در نخستین نشست هم ‌اندیشی خبرنگاران استان قم بر لزوم حفظ عزت، شأن و جایگاه این حرفه و تقویت همدلی و همگرایی برای پیشبرد برنامه‌های صنفی خبرنگاران تاکید شد.

به گزارش شهر کریمه به نقل از تسنیم، نخستین جلسه هم‌اندیشی خبرنگاران استان قم در سالن جلسات اداره‌کل ارشاد استان قم برگزار شد.

در این جلسه رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان قم با اشاره به اینکه یکی از الزامات ایجاد و توسعه گفتمان ناظر به ارتقای شأن و منزلت خبرنگاران، افزایش و تقویت همگرایی و همدلی میان اهالی رسانه است، اظهار داشت: مشکلات خبرنگاران در طول سال‌های اخیر بارها و بارها گفته‌شده، اما آنچه مهم است اینکه امروز در سایه همدلی بتوانیم به‌تدریج بر مشکلات فائق شویم.

مرتضی داستانی افزود: تحقق این مهم مستلزم آن است که به‌دور از نگاه و سلیقه سیاسی در خانه مطبوعات به دنبال کارهای صنفی و رسانه‌ای باشیم و بتوانیم ضمن دفاع از عزت و کرامت خبرنگاران و فراهم‌سازی زیرساخت‌های حمایتی، به تقویت بعد آموزشی و کیفیت کار آن‌ها نیز کمک کنیم.

مدیرمسئول روزنامه ۱۹ دی ابراز کرد: متأسفانه گاهی برخوردها با خبرنگاران در برخی نهادها و ادارات مناسب نیست، اما این خود خبرنگاران هستند که در درجه اول باید کاری کنند که‌ شان و عزت آن‌ها همیشه محفوظ بماند.

وی گفت: ما حاضر هستیم نشست‌های خبری مدیران و مسئولان استان را در خانه مطبوعات قم برگزار کنیم که البته لازمه این امر فراهم کردن زیرساخت مناسب این کار است.

راه‌اندازی VIP خبری در قم

داستانی خاطرنشان کرد: یکی از پیشنهادات جدی ما این بوده که در قم VIP خبری راه‌اندازی کنیم، به‌طوری‌که هر مسئول یا فرد نخبه‌ای وارد قم می‌شود خبرنگاران به‌راحتی در آنجا با او مصاحبه کرده و خبر تهیه کنند.

وی عنوان کرد: همچنین به دنبال آن هستیم که در خانه مطبوعات قم یک نظام‌نامه اخلاقی تدوین کنیم و حتی کمیته‌ای ایجاد شود که در صورت بروز مشکل، خودش به تخلفات خبرنگاران رسیدگی کرده و در جای لازم از آن‌ها حمایت کند.

رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات قم گفت: یکی از برنامه‌های پیشنهادی ما در آینده این است که در استان قم یک جشنواره فصلی برگزار کنیم و به این وسیله به کارهای خوب و کیفی بهای لازم را بدهیم.

لزوم حفظ عزت، کرامت و جایگاه خبرنگاران در استان

سعید آقایی، عضو هیئت‌مدیره خانه مطبوعات و مسئول پایگاه خبری تحلیلی قمنا نیز با اشاره به لزوم تلاش در زمینه حفظ عزت و کرامت و جایگاه خبرنگاران در استان اظهار داشت: متأسفانه در میان برخی مسئولان نگاه و رویکرد نامناسبی نسبت به خبرنگاران و رسانه‌ها وجود دارد و حال‌آنکه باید همه دست‌به‌دست هم دهیم که این رویه غلط اصلاح شود.

وی افزود: از سویی مشاهده می‌کنیم که برخی مسئولان استانی و حتی برخی مدیران روابط عمومی از حداقل سواد رسانه‌ای بی‌بهره هستند و در چنین وضعیتی طبیعی است که بعضاً برخوردهای زشت و زننده با خبرنگاران رخ دهد.

محدثه نجف زاده، خبرنگار روزنامه ۱۹ دی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل برخی از خبرنگاران، نداشتن بیمه و نیز دریافت حق التحریرهای ناچیز است، ابراز کرد: واقعیت تلخی که وجود دارد این است که تکریم خبرنگاران از سوی برخی رسانه‌ها، مسئولان و حتی بین خود خبرنگاران به‌سختی صورت می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید کیفیت کار خبرنگاران در حوزه‌های مختلف ارتقا پیدا کند، افزود: بی‌شک برگزاری جلسات نقد و بررسی با حضور استادان روزنامه‌نگاری از تهران می‌تواند تا حدود زیادی به ارتقای کیفی آثار تولیدی کمک کند.

نبود همدلی از جدی‌ترین مشکلات خبرنگاران قم

مهدی بخشی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای نیز با اشاره به این‌که یکی از جدی‌ترین مشکلات خبرنگاران نبود همدلی است، خواستار برگزاری جشنواره مطبوعات استانی و نیز حل مشکل فعالیت و تردد مطلوب خبرنگاران و عکاسان به همه کانون‌های خبری استان شد.

زینب حیدری، خبرنگار خبرگزاری تسنیم نیز با اشاره به اینکه مشکل بیمه و معیشت خبرنگاران وجود دارد ولی رعایت شأن و جایگاه آنان به‌مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است، گفت: متأسفانه برخی نهادهای استان حتی طاقت شنیدن یک انتقاد کوچک را هم ندارند و به همین خاطر به‌راحتی خبرنگاران را تهدید به شکایت می‌کنند که تداوم این وضع به‌هیچ‌وجه درست نیست.

روح‌الله یارمحمدی، خبرنگار روزنامه همشهری نیز گفت: گرچه معتقدم که باید از طریق نهادهای صنفی همچون خانه مطبوعات حمایت‌های لازم از خبرنگاران و اهالی رسانه صورت گیرد اما قبل از هر چیز این خود ما هستیم که باید جایگاه خود را به‌درستی شناخته و از عزت و کرامت خود دفاع کنیم.

محمدرضا جایروند، دیگر عضو هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان نیز با تأکید بر این‌که عزم خانه مطبوعات در دوره جدید بر حفظ جایگاه و شأن والای خبرنگاری در قم است، اظهار داشت: البته ما در ابتدای کار قرار داریم چراکه مدت نسبتاً زیادی عملاً خانه مطبوعات تعطیل بوده و سر وسامان دادن به امور و اجرای برنامه‌های ویژه خبرنگاران تا حدودی زمان می‌برد.

وی به بیان نکته‌ای درباره روز خبرنگار پرداخت و افزود: به نظر بنده، روز خبرنگار پیش از هر چیز روز جشن و تکریم خبرنگار است ولی متأسفانه در سال‌های اخیر دیده‌شده که در این روز عمدتاً به مشکلات و کم‌کاری‌ها و رنج‌ها بسنده می‌شود و حال‌آنکه هویت جشن بودن روز خبرنگار باید پررنگ شود.