عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: کسانی که به جای خدا دلبسته کدخدا و دلبسته دشمنان خدا هستند و می‌خواهند دشمنان خدا مشکلات را حل کنند، بدانند این افراد شایسته تصدی ریاست جمهوری را ندارند.

به گزارش شهرکریمه ، ۲۹ اردیبهشت روز تعیین سرنوشت برای انتخاب رئیس جمهور کشور است بنابراین مردم غیور ایران اسلامی بار دیگر با شرکت در این انتخابات نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب می‌کنند و به تعیین سرنوشت خودشان می‌پردازند.

کاندیدا در کشور اسلامی از شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی برخوردار است و باید به نکاتی پایبند باشد همین موارد عامل تمایز انتخابات کشورهای اسلامی با کشورهای غیراسلامی است.

آشنایی و آگاهی مردم برای انتخاب فرد اصلح و درنظرگیری وضعیت موجود از جمله مباحث انکارناپذیر و با اهمیت در انتخاب کاندیدای اصلح است.

به منظور بررسی شاخص‌های کاندیدای اصلح با حجت‌الاسلام والمسلین محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی به گفت‌وگو پرداختیم.

فارس: مردم در انتخابات کاندیدا باید به چه نکاتی توجه داشته باشند؟

کسانی که کاندیدا را انتخاب می‌کنند بدانند در برابر هر یک رأی در برابر خداوند مسؤول هستند و باید بررسی کنند آیا با دقت کاندیدای اصلح را شناسایی کردند یا خیر و آیا برای کسب رأی برای کاندیدای اصلح  تلاش کردند و حضور یکپارچه در صحنه انتخاب داشتند؟

همه این موارد علاوه بر اینکه حقوق مردم است حقوق الهی محسوب می‌شود رهبر معظم انقلاب از این بعد از حقوق الهی با تعبیر وظیفه یاد کردند و فرمودند انتخابات حق و وظیفه است.

فارس: نامزدهای انتخابات باید به چه نکاتی توجه داشته باشند؟

مردم ابتدا رعایت عبودیت الهی و موازین شرعی را داشته باشند کسی که رئیس جمهور کشور اسلامی است اگر بنا باشد ضوابط شرعی و عبودیت الهی را رعایت نکند به هیچ وجه صلاحیت کاندیداتوری برای ریاست جمهوری کشور اسلامی را ندارد.

نکته دوم اینکه در ارتباط با مردم باید صادقانه برخورد کنند و وعده‌های دروغین ندهند و کارهایی که نکرده‌اند ادعا نکنند انجام داده‌اند.

کاندیداها با توهین و افترا نباید رقیب خود را از صحنه بیرون و مردم را گمراه کنند بنابراین باید صادقانه برخورد کنند و وعده‌ای که می‌دهند باید بررسی کرده و معتقد باشند و برنامه برای تحقق وعده خود داشته باشند. اینکه کسانی بیایند به جای اینکه به مردم اعلام کنند چه برنامه‌ای برای آینده دارند تبلیغ دوران پیشین خود را بر خلاف واقعیات عرضه کنند صحیح نیست و افراد بدانند ملت واقعیت‌ها را مشاهده می‌کنند.

زمانی که دولتی از این سخن می‌گوید که مردم دارای وضعیت مطلوبی هستند بدانند مردم خودشان می‌بینند که این چنین نیست.

زمانی که می‌گویند مخالف فساد و متکی به مردم هستند باید اخلاق را رعایت کنند ولی خودشان بدترین توهین‌ها را به منتقدان خود در طول زمان داشته‌اند آنها بدانند مردم این واقعیت‌ها را مشاهده می‌کنند و می‌فهمند که این افراد صادقانه با مردم برخورد نمی‌کنند.

فارس: ولایتمداری از جمله ویژگی‌های کاندیدای اصلح است کاندیداها چگونه باید آن را نشان دهند؟

در نظام جمهوری اسلامی بر اساس موازین دینی و بیانات قرآنی یک مسیر الهی و ولایت الله است و مسیر مخالف آن ولایت طاغوت محسوب می‌شود. تمام نیروها در ذیل این دو مسیر هستند و ولایت الله مسیری است که از خدا شروع می‌شود و سپس به پیامبر و اهل بیت(ع) می‌رسد و البته در زمان غیبت در اختیار ولی فقیه قرار دارد.

اگر نامزدهای انتخاباتی و جریانات دیگر از عمق جان، اندیشه و عمل در سایه ولایت باشند در مسیر ولایت الله هستند و اگر خارج از این مسیر بودند و به دروغ ادعای طرفداری و تبعیت از ولایت فقیه را مطرح کردند پیرو ولایت طاغوت می‌شوند.

باید نامزد انتخابات تکلیف خود را با ولایت مشخص کند کسانی که در گذشته نشان دادند که تبعیت کامل و عملی از ولایت ندارند صلاحیت برای کاندیداتوری ریاست جمهوری و رئیس جمهور شدن را ندارند.

فارس: چگونه مردم می‌توانند کاندیدای اصلح را شناسایی کنند؟

مردم باید دقت کنند سابقه کاندیدا چگونه بوده است، اگر مشاهده می‌کنند در طول دوران تصدی‌گری صادقانه با آنها برخورد کردند مشخص می‌شود صلاحیت دارند.

اگر مشاهده می‌کنند که مردم را محرم خود ندانستند و به جای خدا به کدخدا و دشمنان خدا دلبسته هستند و می‌خواهند دشمنان خدا مشکلات را حل کنند بدانند این افراد شایسته تصدی ریاست جمهوری را ندارند مردم باید به کسی که در  این عرصه‌ها پیشتاز و مقدم‌تر است رأی دهند.

فارس: مشاهده می‌شود آمار و ارقام ارائه شده با واقعیت همخوانی ندارد این امر چه چیزی را نشان می‌دهد؟

دولتمردان کنونی و حتی متولیانشان آمار و ارقام متناقض ارائه می‌دهند؛ از یک سو آماری که منابع رسمی می‌دهند یک چیز است و متأسفانه دولت در تریبون عمومی آماری می‌دهد که نه تنها با آن نیز سازگار نیست بلکه تفاوت بسیار فراوان دارد یا سخنانی می‌گویند که واقعیت عینی جامعه خلاف آن است یعنی مردم با گوشت و پوست لمس می‌کنند که این واقعیت وجود ندارد.

از طرفی دیگر تلاش‌های دیگران را به پای تلاش‌های خود می‌گذارند و ادعا می‌کنند در این زمینه‌ها به خودکفایی و پیشرفت رسیدیم در صورتی که حجم  عظیم کار را دیگران انجام دادند.

این  امور نشانه صداقت نداشتن با مردم به یک معنا یا نداشتن کفایت مدیریت یک مدیر است که نمی‌تواند آمار و اطلاعات دقیق را از جامعه دریافت و جامعه را مدیریت کند. اگر کسی نمی‌تواند زیر مجموعه خود را مدیریت کند که اطلاعات دروغین به او ندهند و او را گمراه نکنند یا بر اساس اطلاعات نادرست تصمیم می‌گیرد یا اقدام و تبلیغات می‌کند یا گزارش می‌دهد، نشانه نداشتن کفایت مدیریتی است.

یک مدیر قوی باید اشراف به واقعیت‌ها در متن جامعه و زیرمجموعه خود داشته باشد و با کسانی که تخلف می‌کنند با شدت با آنها برخورد کند.

زمانی که در دولتی مسؤول رده بالایی می‌گوید ملت ما توانشان در حد آبگوشت بز باش است مدیر این چنینی باید همان روز عزل می‌شد در حالی که می‌بینیم سر کار باقی ماند.

زمانی که مشاهده می‌شود رژیم سعودی که جنایتکارترین رژیم است حاجیان را به شهادت می‌رساند و سپس رجز خوانی می‌کند باید در برابر او باتمام توان ایستاد این امور نشانه ضعف و مرعوب و ناتوان بودن در صحنه بین المللی است و نمی‌تواند جامعه را به سعادت برساند و اقتدار ما را حفظ کند.

برخی از این مسائل مخالف امنیت ملی  ما است، رئیس جمهور باید نسبت به اینگونه افراد هشدار دهد و آنها را توبیخ کند و مسؤولان مربوطه نیز باید با آنها برخورد کنند که چرا اقتدار و امنیت ملی کشور را بازیچه خواست‌ها و تبلیغات قرار می‌دهند.