[ad_1] حجت الاسلام محسن افضل آبادی در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری شهرکریمه، با بیان اینکه پژوهش لازمه توسعه زیربنای سیستم آموزشی کشور محسوب می شود، گفت: مهم ترین شاخصه توسعه یافتگی یک سیستم، محصول پژوهشی آن است. وی آسیب های موجود در عرصه پژوهش های حوزوی را به […]

[ad_1]

حجت الاسلام محسن افضل آبادی در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری شهرکریمه، با بیان اینکه پژوهش لازمه توسعه زیربنای سیستم آموزشی کشور محسوب می شود، گفت: مهم ترین شاخصه توسعه یافتگی یک سیستم، محصول پژوهشی آن است.

وی آسیب های موجود در عرصه پژوهش های حوزوی را به سه دسته فرهنگی، ساختاری و فردی تقسیم کرد و اظهار داشت: میزان تاثیر گذاری پژوهش به رابطه میان مراکز علمی و تولیدی بستگی دارد که این رابطه متاسفانه برقرار نیست.

این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه پایان نامه های سطح ۳ و ۴ حوزه علمیه می تواند نیازهای پژوهشکده های مختلف مانند حج و زیارت فرهنگ و اندیشه و غیره را تأمین کند، عنوان کرد: با وجود اینکه پژوهشگاه ها به شدت به دنبال مجری برای اجرای تحقیقات هستند پایان نامه های سطح ۳ و ۴ حوزه علمیه در یک فضای دور از نیازهای پژوهشکده هاست.

حجت الاسلام افضل آبادی با بیان اینکه اهداف و رسالت های پژوهش در حوزه علمیه روشن نیست، گفت: هیچ راهبرد توسعه ای در حوزه‌هایی مانند فقه، تاریخ و کلام دیده نمی شود؛ کمبودها و نیازها مشخص نیست و در نتیجه پایان نامه های نگارش شده خروجی لازم را نداشته و در انبارها باقی می مانند.

وی با اشاره به عدم وجود سرمایه گذاری صحیح در توسعه فرهنگ پژوهش، ابراز کرد: با حفظ حرمت مدیران عرصه پژوهش باید گفت که کسانی که در این حوزه مدیریت می‌کنند، سابقه پژوهشی ندارد.

حجت الاسلام افضل آبادی اتلاف اعتبارات و منابع را از دیگر آسیب های موجود در عرصه پژوهش های حوزوی دانست و افزود: مقالاتی که در حوزه کلامی، فقهی و غیره چاپ می‌شوند ارتباط چندانی با ضرورت‌های موجود در جامعه ندارند.

این پژوهشگر حوزوی به مشکل معیشتی محققان اشاره کرد و گفت: ارتقاء جایگاه پژوهش نیازمند تحول سیستم آموزشی است و تا زمانی که معاونت های آموزش و پژوهش مانند دو جزیره جدا از هم عمل می‌کنند این کار امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به سنت ارتباط حسنه آموزشی، پژوهشی و اخلاقی میان استاد و شاگرد در حوزه علمیه، عنوان کرد: در حال حاضر طلاب از ابتدای ورود به حوزه علمیه با یک سیستم استاد محور و حافظه محور روبه‌رو می‌شوند و اصلاً به حوزه‌های پژوهشی راه پیدا نمی کند.

حجت الاسلام افضل آبادی تأسیس یک مرکز بالادستی جدید برای ایجاد هماهنگی میان مراکز پژوهشی برای جلوگیری از موازی کاری را سبب اتلاف منابع و اعتبارات دانست و اظهار داشت: اگر اهداف و رسالت پژوهش در حوزه علمیه مشخص باشد، معاونت پژوهش می تواند این وظیفه را به خوبی انجام دهد و نیاز به مرکز دیگری نخواهد بود./۱۳۵۰/ت۳۰۲/ف

[ad_2]