به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی ریاست موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) شب گذشته سوم مهر در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی ۹۷-۹۸ این موسسه با بیان اینکه بنده در سن ۱۳ سالگی و به تقدیر الهی به سمت طلبگی رسیدم اظهار کرد:  در آن زمان مشکلات بسیاری […]

آیا با انتخاب و داعیه مقدس وارد حوزه‌شده‌اید؟به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی ریاست موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) شب گذشته سوم مهر در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی ۹۷-۹۸ این موسسه با بیان اینکه بنده در سن ۱۳ سالگی و به تقدیر الهی به سمت طلبگی رسیدم اظهار کرد:  در آن زمان مشکلات بسیاری گریبان جوانان و خانواده‌ها بود و بعضی از طلاب با انگیزه‌های مادی به سمت حوزه می‌آمدند.

وی با بیان اینکه انگیزه‌هایی مثل، معاف شدن از سربازی و گریز از مشکلات زندگی هدف بعضی از طلاب بود تصریح نمود: من همیشه از خود این سوال را می‌پرسیدم که برای چه این وضعیت در جامعه حوزوی وجود دارد که بعضی برای گریز از مشکلات به سمت حوزه می‌آیند که البته مسبب کلیدی این دست‌نشاندگان و دولت‌های آن دوره بودند.

وی با بیان اینکه زیادی از افرادی که در قدیم به حوزه می‌آمدند، انگیزه‌ای سنجیده و انتخاب‌شده نداشتند عنوان نمود: سوال من از جمع این هست که آیا شما هم این‌گونه هستید یا با انتخاب وارد این مکان مقدس شده‌اید.
 استاد حوزه علمیه شهر قم با بیان اینکه اظهار کرد: امروز به برکت انقلاب، شرایط گذشته وجود ندارد و روحانیت با اختیار و عقل حرکت می‌کند، دنبال کرد: امروز به برکت انقلاب روحانی شدن و  ورود به حوزه یک شغل آبرومند در کنار دیگر کارهاست ولی این همه هدف ما نیست و نباید باشد.

آیت‌الله مصباح یزدی دنبال کرد: فرض کنیم که در خوب ترین شکل، روحانیت آبرومندترین شغل هست و خدا نیز راضی هست اما آیا این برای ما کافی هست؟؛ اگر کسی تنها به‌خوبی شغل روحانیت بسنده کرد؛ قطعاً برای او روزی فرامی‌رسد که پشیمان می‌شود زیرا آدم باید در اوج حرکت کند.
ریاست موسسه امام خمینی گفته بود: اول باید باور نماییم که از شغل روحانیت و حضور در حوزه مراتب بالاتری نیز وجود دارد، زیرا آدم موجود عجیبی هست و استعداد بالایی از ناحیه خدای تعالی به وی عطا و برای هدفی والا خلق شده هست.
ریاست موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار کرد:
هیچ‌کدام از علوم متکفل این نیست که آدم را به اوج برساند
استاد حوزه علمیه شهر قم اظهار کرد: هرکدام از ماسال‌هایی از عمرمان را در حوزه علمیه گذرانده‌ایم و باید سوال کنیم که کدام درس ما را به اوج می‌رساند، آدم می‌تواند فقیه گردد فتوا دهد و الی‌آخر؛ اما هیچ‌کدام از علوم متکفل این نیست که آدم را به اوج برساند.

ریاست موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عنوان نمود: معلمان تربیتی به کودکان می‌گویند درس بخوانید تا به مرحله‌ای برسید و این فاز در همین دنیا پژوهشگر می‌شود، وقتی ما بزرگ‌تر می‌شویم نیز به همین فکرها هستیم که به ما چه بگویند و آیت‌الله‌العظمی شویم و کرسی داشته باشیم، همه این مقام‌ها برای دنیا هست.
شب‌زنده‌داری علما افسانه نیست
آیت‌الله مصباح یزدی ابرازکرد: شنیده‌ایم از شب‌زنده‌داری علما و اما آنچه در زندگی ما وجود دارد منحصرا یک‌شب احیا آن‌هم با دشواری و مشقت زیاد در سال همراه هست.
وی اضافه کرد: هر صفحه از قرآن و نهج‌البلاغه در باب مذمت دنیا و ترغیب به آخرت حرف گفته هست؛ اما به چه سبب این مساله در زندگی ما متمایز بوده و همین مساله مایه تأسف هست که پشیمانی فایده ای ندارد.
مراقب افعالمان باشیم تا در قیامت حسرت نخوریم
استاد اخلاق حوزه علمیه شهر قم اظهار کرد: کسانی خود را به دستاویز زهد از فعالیت اجتماعی مثل حضور در جبهه جنگ و مقابله در عرصه سیاست سرباز می‌زنند و می‌گویند به فکر عبادت و آخرت باشید؛ اما ادبیات قرآنی به ما می‌گوید که مجاهدان درراه خدا به فکر آخرت می باشند.
ریاست موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار کرد: شاهزاده های سعودی از بیم کشته آسایش در زندگی ندارند و این‌طور نیست که دنیا علت راحتی آدم گردد، باید مراقب رفتارمان باشیم که فردا پشیمان نشویم.

انتهای پیام