×
×

حجت الاسلام حسینی قمی در جمکران تبیین کرد
آیت الله قاضی ودستورات ۱۲ گانه برای سیر و سلوک

  • کد نوشته: 1566
  • کارشناس دینی رسانه ملی در مراسم دعای توسل مسجد مقدس جمکران به تبیین سفارش‌های دوازده گانه آیت الله قاضی که هر ساله در اول ماه ذی‌القعده برای سیر و سلوک شاگردان خود بیان می‌کرد، پرداخت. به گزارش شهرکریمه ، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی در مراسم دعای توسل مسجد مقدس جمکران به سخنرانی […]

    آیت الله قاضی ودستورات ۱۲ گانه برای سیر و سلوک
  • کارشناس دینی رسانه ملی در مراسم دعای توسل مسجد مقدس جمکران به تبیین سفارش‌های دوازده گانه آیت الله قاضی که هر ساله در اول ماه ذی‌القعده برای سیر و سلوک شاگردان خود بیان می‌کرد، پرداخت.

    به گزارش شهرکریمه ، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی در مراسم دعای توسل مسجد مقدس جمکران به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: مرحوم آیت الله قاضی سفارش هایی را در اول ماه ذی القعده به شاگردان خود می کردند که این سفارشات را در یک کتاب پر بار به نام «آیت الحق» جمع آوری کرده اند و رهبر معظم انقلاب درباره این کتاب می فرمایند که این اثر از کتاب های دمِ دستی من است.

    سفارش اول: توبه

    سخنران مسجد مقدس جمکران گفت: امشب می خواهم این دوازده سفارشی که در کتاب آیت الحق آمده را برایتان بازگو کنم؛ در نخستین سفارش این کتاب آمده که قبل از هر چیز توبه باید کرد؛ اگر کسی به ویژه جوانان، گناهی انجام دادند، از رحمت الهی ناامید نشوند؛ کسی حق ندارد که گناه خود را برای دیگری بازگو کند و در شرع هم اجازه آن داده نشده است.

    وی ابراز داشت: فردی گناهی انجام داده بود و نزد امام علی(ع) آمد و گناه خود را بازگو کرد؛ وی از حضرت خواست تا برای پاک شدن، حد الهی را بر او جاری کند؛ امیرالمؤمنین(ع) به وی فرمودند که اگر این گناه را میان خود و خدای متعال نگه می داشتی و توبه می کردی از اعتراف آن برای اجرای حد، پسندیده تر بود.

    کارشناس دینی رسانه ملی ادامه داد: امام صادق(ع) نخستین گناه کبیره را ناامیدی از رحمت الهی می داند؛ زائران شهر مقدس قم بدانند که سوغات قم فقط سوهان نیست و می توانید با مشورت کتاب های خوبی از جمله کتاب آیت الله دستغیب که درباره گناهان است را انتخاب کرده و به سوغات ببرید.

    سفارش دوم: مراقبه، محاسبه و معاقبه

    وی به تشریح دستور دوم آیت الله قاضی پرداخت و گفت: مراقبه، محاسبه و معاقبه که از اهمیت بالایی در اسلام برخوردار است؛ مراقبه به معنای مراقبت از ارتکاب به گناه، محاسبه به معنی حسابرسی به اعمال هر روز خود در انتهای آن روز بوده و معاقبه به این معنی است که اگر گناهی مرتکب شدیم، توبه کنیم و دیگر آن را تکرار نکنیم.

    سفارش سوم: نریختن آبروی افراد

    سخنران و مبلغ برجسته حوزه علمیه قم افزود: سومین سفارش، نریختن آبروی افراد است؛ اگر آهی پشت سر ما باشد و آبروی کسی را ریخته باشیم یا مؤمنی را به خاطر گناهی که مرتکب شده سرزنش کنیم، دعای ما هیچ گاه مستجاب نخواهد شد.

    وی در آستانه شهادت امام جواد(ع) خاطرنشان کرد: تهمت زدن کار بسیار زشتی است که دل افراد را می سوزاند؛ امام جواد(ع) با یکی از کفار در حال پرسش و پاسخ بود و هر سؤالی که آن فرد از حضرت می پرسید، ایشان پاسخ وی را می دادند؛ زمانی که آن فرد متوجه شد که توانایی مقابله با امام جواد(ع) را ندارد، به حضرت تهمتی ناروا زد و (نعوذا باالله) گفت که گویا شما مست هستی؟ در آن لحظه امام محمدتقی(ع) سرش را به طرف آسمان بلند کرد و آن فرد را نفرین کرد؛ این روایت نشان دهنده این است که زخم زبان به حدی دل را می سوزاند که حضرت آن فرد را نفرین کردند.

    سفارش چهارم: تقید به انجام واجبات

    حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی اظهار داشت: چهارمین سفارش، مقید بودن به انجام واجبات است؛ شخصی خدمت امام صادق(ع) آمد و گفت که خیلی اهل انجام مستحبات نیستم اما مواظب انجام واجبات هستم؛ حضرت به وی فرمودند که تو از عابدترین افراد هستی.

    سفارش پنجم: مداومت بر نوافل نماز به ویژه نماز شب

    وی ادامه داد: سفارش پنجم خواندن نوافل نماز به ویژه نماز شب است؛ افرادی که می گویند در نماز حضور قلب نداریم برای جبران آن به خواندن نوافل نماز بپردازند؛ در روایات آمده که نافله نماز صبح برکت دنیا و آخرت را برای افراد دارد.

    سفارش ششم: تلاوت روزانه قرآن کریم

    کارشناس دینی رسانه ملی افزود: تلاوت قرآن کریم ششمین سفارش آیت الله قاضی است و دستور داده اند که کمتر از یک جزء تلاوت نشود؛ امام رضا(ع) روزی ۱۰ جزء قرآن تلاوت می کردند؛ مراجع عظام تقلید سفارش می کنند که روزتان را با سوره مبارک یاسین و زیارت آل یاسین شروع کنید و آن را به امام زمان(عج) هدیه کنید و از ایشان بخواهید که فقط گوشه چشمی به شما داشته باشند.

    سفارش هفتم: خواندن اذکار معمول روز به ویژه ذکر یونسیه

    وی تأکید کرد: سفارش هفتم خواندن ذکرهای معمول روز است؛ ذکر یونسیه «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» و سجده معروفه از اذکاری است که بسیار سفارش شده است؛ علامه ملا حسین قلی همدانی برای سیر و سلوک به آیت الله ملکی تبریزی سفارش می کند که همیشه یک انگشتر فیروزه یا عقیق در دست باشد و هر روز یک سجده طولانی داشته باش و در آن، ذکر یونیسه را زمزمه کن.

    سفارش هشتم: زیارت روزانه اهل بیت(ع)

    سخنران مسجد مقدس جمکران ابراز داشت: آیت الله قاضی چون در نجف بودند سفارش هشتم را اینگونه بیان می کنند که هر روز به زیارت امیرالمؤمنین(ع) مشرف شوید؛ شما که در قم هستید هر روز حضرت معصومه(س) و آن هایی که در مشهد هستند، هر روز به زیارت امام رضا(ع) بروند و آن هایی هم که در قم و مشهد نیستند، هر روز یکبار زیارت امیرالمؤمنین(ع) را بخوانند.

    سفارش نهم: تسبیحات حضرت زهرا(س)

    وی در ادامه بیان داشت: سفارش نهم یکی از اعمالی است که بسیار آسان بوده و تأکید زیادی بر آن شده است و آن سفارش این است که هرگز بعد از نماز، تسبیحات حضرت زهرا(س) ترک نشود؛ در روایات آمده که تسبیحات حضرت زهرا(س) ذکر کبیر است و ثواب آن از هزار رکعت نماز بالاتر است.

    سفارش دهم: خواندن روزانه دعای فرج

    حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی اظهار داشت: دهمین سفارش بر دعای فرج که همان دعای «الهی عظم البلاء» است تأکید دارد؛ منتظران حضرت حجت(عج) هر روز باید این دعا را بخوانند؛ برخی علما در قنوت های نمازشان جز دعای سلامتی حضرت «اللهم کن لولیک الحجه ابن الحسن» را نمی خواندند.

    سفارش یازدهم: ملاقات دوستان خوب

    وی سفارش یازدهم را ملاقات مداوم دوستان خوب و ترک دوستان بد عنوان کرد و گفت: اگر می خواهید که زندگی شما به انحراف کشیده نشود با دوستان بد قطع رابطه کنید؛ منتظران امام زمان(عج) آنقدر که برای ظهور حضرت دعا می کنند، باید برای آمادگی و قابلیت داشتن ظهور هم دعا کنند.

    سفارش دوازدهم: مداومت بر زیارت اهل قبور

    سخنران و مبلغ برجسته حوزه علمیه قم به بیان دوازدهمین سفارش آیت الله قاضی برای سیر و سلوک پرداخت و خاطرنشان کرد: زیارت اهل قبور که در احادیث و روایات هم بر آن تأکید شده، دوازدهمین سفارش آیت الله قاضی است؛ زیارت اهل قبور بهتر است که یک روز در میان و آن هم در هنگام روز انجام شود، چرا انجام این عمل در شب کراهت دارد.

    رسانیوز

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.