سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه احراز نشدن صلاحیت افراد به معنای مشکل‌داربودن آن‌ها نیست، تصریح کرد: ریاست‌جمهوری مسئولیت خطیری است، یک نفر ممکن است وزیر، نماینده یا استاندار خوبی باشد اما در حوزۀ دیگر نتواند خوب عمل کند.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهرکریمه هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در ویژه برنامه انتخاباتی سازمان بسیج دانشجویی‌ که با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر از مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور امروز در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه امروز سالگرد سخنرانی تاریخی حضرت امام «ره» است که به بهانه آن، رژیم طاغوت ایشان را دستگیر کرد، گفت: این حرکت شروع و زمینه ساز قیام ۱۵ خرداد شد و این قیام اهمیت زیادی دارد. 

وی یکی از وجوه اهمیت قیام ۱۵ خرداد را حضور و مشارکت مردم دانست و افزود: مردم در ۱۵ خرداد رسما وارد عرصه مبارزه شدند و دلیلش هم باور دینی بود که به نظام مردم سالاری دینی انجامید. امام در طول زندگی‌اش به ما آموخت که دشمن استکبار در هر مقطعی بوده است‌.

طحان نظیف خاطرنشان کرد: امام نماد مقابله با استکبار است و ابتدا با استکبار جنگید، چون باور داشت اگر مردم به خود باوری برسند مقابل قدرت‌های پوشالی می‌ایستند.

سخنگوی شورای نگهبان، ۱۵خرداد را یکی از نماد‌های تبلور  خود باوری مردم عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین نمادهای استکبار، رژیم صهیونیستی است که امام با همه وجود به آن حمله کرد. امام مختصات طرف درست تاریخ را نشان داد و تبیین کرد و در آن مختصات ایستاد و آزادگان جهان را به آن فراخواند. امام فقط مبارزه نکرد ابتدا نفی جهان سطله را داشت و بعد الگوی درست معرفی کرد‌.

وی در جمع دانشجویان گفت: قانون اساسی مبنای اجرای قانون در کشور است. امام با انقلاب اسلامیف جایگاه مردم را تغییر داد به طوری که در رژیم گذشته مردم رعیت بودند اما امام آنها را ولی نعمت خواند. امام خمینی به مردم نقش تاثیر گذار داد و در انتخابات مردم حس کردند می‌توانند به صورت آزاد و با فکر و انتخاب خودشان، خواست‌شان را مبنا قرار دهند. در حالی که نزدیکان شاه برای انتخابات لیست ردیف می‌کردند‌.

طحان نظیف همچنین افزود: قانون اساسی بر مبنای رای مردم است و با انتخابات‌های مختلفی که در این نظام سیاسی صورت می‌گیرد تمام مسئولان کشور با رای، اراده و انتخاب مردم بر سرکار می‌آیند. لذا در نظام جمهوری اسلامی ایران نقش مردم یک نقش تزئینی نیست‌.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به انتخابات مجلس که پشت سر گذاشتیم خاطرنشان کرد: کاندیداها تا لحظه آخر تلاش می‌کنند و رقابت واقعی صورت می‌گیرد و چیزی از قبل مشخص نیست. در آن انتخابات بیش از ۱۵ هزار نفر وارد رقابت شده بودند و یک اتفاق بی نظیر بود‌. هر فکر، رویکرد و نظری می‌تواند مبنا قرار بگیرد؛ کافی است مردم انتخاب کنند و بخواهند. در انتخابات پیش رو نیز همین خواهد بود آنچه اراده مردم است برای کشور رغم خواهد خورد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره تعداد احتمالی کاندیداهای تایید صلاحیت شده این دوره از انتخابات ریاست جمهوری با توجه به تعداد زیاد افراد ثبت  نام کننده گفت: در انتخابات سال ۹۶ تعداد ثبت نامی ها ۱۶۹۶ بود. این عدد همواره رو به افزایش است. رهبر انقلاب در ابلاغ سیاستهای کلی انتخابات قید کردند که شورای نگهبان شاخصها و ملاکهای رجل سیاسی را مشخص کند که این موضوع در لایحه قید شد و بر این اساس مصوبه ای در سال ۱۴۰۰ با ابلاغیه‌ای به دولت وقت ابلاغ شد که اجرا نشد.

وی گفت: حداقل سن، حداقل مدرک و حداقل سوابق کاری و مناصب کاندیدها در این لایحه درج شده بود. این موضوع اطلاع رسانی شد اما دولت وقت اجرا نکرد و افراد مختلف را ثبت نام کرد. ولی تعداد ثبت نامی‌ها در آن دوره کاهش یافت.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: اگر کسی به صورت شکلی این صلاحیت‌ها را نداشته باشند ثبت نام او در انتخابات قطعی نیست. البته اسامی افرادی که اوصاف لازم و شرایط اولیه را دلشته باشند به شورا ارسال می‌شود. تعریف و معیارهای لازم برای رجل سیاسی، مذهبی و مدبر در قانون انتخابات مشخص است.

طحان نظیف درباره علت منتشر نشدن دلایل رد صلاحیتها و آسیب خوردن وجهه شورا در این خصوص با بیان اینکه ما در شورای نگهبان مبنای فقهی و حقوقی را در نظر داریم، تاکید کرد: قانون اجازه انتشار دلایل را به ما نداده است. در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، حدود ۱۰ هزار تماس و جلسه با افراد و ثبت نام کنندگان داشتیم و موارد را بررسی و دلایل را اعلام کردیم. لذا برای انتشار دلایل رد صلاحیتها از سوی شورای نگهبان به قانون نیاز داریم. خودمان هم میدانیم شاید آسیب ببینیم اما یاد گرفتیم قانون را مد نظر قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در قانون انتخابات درباره مجلس این حق را به شورای نگهبان دادند اگر خلافی از سوی کاندیداها به شورای نگهبان نسبت داده شد، شورا  حق دفاع را دارد اما در ریاست جمهوری این مورد قید نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص سخن رهبری مبنی بر مورد ظلم واقع شدن عده‌ای در احراز صلاحیت‌های انتخابات ۱۴۰۰ و اینکه آیا شخص مورد ظلم واقع شده را آقای لاریحانی میداند یا خیر، گفت: ما بارها اعلام کردیم صلاحیت افراد را در هر انتخاباتی بررسی می‌کنیم‌ ملاک‌ها ثابت است، اما ممکن است اعضا تغییر کنند یا بررسی مجدد مساله‌ای لازم باشد‌.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص اینکه آیا شورای نگهبان قصد تایید صلاحیت آقای لاریجانی را دارد؟ گفت: اینکه چه می‌شود را نمی‌توانم بگویم بنده علم غیب ندارم باید بررسی، رای‌گیری و نتیجه اعلام شود، اجازه دهید تا آن موقع صبر کنیم.

طحان نظیف در خصوص اینکه آیا رد صلاحیت باعث کاهش مشارکت می‌شود یا خیر، گفت: موضوع مشارکت مهم است و ما اعتقاد به حضور مردم داریم، اما مشارکت دلایل مختلف دارد و شورای نگهبان هم در آن نقش دارد که همه گروه‌های سیاسی حضور داشنه باشند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: دستگاه‌های مختلف باید وظایفشان را انجام دهند تا به مشارکت مردم بی‌انجامد. مثلا موضوعات معیشتی عدد بالایی در نظرسنجی‌ها برای مشارکت دارد و مسئولان هم وعده‌های زیادی بابتش به مردم می‌دهند. در انتخابات مجلس بیش از ۱۰ هزار تماس با نمایندگان داشتیم لذا همه باید تلاش کنیم و همه مجموعه‌ها باید برای مشارکت بالا کمک کنند.

طحان نظیف افزود: ما افراد را به صورت مقایسه‌ای بررسی نمی‌کنیم پرونده‌ها مستقل بررسی می‌شوند و اگر کسی احراز صلاحیت نمی‌شود معنایش این نیست که مشکلی دارد. سطح ریاست جمهوری سطح بالایی است و طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی بعد رهبری مسئولیت خطیری است. ممکن است کسی یک وزیر، نماینده یا استاندار خوبی باشد اما در همان سطح نه بیشتر.

سخنگوی شورای نگهبان افرود: نسبت دولتها را با هم ببینید این همه تنوع در سلیقه، انشاالله در انتخابات پیشرو هم همه سلایق حضور داشته باشند و مردم بر اساس نظر خود فردی را انتخاب کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره امکان تایید صلاحیت بانوان کاندیدا شده در انتخابات ریاست جمهوری گفت: طبق ماده ۱۱۰ قانون مربوطه درباره جنسیت کاندیدها نکته‌ای قید نشده و هر کسی شرایط لازم را داشته باشد می‌تواند در انتخابات ثبت نام و تایید صلاحیت شود.

طحان نظیف همچنین گفت: تاکنون هیچکس به خاطر مسائل خانوادگی‌اش رد نشده است. ما در هر دوره صلاحیت افراد را بررسی می‌کنیم و مقایسه‌ای در کار نیست. همچنین  ثبت نام در انتخابات حق همه افراد است.