقو می خورند. در همین اجتماع موخر فیضیه که حواشی بسیاری را هم برایش به وجود آوردند همه سخن طلاب این بود که آنان هم مشکلات اقتصادی را فهم می کنند و در کنار مردم هستند.

  خب! با این حساب و آمار موجود ریشه این کذب پردازی ها را در چه می دانید؟

در این قضیه هم آقای زیباکلام که منحصرا از دانشگاه تهران و از بودجه کشور رقم های دریافتی خوبی داشته اکنون دلواپس بودجه شده هست! اینها یا شهوت آوازه هست یا اهداف سیاسی در پشت آن هست و گرنه وی با یک سؤال آسان از دوستان روحانی خود می توانست دریافتی طلاب را دقیقا بفهمد. حتی من به وی پیشنهاد می کنم اگر وضع اقتصادی طلاب آنگونه هست که وی مدعا کرده پس وی و دوستان شان هم بیایند حوزه طلبه گردند تا آنان هم این رقم های مدعایی وی را بگیرند! من واقعا با این ادعای موخر آقای زیباکلام در علم او شک کردم. واقعا با این سطح از استدلال می گردد نظریه پردازی کرد؟ 

  واقعا با این سطح از استدلال می گردد نظریه پردازی کرد؟   یک مبحث دیگر هم  که در مورد طلاب مطرح می نمایند بحث نرفتن خدمت سربازی هست. در این زمینه هم توضیح هایی عرضه دهید.

یک طلبه تا وقتی که دارد درس می قرائت کرد از خدمت سربازی معاف هست. الان هر طلبه ای که از حوزه بیرون می رود باید به سربازی برود. اینطور نیست که شما الان به حوزه بروید و همین ابتدا به شما کارت معافیت دایم بدهند! اینطور نیست و شما باید سال به سال این معافیت را تمدید کنید.

مرجع: میهن امروز