[ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، امیرعباس میرزاخانی معاون رسانه روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش طی یادداشتی نوشت: ابزارهای هوشمند و فناوری های نوین، کم کم جایگاهشان را در زندگی انسان امروز پیدا کرده اند. دنیای امروز بدون استفاده از وسایل مدرن مانند گوشی های تلفن همراه، رایانه ها و اینترنت ممکن نیست. همه چیز […]

[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، امیرعباس میرزاخانی معاون رسانه روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش طی یادداشتی نوشت: ابزارهای هوشمند و فناوری های نوین، کم کم جایگاهشان را در زندگی انسان امروز پیدا کرده اند. دنیای امروز بدون استفاده از وسایل مدرن مانند گوشی های تلفن همراه، رایانه ها و اینترنت ممکن نیست. همه چیز به سمت مکانیزه و هوشمندتر شدن حرکت می کند و کم کم برای هر نیاز و مشکلی، یک محصول تکنولوژیک خلق شده است. اینترنت و فضای مجازی هم در این پیشرفت روز افزون بی تاثیر نیستند. تاثیری که باعث شده است تا کاربران زیادی برای جستجوی کسب و کارهای مختلف، خرید کردن، برقراری ارتباط، کسب دانش و یادگیری از اینترنت استفاده کنند.
در روزگار کنونی اینترنت یک منبع آموزش قوی در رسانه ها آموزشی و  به شکل کلی قادر به ارزیابی، مطابقت و اصلاح است که با استفاده از کامپیوتر برای تمام اشخاص در هر نقطه از جهان در هر زمان قابل بهره برداری است چنان که محبوبیت استفاده از اینترنت به عنوان یک منبع اطلاعاتی و آموزشی در حال افزایش است. با افزایش سرعت و امنیت و پیشرفت فناوری و تکنولوژی نیاز به اینترنت در زندگی روزمره افزایش یافته است.
بیش از هشت ماه است که تقریبا تمامی کشورهای جهان و به ویژه ایران درگیر مقابله با ویروس کرونا است و شریط مقابله با آن به گونه ای مدیریت شده که باعث تعطیلی بخش های مختلف کشور شده است. شیوع این ویروس در کشور ضمن آسیب به سلامت اقتصاد کشور متاسفانه باعث تعطیلی مدارس کشور نیز شد. تا قبل از این بحران، از ظرفیت‌ آموزش های مجازی در جهت استفاده مکمل برای ارتقای کیفیت آموزش برای همگان یا امکان آموزش به افرادی که در مناطق محروم و دور از دسترس و بدون امکانات آموزشی هستند، موردبحث بود. اما پس از شرایط کرونا به یکباره استفاده از این نوع ابزار آموزشی به عنوان اصلی‌ترین سیستم آموزشی، دردستور کار قرار گرفت. 
وزارت آموزش وپرورش با هدف عدم وقفه در نظام آموزشی کشور در شرایط پاندمی کرونا یا تعطیلات ناخواسته بر اثر بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و آلودگی هوا در کلان شهرها ، پس از یک ماه از شروع کرونا در فروردین ماه امسال با رونمایی از پیام رسان بومی «شاد» در بستر امن اینترنت گام اولیه برای ایجاد یک سامانه آموزشی را برداشت. آموزش در بستر اینترنت یا آموزش مجازی با استفاده از سامانه «شاد» امکانی است که می تواند تمامی مراحل آموزش را هم به صورت تعاملی و هم در شرایط محیط مجازی کلاس درس پوشش دهد و از این رو می توان شاد را یک موفقیت بزرگ برای نظام تعلیم و تربیت دانست. از ۱۵ شهریورماه امسال نسخه جدید «شاد» رونمایی شد؛ تقریبا این نرم افزار از یک پیام رسان ساده به مانند تلگرام، واتس اپ یا روبیکا و … به یک برنامه کاربردی با قابلیت های بالایی تبدیل شد که به جرئت می توان گفت این اپلیکیشن با نمونه های دیگر موجود در بازار قابل مقایسه نیست.
با توجه به اینکه در برنامه کاربردی «شاد» تمامی فرایندهای آموزشی از احراز هویت دانش آموز در سامانه، حضور و غیاب هوشمند دانش آموزان در فضای کلاس درس مجازی، ارائه آموزش تصویری و تعاملی، انجام تکالیف درسی و نظارت بر حسن اجرای آن توسط معلم، برگزاری آزمون در بستر فضای مجازی و نظارت بر آن توسط عوامل مدرسه را برای دانش آموزان در بستر امن اینترنت و ارائه می شود؛ علیرغم مشکلاتی که داشته، توانسته است جایگزین مناسبی برای آموزش دانش آموزان و بستر امنی برای خانواده ها در دوران کرونا فراهم کند و این موضوع باعث شده تا «شاد» برای تمامی مخاطبانش به عنوان یک برنامه کاربردی برای دوران بعد از کرونا نیز تبدیل شود و به نظر می رسد چنانچه مشکلات زیرساختی آن با حمایت و هدایت متولیان نظام فناوری اطلاعات کشور و وزارت آموزش و پرورش حل شود؛ قطعا می تواند به عنوان یک ابزار آموزشی بومی شده به دنیای فناوری معرفی شود.

انتهای پیام/


[ad_2]