×
×

آیت‌الله محقق داماد چهره شاخص آسمان فقاهت حوزه است

  • کد نوشته: 25642
  • [ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه از قم، سید عباس صالحی در همایش آموزگار فقاهت، که ظهر امروز در تالار همایش پژوهشکده علامه طباطبایی آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد، اظهار کرد: قم در ۱۴ قرن گذشته مهد علوم اسلامی بوده است اما با تاسیس حوزه علمیه توسط آیت الله شیخ عبدالکریم حائری در […]

    آیت‌الله محقق داماد چهره شاخص آسمان فقاهت حوزه است
  • [ad_1]

    به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه از قم، سید عباس صالحی در همایش آموزگار فقاهت، که ظهر امروز در تالار همایش پژوهشکده علامه طباطبایی آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد، اظهار کرد: قم در ۱۴ قرن گذشته مهد علوم اسلامی بوده است اما با تاسیس حوزه علمیه توسط آیت الله شیخ عبدالکریم حائری در سال ۱۳۰۱ فصل جدیدی در تاریخ این شهر آغاز شد.

    وی با بیان اینکه در یکصد سال اخیر علما و فضلای بسیاری در حوزه علمیه قم تربیت شدند، تصریح کرد: یکی از چهره‌های شاخص آسمان فقاهت حوزه علمیه قم در این دوره آیت الله محقق داماد بود.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: قم در دوره جدید با شیخ عبدالکریم حائری شناخته می‌شود که با نگاه و نفسی جدید، بذری را کاشت که امروز شاهد رویش و به ثمر نشستن آن هستیم.

    وی اضافه کرد: آیت الله محقق داماد ادامه دهنده اندیشه‌های شیخ عبدالکریم حائری است و در سال‌های آخر حیات موسس حوزه علمیه قم به عنوان داماد ایشان برگزیده شده و در حلقه خاص علمی ایشان قرار گرفته و در امتداد شیخ عبدالکریم حائری حرکت کرد.

    صالحی با اشاره به دلایلی که قم را به دو عصر تقسیم کرده و دوره بعد از آیت الله حائری را دوره جدید می‌نامند، بیان کرد: در دوره جدید علمایی تربیت یافتند که حوزه را متحول کردند که از آن جمله می‌توان به آیت الله محقق داماد اشاره کرد.

    وی افزود: حداقل ۱۰ مرجع صاحب رساله و ده‌ها نفر از علما و مجتهدان صاحب نام مانند آیت الله میانجی، شهید بهشتی و شهید مطهری از شاگردان آیت الله محقق داماد هستند که در آسمان فقاهت خوش درخشیدند.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: آیت الله داماد در حوزه شاگرد پروری و برخورد با شاگردان سنگ بنایی را گذاشت که تاکنون آثار آن قابل مشاهده است.

    وی با تاکید براینکه مسلک و مکتب آیت الله محقق داماد مسلک و مکتب سامرایی بود، تصریح کرد: مکتب سامرایی مکتب گفت و گویی بود و تفکر ادامه گفت و گو است و تدریس یک گفت و گوی یک طرفه نیست بلکه یک گفت و گوی جمعی است و مکتب شیخ عبدالکریم حائری و آیت الله داماد با این روش ادامه یافت.

    صالحی با بیان اینکه در روش شناسی مرحوم داماد توجه به قرآن به عنوان یک مکتب فقهی به شمار می‌رود، عنوان کرد: این عالم ربانی به وضوح در بیانات و نظراتش از استناد به قرآن بهره می‌برد.

    وی با بیان اینکه تقریراتی که اکنون از دروس این عالم ربانی آماده شده، معرف مکتب علمی و فقهی ایشان است، تصریح کرد: آیت‌الله محقق موید نهضت انقلاب بود و به همین دلیل رژیم شاهنشاهی با ایشان دشمنی داشتند.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آیت الله محقق از سال ۴۱ تا ۴۶ همراهی خود را با نهضت انقلاب ادامه داد و همین موجب شد که رژیم شاهنشاهی به این عالم ربانی کینه داشته باشد و ایشان را رهرو این نهضت بداند.

    وی اضافه کرد: مرحوم داماد مقید بود که نکات را به گونه ای عرضه کنند که در مجامع و فضای اجتماعی موثر باشد و معتقد بودند که حتی روضه خوان هم باید فقیه باشد.

    صالحی ادامه داد: در آستانه صدمین سالگرد تاسیس حوزه قم هستیم و می‌شود رهاوردهای حوزه را مشاهده کرد و برای سده دوم برنامه‌های خوبی را رقم زد.

    انتهای پیام/۲۲۵۸/ر

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.