به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا از استان مرکزی، سید حسین شرف‌الدین، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی (ره‌) شهر قم چهارشنبه ۲۳ آبان ماه ماه با حضور در نشست ارزیابی عاملان رشد میزان طلاق در دهه‌های موخر از دیدگاه اسلام که با همکاری دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی، […]

ارزیابی عاملان رشد میزان طلاق/ بیشترین طلاق‌ها در پنج سال اول ازدواج صورت می‌گیرد

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا از استان مرکزی، سید حسین شرف‌الدین، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی (ره‌) شهر قم چهارشنبه ۲۳ آبان ماه ماه با حضور در نشست ارزیابی عاملان رشد میزان طلاق در دهه‌های موخر از دیدگاه اسلام که با همکاری دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و موسسه قرآنی اصحاب‌الثقلین اراک‌ در سالن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: طلاق یکی از آسیب‌های ‌مهم زیادی از جوامع بویژه جامعه اسلامی هست و طبق رتبه‌بندی بعضی مسئولان و مقام معظم رهبری درجلسه‌ای عنوان کردند ۵ عارضه عمده در کشور حاشیه‌نشینی، مفاسد اخلاقی، اعتیاد به مواد مخدر، فضای سایبری و آسیب‌های آن و طلاق هست.
وی دنبال کرد: مبحث طلاق در ‌جوامع متفاوت وجود دارد اما، کمیت، کیفیت و حقوق اشخاص که در‌گیر معضل طلاق می‌شوند و عواقب آن متمایز هست.
عضو‌ هیئت علمی موسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی (ره‌) شهر قم با بیان اینکه معضل طلاق در جامعه ما جدی هست، اضافه کرد: طبق کتاب شناسی بعضی محققا‌ن در سه دهه موخر بیشتر از هزار اثر مطالعاتی در قالب پروژه، مقاله، پایان‌نامه‌ دانشگاهی و .. در راستای طلاق کار شده هست.
شرف‌الدین اظهار کرد: طبق آمار سازمان ثبت احوال کشور در سال ۹۶ تقریبا رشد طلاق به ازای ۵/۳ ازدواج ثبت شده یک طلاق صورت می‌گیرد. البته این میزان درسه ماه اول سال جاری نیز رشد داشته هست. طبق آمار پذیرفتنی ۲۴ درصد میانگین رشد طلاق در کشور هست البته شاید وضعیت ما در قیاس با کشورهای دیگر در این مورد خوب و پذیرفتنی باشد‌، اما همین آمار نیز در کشور ما غیرقابل قبول هست.
وی گفته بود: از میان طلاق‌های ثبت شده ۲۳ درصد طلاق از ناحیه زنان، ۴۸ درصد از ناحیه مردان و ۲۹ درصد نیز به طور توافقی بوده هست. طبق آمار بیشترین طلاق در پنج سال اول ازدواج صورت می‌گیرد.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی (ره‌) شهر قم اظهار کرد: روند تاریخی واقع شدن طلاق در ایران بیانگر از روند افزایشی هست یعنی تقریبا هرسال بر تعداد آن افزوده می‌شود.
شرف‌الدین تصریح نمود: مسئولان مدعا می‌کنند که تاحدی طلاق را مهار کردیم اما، پژوهش ها چیز دیگری را نشان می‌دهد. واقعا طلاق کنترل نشده و تدبیری برای آن انجام نشده و همچنان سیر صعودی دارد.
وی اظهار کرد: در پژوهش ها کتاب‌شناسی زیادتر با طلاق فقهی و حقوقی کار داریم با وجود اینکه طلاق قانونی انجام می‌شود اما، در پی آن طلاق روانی، اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی اتفاق می‌افتد.
شرف‌الدین اضافه کرد: همکاری کم و بیش اطرافیان از دیگر عاملان بروز طلاق هست. در رابطه با بحث تقدس ازدواج باید اظهار کرد ازدواج یک قرار مقدس هست. تمامی اشخاص جامعه خانواده را یک نهاد مقدس می‌دانند حال اگر خانواده به عنوان بنیادی‌ترین نهاد اجتماعی با معضل طلاق رو به رو گردد دچار تزلزل و ازهم گسیختگی می‌شود.
وی اظهار کرد: معضل طلاق نا امنی روانی خانم‌ها، افزایش بی اعتمادی طرفین بویژه در مردان‌، کاهش تمایل ازدواج در مجردها و کاهش قیمت باروری را در پی دارد.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی (ره‌) شهر قم گفته بود: پژوهش‌ها نشان می‌دهد خانم‌هایی که طلاق گرفتند یا اصلا ازدواج نمی‌کنند یا ازدواج با کیفیتی ندارند.
شرف‌الدین اظهار کرد: زیادی از عاملان موثر در طلاق گرچه در ایران عنوان می‌شود اما مطالعه دقیقی درباره‌ی آن صورت نگرفته هست.
وی گفته بود: عاملان موثر‌ در طلاق عاملان محیطی هست که جامعه شناسان به آن در نظر دارند، یکی از این عاملان رشد شهر‌نشینی هست که در این باره باید اظهار کرد جامعه سنتی جامعه با ثباتی است‌، سنت اساس و پایه مستحکم‌ زندگی می‌باشد و میزان تحولات در جامعه سنتی کند هست اما‌، برعکس جامعه شهری‌ با تکثر فرهنگی‌، تنوع‌طلبی و … عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی (ره‌) شهر قم اضافه کرد: رسانه‌ای شدن جهان، گسترش ارتباطات میان فرهنگی، کاهش حساسیت‌های فرهنگی از دیگر عاملان موثر در طلاق قلمداد می‌شود.

وی در رابطه با غلبه فرد‌گرایی به عنوان یکی از دلایل موثر در طلاق اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های جامعه پیشرفته فرد‌گرایی هست به طریقی هر کسی تنها خودش را می‌بیند فرد در هنگام ازدواج باید در ابتدا فرد‌گرایی افراطی‌ را کنار گذاشته زیرا یکی از عاملان اخلال‌کننده خانواده هست.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی (ره‌) شهر قم اضافه کرد: غلبه سبقه حقوقی ارتباطات برسبقه ‌اخلاقی ارتباطات، غلبه حق‌خواهی به جای مسئولیت‌پذیری، اشاعه آموزش‌های فمنیستی از دیگر عاملان موثر در بروز طلاق هست.
وی با بیان اینکه تاکید بر عشق از دیگر عومل موثر در بروز طلاق هست، خاطر‌نشان کرد: ازدواج مدارعشق است‌، عشق خوب هست اما‌، پایه مستحکم نیست‌.
طبق آمار افرادی با عشق ازدواج می‌کنند در درون زندگی شور و شیدایی را از دست می‌دهند و شاید در بعضی مواقع تعهدی را نداشته باشند در نتیجه عشق پایه متزلزلی هست و امروز رکن ازدواج شده هست اما یکی از آسیب‌های آن خانه‌سازی بر پایه‌های شن روان هست. عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی (ره‌) شهر قم با اشاره به پیچیده شدن انتخاب همسر به عنوان یکی از عاملان موثر در بروز طلاق اظهار کرد: در گذشته انتخاب همسر آسان‌تر بود و بحث کفویت مطرح می‌شد اما حالا این انتخاب سخت‌تر شده هست و عواملی مثل ملیت، قومیت، تفاوت نگرش‌‌ها،سطح تحصیلات و .
.. وی اظهار کرد: در قرآن در رابطه با ازدواج عبارت « لتسکونوا الیها» اشاره شده هست.
باید توجه کرد که زمینه ازدواج جوانان را فراهم ساخت اگر غیر از این باشد ارتباطات غیر شرعی بنیان جامعه و خانواده را متزلزل می‌کند. شرف‌الدین تاکید کرد: برای کاهش میزان طلاق باید عاملان موفقیت ازدواج اشخاص موفق را معروف کرد.
باید مهارت چه طور زیستن را رشد داد. بالای ۹۰ درصد طلاق‌ها امکان اصلاح شدن را دارد و در این زمینه آموزش‌های کاربردی و برپایی کارگاه‌های تخصصی لازم هست.
انتهای پیام