معاون پژوهش حوزه‌ در نشست حمایت از طرح‌ها و اولویت‌های پژوهشی این معاونت گفت: اجماع نخبگانی برای توجه به رویکرد مسئله محور در پژوهش‌ها ایجاد شود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری شهرکریمه، دوازدهمین جلسه هم‌اندیشی از سلسله نشست‌های دبیرخانه حمایت از طرح‌ها و اولویت‌های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با موضوع «دانش تفسیر و علوم قرآن و مسائل و اولویت‌های نظام اسلامی» در سالن آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در ابتدای این نشست گفت: با نگرش مدیر حوزه، قرار شد، حوزه نقش واسط در پاسخ به سوالات و چالش‌های نظام داشته باشد که یک بعد کار شناسایی مشکلات و پاسخ صحیح به آن‌ها است.

وی در ادامه افزود: کمیته قرآن به برخی عناوین و اولویت‌ها رسیده است؛ البته در این کار به دنبال نظام موضوعات و مسائل نبوده‌ایم، پروژه‌های نیازسنجی نیز در رشته‌های مختلفی انجام شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی اظهار داشت: در این کار اولویت‌های پژوهشی بر اساس نیازهای جامعه و نظام شناسایی و طبقه‌بندی‌شده است و در این جلسه می‌خواهیم این نظام مسائل به‌روز شود.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه اعضای جلسه در بخش‌ها و پست‌های مهم علمی و پژوهشی در علوم قرآن هستند، هدف ما از این جلسه ایجاد اجماع نخبگانی در توجه بیشتر به رویکرد مسئله محور است.

طرح مباحث، اولویت‌ها و نقطه نظرات

در ادامه این نشست که با حضور مدیران و فرهیختگان گروه‌های پژوهشی، آموزشی و نشریات علوم قرآنی برگزار شد، اعضای حاضر به بیان مسائل، موضوعات و اولویت‌های پژوهشی پرداخته و نکاتی را مطرح کردند.

نوشتن متون مناسب برای رشته‌های مناسب، توجه به موضوعات میان‌رشته‌ای، توجه به مطالعات مستشرقان و توجه به گام دوم انقلاب و تمدن، اهمیت دادن به تفسیر موضوعی، ارتباط بین مراکز حوزوی و اجرایی، برآورده کردن نیازهای علمی مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی، برآورده کردن نیازهای فضای مجازی بخشی از اولویت‌ها، نکات و نظراتی بود که در این نشست مطرح شد.

همچنین ضرورت واکاوی روش‌ها در تفسیرقرآن‌، ضرورت شبکه‌سازی طلاب و فضلای جوان برای انجام پژوهش، ضرورت شناسایی ریز موضوعات مسائل عصری، ایجاد رویکرد کلان پروژه و واگذاری کلان پروژه‌ها به مراکز علمی و قرآن‌پژوه از دیگر نکات و نظرات حاضران در نشست بود.

ضرورت توجه به آموزش عمومی قرآن، ضرورت تربیت پژوهشگر قرآن‌، ضرورت گنجاندن درس تفسیر تخصصی در دروس حوزوی، ضرورت شناسایی و همسو کردن مراکز قرآن در حوزه، ضرورت سوق دادن رساله‌های سطح ۴ به موضوعات کاربردی قرآن‌، ضرورت رصد و پیگیری دغدغه‌های قرآن مقام معظم رهبری و ضرورت ارتباط مستمر با مراکز پژوهشی قرآن در سطح ملی از دیگر نکات، نظرات و مباحث مطرح‌شده در این نشست بود.

شایان‌ذکر است: معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با هدف بررسی مسائل و اولویت‌های پژوهشی جامعه و نظام اسلامی» سلسله نشست‌هایی با موضوع اقتصاد، علوم سیاسی، ادیان و مذاهب، مدیریت، روان‌شناسی، عرفان، کلام، علوم اجتماعی، انقلاب اسلامی، تاریخ معاصر، ترجمه و … را برگزار کرده است.

[ad_2]

منبع
[email protected]